300se 1989 kompressionsprov

W 126 S-Klass 1981-1990

Re: 300se 1989 kompressionsprov

UNREAD_POSTav kalle59 » 2012-05-08, 19.54.36

Visst kan det vara spolen som är för klen, byt till en annan och prova om du har möjlighet.
Medlem 2077

Mercedes Benz 240 D 3.0 1975
Audi 100 2.3 Quattro 1991
kalle59
 
Inlägg: 2248
Blev medlem: 2007-09-27, 20.29.50

Re: 300se 1989 kompressionsprov

UNREAD_POSTav Jörgen » 2012-05-08, 21.14.31

Hej Wingnut
Tändningen är justerbar, men den flytter sig inte av sig själv. Min har stått på samma ställe i tjugosex år.
Jag skulle istället demontera fördelarlocket och kontrollera rotorn och motståndet i denna och titta på hur det ser ut där. Kanske är det problem med centrumstiftet i locket som rent av har gått av.
Vi hoppas på det bästa. Du har gnista och bränsle och har man detta kan bilen inte neka att gå.
Har vi verkligen fått hela sanningen om denna bil :shock:
Jörgen Eriksen (1227)
Teknikreferent i
Mercedes-Benz R/C 107 SL-Club
Deutschland e.V.
Jörgen
 
Inlägg: 1325
Blev medlem: 2009-11-03, 20.08.35
Ort: 382 71 Orrefors

Re: 300se 1989 kompressionsprov

UNREAD_POSTav Kölis » 2012-05-08, 21.23.20

Har läst din tråd en gång till, från början. Bilen har tydligen stått sedan 2004, dvs 8 år. Har du tappat ur tanken helt och slagit på ny färsk bensin? Efter åtta år så bör stiften bli blöta om man försöker starta den, av vatten.. Ibland är faktiskt felen lätta även om man tänker från fel håll från början.
W124 300E 4-matic mörkröd med beige helskinn 1988. W211 E500 2003 Avantgarde silver/guld med benvit helskinn.
Kölis
 
Inlägg: 3009
Blev medlem: 2011-06-28, 22.01.28
Ort: Tyresö

Re: 300se 1989 kompressionsprov

UNREAD_POSTav sl500 » 2012-05-08, 21.52.41

intressant läsning........ :roll:

sj
Användarvisningsbild
sl500
 
Inlägg: 5721
Blev medlem: 2007-08-16, 17.28.19
Ort: Gotland

Re: 300se 1989 kompressionsprov

UNREAD_POSTav Wingnut » 2012-05-08, 23.34.14

Självklart har jag hällt i ny soppa! Har även hällt i k sprit. Bilen gick att köra i höstas men efter vintern startade den inte. Bilen stod i varm garage sen 2004 och sen startade jag igång den förra året efter att jag bytt fördelare, tändstift, kablar, soppapump, soppafilter, luftfilter och en del gummi till vaccum slangarna. Efter att jag fick igång den så har den stått ute över vintern tyvär.Jag inte bytt nått motstånd. Går det att mäta och isånna fall vad ska de va för siffra?
En polare skulle komma förbi i morgon med instrument så vi kan kolla om det finns nån felkod.
Får hoppas på att vi ser nått på den.
Mercedes 300se -89
Subaru wrx sti -10
350SL -72
Vw Transporter -08
Wingnut
 
Inlägg: 81
Blev medlem: 2012-05-03, 21.47.41
Ort: Upplands väsby

Re: 300se 1989 kompressionsprov

UNREAD_POSTav Wingnut » 2012-05-09, 17.48.51

Tyvär blev det inget koll med instrument i dag pga rengn. Har heller inte tagit bort fördelarlocket för att kolla det där motståndet. Försöker minnas var det där motståndet ska sitta. Jörgen, är du säker på att det ska sitta nått motstånd där?
Mercedes 300se -89
Subaru wrx sti -10
350SL -72
Vw Transporter -08
Wingnut
 
Inlägg: 81
Blev medlem: 2012-05-03, 21.47.41
Ort: Upplands väsby

Re: 300se 1989 kompressionsprov

UNREAD_POSTav Jörgen » 2012-05-09, 18.54.56

Wingnut skrev:Tyvär blev det inget koll med instrument i dag pga rengn. Har heller inte tagit bort fördelarlocket för att kolla det där motståndet. Försöker minnas var det där motståndet ska sitta. Jörgen, är du säker på att det ska sitta nått motstånd där?


Hej Wingnut
Jag tror här är en missuppfattning på G. Motståndet är ingjutet i rotorn och har ett nominellt värde på 1 kOhm (i verlighet är det på ca. 1175 Ohm). Det är samma värden i alla tändhattar. Även fördelarlocket har inbyggd motstånd på varje utgång (1 kOhm). Jag har just kontrollmätt mitt lock och rotor.
PS: Du behöver inte slå i K-sprit i bensinen. Den tid är förbi, då det redan finns sprit i bensinen.
Jörgen Eriksen (1227)
Teknikreferent i
Mercedes-Benz R/C 107 SL-Club
Deutschland e.V.
Jörgen
 
Inlägg: 1325
Blev medlem: 2009-11-03, 20.08.35
Ort: 382 71 Orrefors

Re: 300se 1989 kompressionsprov

UNREAD_POSTav Wingnut » 2012-05-14, 17.16.53

Har nu provat att byta tändspolen utan resultat.
Börjar bli hyfsat trött på den här biljäveln. Är det någon som har haft eller hört någon som har haft nått liknande problem så vore jag tacksam för tips.
Om tändmodulen skulle balla ur, vad brukar det bli för symptom då?
Mercedes 300se -89
Subaru wrx sti -10
350SL -72
Vw Transporter -08
Wingnut
 
Inlägg: 81
Blev medlem: 2012-05-03, 21.47.41
Ort: Upplands väsby

Föregående

Återvänd till W 126 S-Klass

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 0 gäster

cron