Den iden går väl att spinna vidare på, tycker nog också att reglerna kring veteranförsäkring kunde justeras lite.
Iofs försäkringsbolagens policy som ska bearbetas iså fall.
Nu vet jag inte hur det tyska systemet ser ut, någonstans läste jag att det var vissa perioder per år man fick ha bilen i trafik ?
Personligen tycker jag att det kan vara trevligt med en sväng oavsett årstid,
Samt att det är rätt bekvämt att ha bilen påställd året runt, ifall man vill ta en sväng, provköra efter service, eller byta garage, (Alltid platsbrist)
Angående lastgaller i personbilar så håller jag helt med, det är närmast att jämföra med vandalism, hittar hur många intressanta bilar som helst, där någon tomte kastat ut inredningen och borrat fast ett galler...
Kanske införa skottpeng..
(Även om jag själv kan tänka mig att bygga om en del kombis till firma bil

)
Fast jag vill nog vidhålla att de bilar som rullar skattefritt i nuläget, varken gör några mil att tala om (miljömässigt), eller att det märks skattkistan,
Jag har en hel del befriade bilar i min bekantskap, men de gör inte många mil, dock rullar de något året runt i vissa fall, andra står oftast upphissade, och alla har skattade bilar som körs de flesta milen,
Sen tror jag det kommer att självsaneras, det är inte många bilar som blir trettio år längre, och klarar att hållas i liv och besiktas, utan investeringar motsvarande en sommarstuga i skärgården
Vad det handlar om för min del, är att det är bekvämt att kunna ta ut bilen när som helst, utan pappersexercis,och utan att för den skull betala 6000 per år i skatt,
Förövrigt har vi ju skatt på bränslet,reservdelarna och trafikförsäkringen.
( Och i mina ögon är det compacten, 123an, och 126an som är att betrakta som entusiastbilar..kanske 107an också.... 30 årsgränsen är bra....)