av mercasnubben » 2012-05-24, 19.42.45
Märkt att jag haft allt lite om bakfoten då s124 är kombi och inte w124, men hittar ingen annanstans att lägga mina inlägg så lägger in den här istället.
Som topic lyder så har jag lite problem med min tomgång, förra ägaren varnade mig för det men det va som ganska lugnt när jag köpte den och några veckor framåt. Tomgången då låg kring 7-1000rpm och va "rätt stabil". Men nu så ligger den på knappa 500 och ibland åker den upp till 1000 en stund för att sedan dö, och ibland så ligger den på 500rpm sen dör den.
Har inte hunnit kolla så mycket då jag frågat runt och försökt hitta liknande problem men får som inga detaljer vart jag ska leta.
På de forum jag set tlikheter har någon sagt ovp-reläet men vet inte vart det sitter, sedan har någon sagt lambdasonden etc.
Därför vänder jag mig nu till er för här får man åtminstone snabba och bra svar.
Har iaf kollat luftfiltret, och saken som öppnar sig för att släppa in luft tyckte jag inte den va tät när den skulle stänga sig då tomgången va på så rengjorde där lite och då vart det lite bättre en stund.
Behöver hjälp då bilskrället ska besiktas helst innan maj är slut.
Angående oljaläckaget mellan motor och växellåda så fick jag ett tips här att jag skulle testa någon packningstätklister typ men har sökt på de märken han angav men hittar inget. Något tips på något bra som kan funka under besiktning iaf?
Kan vara packboxen som någon sagt men har tyvärr inte lusten att byta den innan besiktning.... Så något "tattarmek" innan det skulle vara bra för sedan efter det åtgärda det.
EDIT: kan tillägga att bilen gungar lite på tomgången också, är det något större problem?