av Lofqvist » 2009-05-02, 20.52.13
Hej Mattis, har du köpt nåt än?
Jag vet inte om du letar efter modell 210 eller 211, men jag har haft en E240 sedan -00 och har nu en E200 kompressor T-modell -02, dvs 210:or.
Jag håller inte riktigt med övriga skribenter, det blir liksom två helt olika bilkaraktärer. E240 är mjuk och fin, går tyst och bra, lite svag på låga varv. E200K har kraft redan på låga varv (kompressorn), den är mer råstark, man hör lite mer motorljud och lite mer vibrationer.
Tycker att E200K är en bättre dragbil. Den är också snålare, 9,9 mot 10,9 ltr/100 km för sedan resp 10,1 mot 11,4 för T-modell.
Jag har fört noggrann bok på bilarna och mina förbrukningar sett över minst två års ägande stämmer bra överens med dessa värden.
Effekten på E200K är 163 hk mot 170 på E240, tror att den kom sista året med 177 hk. Vridmomentet, det som är viktigt, är 230 Nm vid 2500-4000 varv på E200K mot 240 Nm vid 4500 varv för E240, där ser man skillnaden i vridmoment på låga varv på E200K som gör att den känns råstark.
Fel? Javisst, rost på båda två, inget problem att få fixat på den senare, svensk och servad som den var. Det var mer tjafs om den första då den hade första registrering i Tyskland och inte var auktoriserat servad. Det är faktiskt bra att ha stämplarna, inte för att servicen är bättre gjord utan ja just det vem vet...
I övrigt något ensktaka elfel, sensorer överallt, annars OK, fina bilar att åka i.
Lycka till!
Hälsningar Åke