300se 1989 kompressionsprov

W 126 S-Klass 1981-1990

300se 1989 kompressionsprov

UNREAD_POSTav Wingnut » 2012-05-03, 21.58.19

Hej!
Jag undrar om någon vet vad jag ska ha för komp i en 300se från 1989. Den startar inte och tänkte börja med det. Bilen har stått sen 2004. Jag fick igång den i höstas men då gick den jävligt dåligt. Den dog titt som tätt. Vet att bränsletrycksregulatorn va paj men den har jag bytt. Problemet är att det runnit in bensin i motorn för att den läckt på vacum sidan på regulatorn.
Mercedes 300se -89
Subaru wrx sti -10
350SL -72
Vw Transporter -08
Wingnut
 
Inlägg: 81
Blev medlem: 2012-05-03, 21.47.41
Ort: Upplands väsby

Re: 300se 1989 kompressionsprov

UNREAD_POSTav kalle59 » 2012-05-03, 22.14.52

Det är nog inte kompet som är problemet men mäter du så ser du ju hur kurvan ligger, ju jämnare desto bättre men sen beror det ju på hur avancerat instrument du har också.
Om motorn inte varit startad på åtta år så kan det ju vara avlagringar och rost i insprutningen, en kärvande lr kanske icke fungerande insprutare osv osv, tändningsdelarna hur mår dom, fördelarlock, stift kablar för att inte tala om alla säkringar och reläer, snurra på säkringar, gör rent och fint på kontaktytorna till reläerna och sist men inte minst, nytt fräscht bränsle.
Lycka till
Mvh Kalle
Medlem 2077

Mercedes Benz 240 D 3.0 1975
Audi 100 2.3 Quattro 1991
kalle59
 
Inlägg: 2248
Blev medlem: 2007-09-27, 20.29.50

Re: 300se 1989 kompressionsprov

UNREAD_POSTav sl500 » 2012-05-04, 00.22.26

11-12 kg per cylinder

sj
Användarvisningsbild
sl500
 
Inlägg: 5721
Blev medlem: 2007-08-16, 17.28.19
Ort: Gotland

Re: 300se 1989 kompressionsprov

UNREAD_POSTav Wingnut » 2012-05-04, 18.42.30

Tändstift, kablar och fördelar är bytt i höstas. Då fick jag igång den men den gick inte helt bra men den gick att köra. Filter och olja är bytt och även luftfilter, bränslefilter och bränslepump.
Nu efter vinter så hade bränsletrycksregulatorn gått sönder så den är bytt. Har även bytt gummi slangarna till tomgångsmotorn. Hade typ 3-4 liter soppa i som jag tankade i höstas. Fyllde på 5 liter fräsch soppa för några veckor sen. Kollade just med strobb och gnista har jag men den vill inte starta ändå, inte änns med gas. Just det, jag ultraljuds tvättade spridarna och bytte tätningarna samt så är ovp reläet och samtliga säkringar bytta. Har även bytt 2 jordflätor. Om det är nån som har nån bra ide' på vad det kan va så skulle jag bli glad!
Mercedes 300se -89
Subaru wrx sti -10
350SL -72
Vw Transporter -08
Wingnut
 
Inlägg: 81
Blev medlem: 2012-05-03, 21.47.41
Ort: Upplands väsby

Re: 300se 1989 kompressionsprov

UNREAD_POSTav kalle59 » 2012-05-04, 18.48.35

har du kollat så att det kommer fram soppa, blöta stift?
Medlem 2077

Mercedes Benz 240 D 3.0 1975
Audi 100 2.3 Quattro 1991
kalle59
 
Inlägg: 2248
Blev medlem: 2007-09-27, 20.29.50

Re: 300se 1989 kompressionsprov

UNREAD_POSTav Wingnut » 2012-05-04, 19.08.22

Japp. Dom blir blöta.
Mercedes 300se -89
Subaru wrx sti -10
350SL -72
Vw Transporter -08
Wingnut
 
Inlägg: 81
Blev medlem: 2012-05-03, 21.47.41
Ort: Upplands väsby

Re: 300se 1989 kompressionsprov

UNREAD_POSTav Jörgen » 2012-05-04, 19.38.19

Dra av och återmontera alla givare efter en kontroll, t.ex. dubbelgivaren längst bak på toppen samt lufttemp.-insug. Efter 8 år kan ha hänt mycket i oxydationsvägen, speciellt om den har stått i kallgarage. Kontrollera även alla anslutningar på tändmodulet,
Jörgen Eriksen (1227)
Teknikreferent i
Mercedes-Benz R/C 107 SL-Club
Deutschland e.V.
Jörgen
 
Inlägg: 1325
Blev medlem: 2009-11-03, 20.08.35
Ort: 382 71 Orrefors

Re: 300se 1989 kompressionsprov

UNREAD_POSTav Wingnut » 2012-05-04, 19.44.22

Kom på en grej. När jag försöka få igång bilen efter vintern så va min lillebror över och hjälpe till.
Efter som den inte startade började vi med fördelarlocket och innan jag hann säga till hade han börjat dra ur kablarna ur fördelaren. Han hävdar att han visste var de skulle sitta men jag börjar fan undra. Det har nämnligen hänt tidigare när han höll på med hans egna bil( han trodde inte att det spelade nån roll var de satt).
Mercedes 300se -89
Subaru wrx sti -10
350SL -72
Vw Transporter -08
Wingnut
 
Inlägg: 81
Blev medlem: 2012-05-03, 21.47.41
Ort: Upplands väsby

Re: 300se 1989 kompressionsprov

UNREAD_POSTav Wingnut » 2012-05-04, 19.46.16

Är det nån som har eller kan ta en bild så man ser kur de ska sitta?
Mercedes 300se -89
Subaru wrx sti -10
350SL -72
Vw Transporter -08
Wingnut
 
Inlägg: 81
Blev medlem: 2012-05-03, 21.47.41
Ort: Upplands väsby

Re: 300se 1989 kompressionsprov

UNREAD_POSTav Wingnut » 2012-05-04, 19.56.44

Ska prova att ta bort givarna i morgon. Tack för tipset! Återkommer med ev resultat i morgon.
Mercedes 300se -89
Subaru wrx sti -10
350SL -72
Vw Transporter -08
Wingnut
 
Inlägg: 81
Blev medlem: 2012-05-03, 21.47.41
Ort: Upplands väsby

Re: 300se 1989 kompressionsprov

UNREAD_POSTav Kölis » 2012-05-04, 20.12.30

Skaffa en bild över hur tändkablarna ska sitta och desutom tändföljden samt rotationsriktningen. Ge din lillebror 500:- så han kan gå på den lokala puben istället för att hjälpa dej.

Får du inte till det ändå så kanske vi hjälper dej vidare med problemet.
W124 300E 4-matic mörkröd med beige helskinn 1988. W211 E500 2003 Avantgarde silver/guld med benvit helskinn.
Kölis
 
Inlägg: 3009
Blev medlem: 2011-06-28, 22.01.28
Ort: Tyresö

Re: 300se 1989 kompressionsprov

UNREAD_POSTav Jörgen » 2012-05-04, 20.23.55

Wingnut skrev:Är det nån som har eller kan ta en bild så man ser kur de ska sitta?


Hej Wingnut
Det med tändföljden är så enkelt på en M 103-Motor. På ventillockets ovansida fram, står tändföljden instandsad (1-5-3-6-2-4) och på fördelarlocket står även här var ettan, tvåan, trean o.s.v. skall sitta.
Fördelarlocket är svårt att se på, men det är gjutet in i locket, bredvid kabelanslutningen.
Jörgen Eriksen (1227)
Teknikreferent i
Mercedes-Benz R/C 107 SL-Club
Deutschland e.V.
Jörgen
 
Inlägg: 1325
Blev medlem: 2009-11-03, 20.08.35
Ort: 382 71 Orrefors

Re: 300se 1989 kompressionsprov

UNREAD_POSTav Stjärnskådarn » 2012-05-04, 23.18.55

Om skyddslocket är kvar.
Stjärnskådarn
 
Inlägg: 275
Blev medlem: 2011-01-20, 18.49.30
Ort: Gnarp

Re: 300se 1989 kompressionsprov

UNREAD_POSTav Jörgen » 2012-05-05, 00.04.03

Stjärnskådarn skrev:Om skyddslocket är kvar.


Nu var du allt rolig du.
Skyddslocket måste han i alla fall ta bort för kontroll :mrgreen:
Jörgen Eriksen (1227)
Teknikreferent i
Mercedes-Benz R/C 107 SL-Club
Deutschland e.V.
Jörgen
 
Inlägg: 1325
Blev medlem: 2009-11-03, 20.08.35
Ort: 382 71 Orrefors

Re: 300se 1989 kompressionsprov

UNREAD_POSTav Wingnut » 2012-05-05, 16.43.51

Det var min kära bror som slarvat ihop tändkablarna!
Har nu satt dom tillrätta men nu startar den ändå inte. Provade med kompessionsprovaren och fick 9,7 utan att hällt olja i cylindern och 10,5 med olja.
Tyvär är det en biltema provare. Är det nån som vet om dom går att lita på.
Det va lika över alla cylindrar.
Mercedes 300se -89
Subaru wrx sti -10
350SL -72
Vw Transporter -08
Wingnut
 
Inlägg: 81
Blev medlem: 2012-05-03, 21.47.41
Ort: Upplands väsby

Nästa

Återvänd till W 126 S-Klass

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 0 gäster

cron