har för mig att den 300td du köpt på dig var av 88hästarsvarianten, och om jag minns rätt så "gick den uta helvete" enligt snubben som hade den innan.
har du tur har du en 3.46 axel, har du otur har (Martin var det som var tidigare ägare va?) bytt ut den till något annat, och snott 3.46an själv. kan ju vara idé att gå under och kika själv. står längst bak, och om inte får man glatt veva runt lite och räkna varv.
---
jag lurade på en 2.65 axel på min 240d kompakt med w123 motorn på 72 häst, det blev för tungt, fick gå ner till 14" och ganska låg profil, typ 195/60r14 för att det skulle orka.
men med nuvarande 3.07 axel, så går den ruskigt fint, med 15" och ganska hög profil.
toppfart på 135 någonstans, men perfekta varv att marcha i 90-100km/h i.
gjorde en långresa till värmland och snittade precis över 0.6
men med tanke på att din motor har betydligt mer vrid, och dessutom en extra cylinder torde en 2.65 axel fungera fint, om du ska långåka och inte dragrace då villsäga, alternativt en 2.82 eller 3.07 axel, 3.07an är dock ruskigt svår att hitta.
vid byte till en klump från en bil med V8a tidigare så får du byta medbringarkors, och det i sig är en liten vetenskap, om det ska hålla. skiten momentdras, och håller lagret på plats.
lämnade iväg min hos göteborgs MB-orakel för att ta hand om allt. men det finns folk som löser det själva, iaf i USA.
http://www.peachparts.com/shopforum/tec ... -load.htmlvad gäller själva ur och imonterandet av klump bistår jag gärna, har bilder på hela urmonteringsproceduren postat på internet, och har resterande klart för uppladning det med. bara att hojta isåfall.
w123 är lite jobbigare än w115, men inte något extremt, framföralllt som det rör sig om touring (de fyra främre på klumpen får man ta underifrån istället för innifrån bagaget som man gör på w115, bromsrör och nivåreglering som man inte vill ha sönder)
och väl igång går det snabbt, bytet går på någon/några timmar, bara man vet hur man ska göra