OM DETTA MED SKATTEFRI å BESIKTNINGSFRI BIL

Övrigt
Här har vi fri diskussion inom rimliga gränser.
Lämna gärna synpunkter på
forumet.
Alla förslag är välkomna

OM DETTA MED SKATTEFRI å BESIKTNINGSFRI BIL

UNREAD_POSTav sl500 » 2009-03-31, 11.14.42

..............Hej Alla. UPP TILL DEBATT I RUBRIKSÄMNET............

Ja detta med skattebefriade bilar måste göras om för det missbrukas alltför ofta

till åretrunt-bruksbilar.

Innan det tas bort helt bättre att införa det tyska systemet med H-skyltar som tydligt

talara om att det är ett samlarfordon.

Jag var med på den tiden då MHRF slogs om att få detta till stånd tog flera år av arbete

innan De lyckades få igenom detta.

Numera kan man se i selgannonser på bruksbilar skatte-besiktningsfri, helt åt h¤-e,

och detta med lastgaller i gamla dieselbilar idiotiska påhitt som borde tas bort omg.

Någon på MHRF (Motorhistoriska Riksförbundet ) borde ta tag i detta och få en ändring till stånd, ang H-skylt kan

inte vara svårt med dagens skyltar att göra och ge ut sådana med typ. intyg från SVB eller MHRF-besiktningsman.

Lite tankar i ämnet.......(..i ett känsligt ämne för en del )

vh Sylwe

så här ser dessa tyska skyltar ut ett H i högerkanten.

Bild
Användarvisningsbild
sl500

UNREAD_POSTav Fotogenmotorskötarmössa » 2009-03-31, 14.26.23

Den iden går väl att spinna vidare på, tycker nog också att reglerna kring veteranförsäkring kunde justeras lite.
Iofs försäkringsbolagens policy som ska bearbetas iså fall.

Nu vet jag inte hur det tyska systemet ser ut, någonstans läste jag att det var vissa perioder per år man fick ha bilen i trafik ?

Personligen tycker jag att det kan vara trevligt med en sväng oavsett årstid,
Samt att det är rätt bekvämt att ha bilen påställd året runt, ifall man vill ta en sväng, provköra efter service, eller byta garage, (Alltid platsbrist)

Angående lastgaller i personbilar så håller jag helt med, det är närmast att jämföra med vandalism, hittar hur många intressanta bilar som helst, där någon tomte kastat ut inredningen och borrat fast ett galler...
Kanske införa skottpeng..
(Även om jag själv kan tänka mig att bygga om en del kombis till firma bil :oops: )

Fast jag vill nog vidhålla att de bilar som rullar skattefritt i nuläget, varken gör några mil att tala om (miljömässigt), eller att det märks skattkistan,
Jag har en hel del befriade bilar i min bekantskap, men de gör inte många mil, dock rullar de något året runt i vissa fall, andra står oftast upphissade, och alla har skattade bilar som körs de flesta milen,

Sen tror jag det kommer att självsaneras, det är inte många bilar som blir trettio år längre, och klarar att hållas i liv och besiktas, utan investeringar motsvarande en sommarstuga i skärgården :-)

Vad det handlar om för min del, är att det är bekvämt att kunna ta ut bilen när som helst, utan pappersexercis,och utan att för den skull betala 6000 per år i skatt,
Förövrigt har vi ju skatt på bränslet,reservdelarna och trafikförsäkringen.

( Och i mina ögon är det compacten, 123an, och 126an som är att betrakta som entusiastbilar..kanske 107an också.... 30 årsgränsen är bra....)
Senast redigerad av Fotogenmotorskötarmössa 2009-04-12, 14.39.19, redigerad totalt 1 gång.
Fotogenmotorskötarmössa

UNREAD_POSTav sl500 » 2009-03-31, 22.16.27

Tyskarna har 3 olika typer av registering på bilar i trafik.
H-skyltade får brukas närsom = veteran
Tidsbestämda är 04--10 (april-oktober)= sesongsbilar, sommarbilar. datumena
står på högersida av skylten liknar dessa rödkantade exsprtskyltarna fast helt vita.
Och de vanliga bruksbilar.

Denna 300 Adenauer var hos mig förra påsken på H-skyltar

Bild
Användarvisningsbild
sl500

UNREAD_POSTav Fotogenmotorskötarmössa » 2009-04-01, 12.02.30

Vad är då skillnaden på att ha H-skyltat kontra vanliga skyltar ?
Vad skilljer i regelverket/skatt/försäk. osv ?
Jämfört med att köra "normalreggat" ?
Fotogenmotorskötarmössa

UNREAD_POSTav sl500 » 2009-04-03, 00.50.33

Fotogenmotorskötarmössa skrev:Vad är då skillnaden på att ha H-skyltat kontra vanliga skyltar ?
Vad skilljer i regelverket/skatt/försäk. osv ?
Jämfört med att köra "normalreggat" ?

ska ta reda på det men om man ser 300.ans nummerskylt så är det bara ett runt märke kan vara så att de är skattefria, normalskylt har 2 märken bes. + skatt.
Användarvisningsbild
sl500

UNREAD_POSTav sl500 » 2009-04-11, 11.03.45

självsanering en /8 pullman mindre tyvär 8 pers till sjukhus

Bild
Användarvisningsbild
sl500

UNREAD_POSTav Fotogenmotorskötarmössa » 2009-04-11, 17.26.09

Synd att den inte var skattad, då kan man ju inte köra av vägen. :wink:
http://gfx.aftonbladet-cdn.se/multimedi ... 01260l.jpg
Här är en buss som måste varit oskattad..
Fotogenmotorskötarmössa

UNREAD_POSTav Fotogenmotorskötarmössa » 2009-04-11, 17.31.26

Nåväl, hur var det med h-skyltarna du föreslog ?
Fotogenmotorskötarmössa

UNREAD_POSTav Jörgen » 2009-04-12, 11.42.50

Hej du Fotogenmotorskötarmössa.

Om du kan ha lite tålamod, då skall jag under kommande vecka försöka belysa lite av dina frågor. Detta är ett ganska komplext system.
Jörgen

UNREAD_POSTav Jörgen » 2009-04-19, 16.00.16

Hej du Fotogenmotorskötarmössa.

Jag lovade komma tillbaka med lite information om dom olika registreringsskyltar i Tyskland och deras betydelse. Jag kommer endast att belysa normalskyltar, skyltar för historiska fordon och säsonskyltar. Det finns därutöver ytterligare ca. 35 andra skyltar som t.ex. export-. Polis-, gränsskydd-, Bundespost-, militär-, Civilförsvar-, Nato- och mycket annat, som jag inte vill redovisa här.
Normalskyltar (520 mm x 110 mm) till bilar består av en skylt fram och en skylt bak. Skylten visar ett registreringsnummer t.ex. S- XY 1234. ”S” står här för Stuttgart som är bundeslandsregeringshuvudstad. Alla regeringshuvudstäder har en bokstav före bindestrecket. Länsstäder har 2 bokstav före bindestrecket och mindre kommunstäder har 3 bokstäver före bindestrecket. Efter bindestrecket blir man tilldelat en bokstav-chifferkombination av registreringsmyndigheten i resp. Stad. Man kan, mot ett mindre ekonomiskt tillägg, få en kombination efter eget önskemål om denna kombination är ledig. Tyskland har inget centralregister, så som i Sverige. Registret föres i varje stad för sig, manuellt. En omregistrering är nödvändig om man flyttar till en annan stad och skall ske inom 14 dagar. Man måste infinna sig personlig eller genom ombud och även pressa nya skyltar.
På den bakre skylten finns över och under bindestrecket (det är inte alla städer som har bindestreck) 2 s.k. plaketter. Den nedre plaketten är rund och är ett tjänstestämpel för t.ex. förbundslandet Baden-Württemberg och den övre plaketten är även rund och anger när ett fordon skall besiktigas nästa gång (HU-plakett = Hauptuntersuchung ell. huvudbesiktning). Den chiffer som vänder uppåt anger inställningsmånaden. Denna plakett kan ha 6 olika färger som återkommer var sjätte år. I Tyskland skall det besiktigas vart annat år.
Den främre skylten är lika med bakre skylten med den skillnad att HU-plaketten är ersatt med en s.k. AU-plakett (Abgas-Untersuchung, avgaskontroll). Denna plakett är sexkantig och kan även här ha 6 olika färger som återkommer var sjätte år och även denna är giltig i en 2-årsperiod, men behöver inte utföres vid samma tidpunkt, d.v.s. man kan ha HU i 2009 och AU i 2010. Det diskuteras nu att slå samman HU och AU till ett och samma tillfälle f.o.m. sommaren 2009.
H-skyltar (historiska fordon) kan man söka om fordonet bevisligen är 30 år och äldre. För att erhålla dessa skyltar skall fordonet till en utökat besiktning, var man fastställer om fordonet är i ett skick som motsvarar Note 3 eller bättre. Note 3 är lättare brukspatina, samt inte är ombyggt och det skall motsvara fordonet så som det var vid ursprungstiden samt att det inte får finnas rost (ett par rostblemmor är tillåten). Det får t.ex. inte läggas i en nyare modern motor i fordonet och ej heller monteras fälgar som inte är tidsenliga. Note 4 och 5 (fordon i dåligt skick eller skrotbilar) blir ej tilldelat H-skyltar. Besiktning skall härefter ske i vanlig ordning som fordon med normala skyltar, men AU (avgaskontrollen) bortfaller. När bilen är godkänd blir registreringsunderlaget ändrat och den vanliga skylten med det gamla nummer blir försedd med ett ”H” efter numret. Fördelen med H-skyltar är att det ej finns begränsningar i brukandet av fordonet och att man även kan köra fritt i städer som har införd miljözoner. Då man i Tyskland betalar fordonsskatt efter motorstorlek (mätt i ccm) samt om bilen har avgasrening EURO 1, 2, 3 o.s.v. kan man med H-skyltar dra nytta av en stor skattefördel. Store 5-liters-bilar utan katalysator får man i dag betala över 1000 EUR/år. H-skyltarna har en fast skattesats på 190 EUR/år oberoende på motorstorlek. H-skyltarna öppnar även upp för möjlighet till mera förmånliga försäkringsvillkor, som man själva måste förhandla om.
Säsonskyltar är lika med normalskyltar beträffande HU (besiktning) och AU (avgaskontroll). Dessa skyltar är efter numret försedd med t.ex. 04/10 som står över varann. Detta betyder att man för köra med bilen f.o.m. april t.o.m. oktober månad utan att man behöver ställa av eller på fordonet vid dessa tider. Detta skötas automatisk under förutsättning att försäkring är betald.
Kombinationen H-skylt / säsonskylt finns ej då detta ju är irrelevant.

Jag hoppas att härmed har gett lite insikt i frågeställningen om H-skylt och säsonskylt.
Ni som skall på semester till Tyskland i sommar skall ta reda på vilka städer som har införd miljözoner.
Alla bilar, även utländska, skall här vara försedd med miljöplakett i framrutan.
Plaketten kan fås hos de flesta verkstäder och märkeshandlare i Tyskland till ett pris av 5,00 EUR.
Att köra in i en miljözon utan plakett koster 40,00 EUR. :cry:
Jörgen

UNREAD_POSTav sl500 » 2009-04-20, 01.13.43

Tack Jörgen
för en fin å saklig information mckt. läsvärd dessa hu-regler borde införas i sverige så slapp vi dessa bruksbilar som åker snålskjuts på veteranbilshobbyn.
som sagt jag bor ju på gotland och det är det län som har äldst bilpark pga, saltfritt och rullar en hel del sådana året runt.
och så är det väl uppe i norrbotten med omnejd en massa kompakter
dieselkoventerade.

vh sylwe
Användarvisningsbild
sl500

UNREAD_POSTav Fotogenmotorskötarmössa » 2009-04-20, 11.14.36

Jag vet inte om det var så mycket bättre,
Den svenska modellen där man kan ha en i somligas ögon, en ful lack, men modernare spis,
Mot den tyska modellen , fin lack, men en gammal miljöbov till spis..
som åretruntbil, vilket h-skyltar var.
Och tidsenliga hjul..diagonaldäck??

En arizonapatinerad buick-47 skulle alltså inte funka, utan att förstöra den med en ny lack t.ex..

Eller en solblekt cadillac -64, med endast 3 navkapslar kvar, lappad cab,
med torrsprickor i inredningen.. vackert.....

Den orörda bubblan, i bra orginalskick, fast blek i lacken

(frisk drivlina/hjulupphängning och bromsar såklart på nämnda exempel)

På-40-50talsmodeller vill jag nog kunna fortsätta byta hjulupphängningar och bromsar till modernare grejer också

Jag kan tjöta mer om bristerna i den tyska modellen, men för mig så behöver inte veteran betyda att bilen ska se konserverad/nylackad ut t.ex..
Fotogenmotorskötarmössa

UNREAD_POSTav sl500 » 2009-04-20, 13.48.13

Fotogenmotorskötarmössa skrev:Jag vet inte om det var så mycket bättre,
Den svenska modellen där man kan ha en i somligas ögon, en ful lack, men modernare spis,
Mot den tyska modellen , fin lack, men en gammal miljöbov till spis..
som åretruntbil, vilket h-skyltar var.
Och tidsenliga hjul..diagonaldäck??

En arizonapatinerad buick-47 skulle alltså inte funka, utan att förstöra den med en ny lack t.ex..

Eller en solblekt cadillac -64, med endast 3 navkapslar kvar, lappad cab,
med torrsprickor i inredningen.. vackert.....

Den orörda bubblan, i bra orginalskick, fast blek i lacken

(frisk drivlina/hjulupphängning och bromsar såklart på nämnda exempel)

På-40-50talsmodeller vill jag nog kunna fortsätta byta hjulupphängningar och bromsar till modernare grejer också

Jag kan tjöta mer om bristerna i den tyska modellen, men för mig så behöver inte veteran betyda att bilen ska se konserverad/nylackad ut t.ex..

HAR DU SVÅRET FÖR ATT LÄSA INNANTILL ( KVARSITTATRE ?????????)
eller var det för små bokstäver ???????+

H-skyltar (historiska fordon) kan man söka om fordonet bevisligen är 30 år och äldre. För att erhålla dessa skyltar skall fordonet till en utökat besiktning, var man fastställer om fordonet är i ett skick som motsvarar Note 3 eller bättre. Note 3 är lättare brukspatina, samt inte är ombyggt och det skall motsvara fordonet så som det var vid ursprungstiden samt att det inte får finnas rost (ett par rostblemmor är tillåten

Ditt inlägg bevisar bara hur dumt funtad du är man..........

vh sylwe
Användarvisningsbild
sl500

UNREAD_POSTav Fotogenmotorskötarmössa » 2009-04-20, 18.55.35

Bara för att man skriker har man inte alltid rätt,
Av exemplen jag nämnde, skulle endast bubblan möjligen uppfylla de tyska kriterierna,
Arizonapatinerad går bort, det skulle falla under note 4 eller 5,
Likaså en till det yttre risig, men mekaniskt frisk gammal cab.
Moderna bromsar och hjulupphängning går också bort, om du läser Jörgens inlägg igen,
Av din aggressiva attityd att döma kanske du inte skulle blanda dig i trafik eller trafikfrågor alls, Jag anar ett alkoholmissbruk bakom din stil, vilket inte är förenligt med trafik över huvudtaget.
Om det nu är så att du trots allt är nykter, så efterlyste DU en debatt.
Det innebär att OLIKA åsikter framförs, inte att alla ska hålla med TS
Och jag valde då att peka på bristerna jag såg i förslaget.
Fotogenmotorskötarmössa

UNREAD_POSTav sl500 » 2009-04-20, 19.13.06

Fotogenmotorskötarmössa skrev:Bara för att man skriker har man inte alltid rätt,
Av exemplen jag nämnde, skulle endast bubblan möjligen uppfylla de tyska kriterierna,
Arizonapatinerad går bort, det skulle falla under note 4 eller 5,
Likaså en till det yttre risig, men mekaniskt frisk gammal cab.
Moderna bromsar och hjulupphängning går också bort, om du läser Jörgens inlägg igen,
Av din aggressiva attityd att döma kanske du inte skulle blanda dig i trafik eller trafikfrågor alls, Jag anar ett alkoholmissbruk bakom din stil, vilket inte är förenligt med trafik över huvudtaget.
Om det nu är så att du trots allt är nykter, så efterlyste DU en debatt.
Det innebär att OLIKA åsikter framförs, inte att alla ska hålla med TS
Och jag valde då att peka på bristerna jag såg i förslaget.

nyttjar inte alkohol det kanske det som är felet då eller................?
Användarvisningsbild
sl500

Nästa

Återvänd till Fri diskussion