MB94 skrev:Jodå, mätaren sjunker när jag stänger av motor`n.Även vid varm motor på tomgång hänger den i topp.Har även hört att det kan vara fel på mätaren på instrumentbrädan men det tycker jag låter föga troligt.
Om du startar motorn, och dödar den genom att släppa upp koppling och hålla på bromsen, alltså kärringstopp? utan att röra nyckeln, går mätaren ner då?
där ska ju instrumenteringen tro att motorn är igång, men du ska ju absolut inte kunna ha något oljetryck.
vid varm motor så har jag aldrig varit med om att någon MB hängt stadigt i toppen vid varmkörning, varken 230:6 kompakt, 240d, 240d 3.0, 300td & 300tdt w123, 200bensin & 300tdt w124 och 300tdt w210 har stannat stadigt i topp, lite beroende på viskositet på oljan har jag varit nere så lågt som 1kg, (lätt överhettad 240d med vintermotorolja)
vet inte ifall instrumenteringen eller givaren är felet, men känns ju billigare att köpa en ny givare och börja där än att skaffa en ny instrumentering och byta den,
uppdatera gärna vad som är felet sen med.