Oljetryck

W 124 E-Klass 1986-1995

Oljetryck

UNREAD_POSTav MB94 » 2012-05-06, 12.46.25

Hejsan.
Är det någon som vet varför oljetrycksmätaren går upp itopp så fort man slår på tändningen?Modellen är en E200 bensin 94.Kan det vara givaren som har lagt av?Den sitter väl på blocket vid grenröret.
MB94
 
Inlägg: 3
Blev medlem: 2011-08-14, 20.32.26

Re: Oljetryck

UNREAD_POSTav biceps » 2012-05-06, 12.57.25

Mätaren går i topp när man vrider på tändningen på alla W124 iaf mellan 89-96års modeller som jag har
och mina mätare och givare är hela
Användarvisningsbild
biceps
 
Inlägg: 175
Blev medlem: 2012-02-12, 20.07.08

Re: Oljetryck

UNREAD_POSTav swampmonkey » 2012-05-06, 17.10.43

Har inget minne av att min gick upp i topp, ligger i botten tills motorn gått någon tiondels sekund.

300tdt. 1993

Sjunker mätaren när du står på tomgång med varm motor?
Sjunker när du stänger av motorn?
Sjunker om du dödar motorn genom "kärringstopp"?

Jag gissar nog på att det är trasigt såhär spontant
w115 240d, 72hp, 3.07bakaxel, 15" barock
+ lite fler
---
hobbymoderator, tar bort dubbelpostningar och flyttar emellanåt inlägg till rätt kategori.
---
www.mbturbo.com
swampmonkey
 
Inlägg: 1458
Blev medlem: 2011-08-08, 00.23.41
Ort: Göteborg-Mölndal

Re: Oljetryck

UNREAD_POSTav MB94 » 2012-05-07, 18.12.29

Jodå, mätaren sjunker när jag stänger av motor`n.Även vid varm motor på tomgång hänger den i topp.Har även hört att det kan vara fel på mätaren på instrumentbrädan men det tycker jag låter föga troligt.
MB94
 
Inlägg: 3
Blev medlem: 2011-08-14, 20.32.26

Re: Oljetryck

UNREAD_POSTav sl500 » 2012-05-07, 20.43.16

ett mysko spörsmål.
var ute å kolla sl.en rörde sig inte
s124 250td rörde sig 5 mm.
båda med bara tändningen påslagen.
jag gissar att det kan vara defekt givare
som kör runt strömen typ.

sj
Användarvisningsbild
sl500
 
Inlägg: 5718
Blev medlem: 2007-08-16, 17.28.19
Ort: Gotland

Re: Oljetryck

UNREAD_POSTav swampmonkey » 2012-05-10, 11.38.06

MB94 skrev:Jodå, mätaren sjunker när jag stänger av motor`n.Även vid varm motor på tomgång hänger den i topp.Har även hört att det kan vara fel på mätaren på instrumentbrädan men det tycker jag låter föga troligt.


Om du startar motorn, och dödar den genom att släppa upp koppling och hålla på bromsen, alltså kärringstopp? utan att röra nyckeln, går mätaren ner då?
där ska ju instrumenteringen tro att motorn är igång, men du ska ju absolut inte kunna ha något oljetryck.


vid varm motor så har jag aldrig varit med om att någon MB hängt stadigt i toppen vid varmkörning, varken 230:6 kompakt, 240d, 240d 3.0, 300td & 300tdt w123, 200bensin & 300tdt w124 och 300tdt w210 har stannat stadigt i topp, lite beroende på viskositet på oljan har jag varit nere så lågt som 1kg, (lätt överhettad 240d med vintermotorolja)

vet inte ifall instrumenteringen eller givaren är felet, men känns ju billigare att köpa en ny givare och börja där än att skaffa en ny instrumentering och byta den,

uppdatera gärna vad som är felet sen med.
w115 240d, 72hp, 3.07bakaxel, 15" barock
+ lite fler
---
hobbymoderator, tar bort dubbelpostningar och flyttar emellanåt inlägg till rätt kategori.
---
www.mbturbo.com
swampmonkey
 
Inlägg: 1458
Blev medlem: 2011-08-08, 00.23.41
Ort: Göteborg-Mölndal


Återvänd till W 124 E-Klass

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 1 gäst

cron