USA import av 500 SL

Här diskuterar vi 107 modeller.
280SL,350SL,450SL,500SL

USA import av 500 SL

UNREAD_POSTav Tysken » 2012-02-24, 02.04.16

Bästa medlemmar,

jag vet att det finns ett motstånd mot USA-import här men jag tänkte ändå ge det ett försök. Min plan är dock litet annorlunda. 500 SL är en modell som förespråkas varmt av Jörgen så jag tänkte mig helt sonika åka till USA och plocka hem en tyskimporterad 500 SL. Jag har märkt att de senare modellerna slapp konverteras till USA-stötfångare och har även kvar de europeiska lyktglasen medan de äldre oftast har de gräsliga lastbryggorna fram och bak samt de dubbla runda lyktorna.

Min fråga är nu hur pass svårt det är att byta kofångare? Och vad skiljer i avgasreningen på den tyskimporterade 500:an från den som rullat i Europa?

Förutom MBZ på Lidingö, finns det någon annan verkstad som specialiserat sig på klassiska Mercor i Stockholmsområdet?

Fridens lilja.
Senast redigerad av Tysken 2012-02-24, 11.29.46, redigerad totalt 1 gång.
Tysken
 
Inlägg: 29
Blev medlem: 2011-11-01, 16.58.21
Ort: Stockholm

Re: USA import av 500 SL

UNREAD_POSTav JOTAck » 2012-02-24, 02.44.28

Jag önskar dig lycka till och hoppas du finner ett bra exemplar, dom finnns trots allt "over there".

Robin
JOTAck
 
Inlägg: 10
Blev medlem: 2011-09-22, 16.23.03
Ort: Göteborg

Re: USA import av 500 SL

UNREAD_POSTav Jörgen » 2012-02-24, 11.29.05

Hej "Fridens lilja"

Titta här:
overvager-usa-import-av-560sl-t2805.html
Jörgen Eriksen (1227)
Teknikreferent i
Mercedes-Benz R/C 107 SL-Club
Deutschland e.V.
Jörgen
 
Inlägg: 1325
Blev medlem: 2009-11-03, 20.08.35
Ort: 382 71 Orrefors

Re: USA import av 500 SL

UNREAD_POSTav Tysken » 2012-02-24, 11.36.05

Hej Jörgen!

Med all respekt så säger den tråden ingenting om det jag efterfrågar. Jag vet att bilar kan "fixas" så de framstår som attraktiva men jag kommer personligen åka över för att inspektera den bil jag planerar köpa. Dessutom är det ingen 560 jag är ute efter utan en europeisk 500 som privatimporterats till USA.

Mina frågor kvarstår dock: är det komplicerat att byta stötfångare och vet någon vilka förändringar de 500 SL som privatimporterades till USA var tvungna att genomgå för att godkännas för trafik där?

Fridens!
Tysken
 
Inlägg: 29
Blev medlem: 2011-11-01, 16.58.21
Ort: Stockholm

Re: USA import av 500 SL

UNREAD_POSTav Jörgen » 2012-02-24, 11.51.24

Tysken skrev:Hej Jörgen!
Mina frågor kvarstår dock: är det komplicerat att byta stötfångare och vet någon vilka förändringar de 500 SL som privatimporterades till USA var tvungna att genomgå för att godkännas för trafik där?
Fridens!


Fråga 1: Det är inget större problem att byta från US-Bumbers till "normala" stötfångare, men det koster en reell slant.
Fråga 2: Här kan jag inte hjälpa till.
Jörgen Eriksen (1227)
Teknikreferent i
Mercedes-Benz R/C 107 SL-Club
Deutschland e.V.
Jörgen
 
Inlägg: 1325
Blev medlem: 2009-11-03, 20.08.35
Ort: 382 71 Orrefors

Re: USA import av 500 SL

UNREAD_POSTav Tysken » 2012-02-24, 12.05.36

Tack Jörgen!

Efter lite sökande på internet ska de privatimporterade 500 SL enbart fått ett nytt avgassystem som klarade amerikanska krav samt hastighetsmätare som visar miles istället för km/h. Modeller efter -85 har generellt fått behålla sina euro-lampor och stötfångare.

http://houston.craigslist.org/cto/2849145543.html
Klickar ni på länken syns en amerikansk 560 SL av 1989 års modell. Scrollar ni ned till interiören ser ni att förarplatsen skiljer sig en aning från en Europa-modell. Vad är det för bulligt och tyginklätt "tvärstag" som sitter under ratten?
Tysken
 
Inlägg: 29
Blev medlem: 2011-11-01, 16.58.21
Ort: Stockholm

Re: USA import av 500 SL

UNREAD_POSTav Jörgen » 2012-02-24, 13.09.37

Tysken skrev:Tack Jörgen!
Vad är det för bulligt och tyginklätt "tvärstag" som sitter under ratten?


Det är krockskydd för knäna, som blev lagkrav i US dengång.
Jörgen Eriksen (1227)
Teknikreferent i
Mercedes-Benz R/C 107 SL-Club
Deutschland e.V.
Jörgen
 
Inlägg: 1325
Blev medlem: 2009-11-03, 20.08.35
Ort: 382 71 Orrefors

Re: USA import av 500 SL

UNREAD_POSTav J B » 2012-02-24, 13.19.06

Hej Tysken. Har du tagit reda på vad försäkringen (trafik/helförs) kommer att kosta jfm motsvarande "svensksåld" bil? Privatimporterade bilar jag kollat har ca 15% högre premie än svensksålda enligt IF. Nyare privatimporterade bilar beläggs med dubbel självrisk för motorskador (IF). Underförstått fuskas det hej vilt och skadekostnaderna är högre. Importfusket har ett pris som betalas av försäkringstagarna i begagnatledet, bilens hela livslängd. Den som känner till försäkringsbolag med generösare villkor kan ju kommentera här. mvh/JB
J B
 
Inlägg: 412
Blev medlem: 2010-11-17, 01.57.42

Re: USA import av 500 SL

UNREAD_POSTav Jörgen » 2012-02-24, 14.44.54

JB skriver att nyare importbilar beläggas med dubbel självrisk för motorskada :?: :?: Det har inte jag upplevd. En motorskadesförsäkring gäller väl endast upp till 80.000 km :?: Dessutom finns inget producentansvar på importerade bilar (jag har en själv) och omfattas ej heller av avgasrelaterade fel.
Fridens (Tysken) behöver inte oroa sig ett dugg för försäkringen på en mer än 20 år gammal 107:a.
En helförsäkring kostar hos MHRF (Folksam) 667,00 SEK/år. Det är iaf vad jag betalar.
Han skall nog mer oroa sig för kostnader för trsp.- och trsp.-försäkring samt tull och moms.
Jörgen Eriksen (1227)
Teknikreferent i
Mercedes-Benz R/C 107 SL-Club
Deutschland e.V.
Jörgen
 
Inlägg: 1325
Blev medlem: 2009-11-03, 20.08.35
Ort: 382 71 Orrefors

Re: USA import av 500 SL

UNREAD_POSTav J B » 2012-02-24, 15.48.48

Jörgen! Tror du missförstår mig. Vad gäller självrisken för motorskada är den fördubblad för de väldigt nya importbilar som kan försäkras för motorskada. Jag talar om vanlig åretruntförsäkring. Bara att läsa innantill i villkoren (IF). Vill man sedan försäkra en äldre importbil, som den som nämns i tråden, för dagligt bruk året runt kostar det åtminstone hos IF 15% mer än för motsvarande svensksålda bil. Bara att fråga. Alla vill inte ha MHRF o dyl klubbförsäkringar med hårda nyttjandevillkor, utan vill kunna använda bilen utan inskränkning. Fenomenet kommer ju även ifråga för privatimporterade vardagsbilar. 667:- är ju otroligt billigt men som nämnts på annan plats är ju nyttjandebegränsningarna väldigt omfattande. MVH/JB
J B
 
Inlägg: 412
Blev medlem: 2010-11-17, 01.57.42

Re: USA import av 500 SL

UNREAD_POSTav Jörgen » 2012-02-24, 16.05.06

Jag kan nu förstå att jag har missuppfattat JB. Jag läste det så att "Tysken" skrev om import av en 107:a och inte om försäkring. Jag visste ej att han skulle köra med bilen varje dag och till jobbet eller kanske rent av som tjänstebil. :mrgreen: Det är ju alltid någon som vet mer än jag, och det är bra.
Jag ber om ursäkt för detta missförstånd och drar mig härmed tillbaka.
Jörgen Eriksen (1227)
Teknikreferent i
Mercedes-Benz R/C 107 SL-Club
Deutschland e.V.
Jörgen
 
Inlägg: 1325
Blev medlem: 2009-11-03, 20.08.35
Ort: 382 71 Orrefors

Re: USA import av 500 SL

UNREAD_POSTav J B » 2012-02-24, 16.24.47

Vore väl trist om du drar dig tillbaka Jörgen! Bara kul att diskutera bilförsäkring. Har själv ägt fin samlarbil med stor motor och det dyraste i sammanhanget var nog som du säger inte försäkringen trots att jag hade "vanlig" dyr helförsäkring. Det dyraste var i mitt fall bensinen :lol:
J B
 
Inlägg: 412
Blev medlem: 2010-11-17, 01.57.42

Re: USA import av 500 SL

UNREAD_POSTav Kölis » 2012-02-24, 19.11.55

Vilken årsmodell är det som du har planer på att importera?
W124 300E 4-matic mörkröd med beige helskinn 1988. W211 E500 2003 Avantgarde silver/guld med benvit helskinn.
Kölis
 
Inlägg: 3009
Blev medlem: 2011-06-28, 22.01.28
Ort: Tyresö

Re: USA import av 500 SL

UNREAD_POSTav Tysken » 2012-02-27, 15.13.00

Kölis skrev:Vilken årsmodell är det som du har planer på att importera?


Hej, jag tänkte mig en sen åttiotalare, typ 85-89. Många av dem modifierades aldrig bortom avgassystemet.
Tysken
 
Inlägg: 29
Blev medlem: 2011-11-01, 16.58.21
Ort: Stockholm

Re: USA import av 500 SL

UNREAD_POSTav Kölis » 2012-02-27, 20.17.23

Ok. Det var mycket hårda krav de åren i Sverige på importbilar från USA. Då USA inte tillhör EU så ta en koll på att de gamla lagarna inte gäller fortfarande. Avgaskraven och certifikeringen av emmisions delar var stenhård, man fick inte ens byta tändstift till ett lika dant men av annat fabrikat. Sen kan du ju tänka dej hur resten var av det hela inklusive intyg om bromsar och kopplings detaljer som inte innehåller asbets. Färg på blinkers och parkeringsljus mm. Bromsintyg, stöldskydd, säkerhetsbälten och en j-a massa annat skit. Att ta in en bil som flyttgods var helt ok, då fick man dispanser på det mesta men att privat importera det, nope...

Kolla upp det innan pengarna hamnar i sjön.
W124 300E 4-matic mörkröd med beige helskinn 1988. W211 E500 2003 Avantgarde silver/guld med benvit helskinn.
Kölis
 
Inlägg: 3009
Blev medlem: 2011-06-28, 22.01.28
Ort: Tyresö

Nästa

Återvänd till R/C/W 107 SL & SLC

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 0 gäster