W 124, en bil för mig?

W 124 E-Klass 1986-1995

Re: W 124, en bil för mig?

UNREAD_POSTav tomasos » 2012-06-11, 21.57.54

bullmerca skrev:http://www.blocket.se/varmland/Mercedes_Benz_E220_40388203.htm?sa=1

Detta kan vara en vettig bil.

Ja, jag mailade dem idag med lite frågor. Det är inom rimlig restid från Göteborg också.

Jag kollade på http://www.mercefreaken.com/modellene/124/124.htm och jag tycker ser ut som det skiljer ~2 dl / mil i bränsleförbrukning. Om det är skiljer så mycket så försöker jag nog hitta en 4-cylindring istället. Synd då det finns en väldigt fin 300 TE i Stockholm.

Hur kommer det sig att det är billigare med reservdelar till en 4-cylindring motor?
tomasos

UNREAD_POSTav sl500 » 2012-06-11, 23.34.29

för mig är det ingen större skillnad på priser
en del är i så fall fördelarlocken 4 e 6 cyl de är svindyra. till en sexa.
när det gäller 6 cyl är 300 12 ventilaren mer problemfri då
topplockspackningen behöver bytas 15000 mil eller mer.
sj
Användarvisningsbild
sl500

UNREAD_POSTav tomasos » 2012-06-26, 22.23.04

Hej,

Jag är tillbaka med lite uppdateringar :)

Efter att ha följt blocket utan någon direkt lycka så började jag för någon vecka sedan kolla efter andra märken. Jag var inne på en SAAB 9-5 och en Volvo 855 som verkade vara välskötta till ett rimligt pris men de blev köpte precis före mig.

Igår kväll fick jag ett sms av en kompis som vet att jag vill ha en MB w124, 4-cylindrig om en annons på blocket i Göteborg. Jag åkte och kollade på den och den fick följa med hem :)

Det är en E220T årsmodell 94 med automatlåda. Bilen är fin tycker jag men jag hittade en del rost, ytligt runt skärmar och på dörrkanter som jag hoppas att jag kan slipa bort. AC behöver fyllas och förhoppningsvis inte lagas. Det verkar vara vanligt att säga att den "bara behöver fyllas" men kvinnan jag köpte av sålde den åt sin far som var sjuk så den hade inte kört så mycket. De hade inte kollat AC sa hon, men i värsta fall kanske det blir dyrt där...
I övrigt så kunde man inte veva ner höger framruta, när man tryckte på knappen så verkar det som motorn går men att den sitter fast. Kablar till stereon behövde dras och vatten hade kommit in i kanterna på vindrutan så det var vit där.

Nu när jag sitter här och punktar upp det som är fel på den så känns det som att jag betalade för mycket (17500) för den. Jag hade kanske kunnat pruta lite men det var andra som hade ringt och ville komma precis efter. Jag och flickvännen vill ha en bil till 2-veckors bilsemester och det började bli stressigt. Jag ville hellre ha en MB än en SAAB. Det var helt enkelt lite grejer som gjorde att jag tog den. Det känns som jag inte gjorde det bästa köpet men jag hoppas jag kan fixa till bilen så den blir fin ändå.

Nu så följer 2 veckors semester som jag kommer använda till att fixa så mycket som möjligt :)

Avslutar med två bilder som jag tog. Flickvän och hund följde inte med bilen :)

Bild

Bild

Mvh,
Tomas
tomasos

UNREAD_POSTav kattenrobban » 2012-06-26, 23.59.10

Ser väl fin ut.
Grattis får man säga.
Hur långt har den gått? Hur menar du med att vatten läckt in. Vilken eller vilka rutor?
kattenrobban

UNREAD_POSTav tomasos » 2012-06-27, 08.56.05

Tack. Vi var ute och körde med den igår och jag tycker den är bekvämare än farsans Avensis 09, så det är ju bra :)

Den har gått 24000 mil men den går bra tycker jag. Jag bedömde det med den lilla erfarenhet jag har av att köra bil samt läsning av köpråd och vad man ska leta efter så det säger egentligen ingenting.

Det har blivit vitt i nedre vänster samt höger kant på vindrutan. Som jag förståd det på en kompis så kan det vara för att vatten kommer in mellan glasen men jag vet inte..

Lite off topic:

Jag tänkte köpa en reparationsmanual och har hört talas om Haynes. Den täcker bara modeller upp till 93, tror ni den funkar bra för denna 94:a eller har ni något annat tips?
Någon som har en länk till information om hur man lagar ytrost? Jag gissar på att jag kommer få spackla på vissa ställen också (det gör man väl?) som om den täcker det så vore det väldigt bra.

Mvh,
Tomas
tomasos

UNREAD_POSTav J B » 2012-06-27, 13.00.17

Tycker bilen ser fin ut. 8-hålsfälgar och ljudlös ellucka, vad mer kan man begära?! Rostskydda dörrarna invändigt, ngt tunnflytande. Och kolla domkraftsfästena. Haynes svenska w124 beskriver nog inte din motor. Se om närmsta bibliotek har tyska böcker annars är här ett förslag: http://www.atu.de/online-shop/zubehoer- ... K0537.html mvh/JB
J B

Föregående

Återvänd till W 124 E-Klass