Kupefläkten fungerar inte!

W 124 E-Klass 1986-1995

Kupefläkten fungerar inte!

UNREAD_POSTav krillebus » 2012-01-30, 00.31.10

Kupefläkten i min 300CE, årsm 1988 med klima, har sagt upp sig, inte liv!

Tips och ideer önskas!
"Klart jag är ute efter sex, ibland är jag till och med ute efter midnatt"
krillebus

Re: Kupefläkten fungerar inte!

UNREAD_POSTav krillebus » 2012-01-30, 12.17.15

Satt och googlade lite på fläktmotorn och hur själva klimatanläggningen fungerar, läste nånstans att dörrar och fönster måste vara stängda för att fläkten och kliman ska starta!?
Stämmer det? Och i så fall, sitter kontakterna som styr detta på dörrstolpen?
Nåja, ska börja med det enkla, kolla säkringar, mäta så det finns ström, kolla motståndet, återkommer när jag gjort det!
krillebus

UNREAD_POSTav krillebus » 2012-01-31, 17.27.39

Kollat säkringar, provat att bygla relät utan resultat, återstår väl då att montera bort plasten och koppla direktström på fläktmotorn, funkar inte det så är det väl byte som gäller!
krillebus

UNREAD_POSTav swampmonkey » 2012-02-05, 00.24.36

har w124 med original AC, fläkten blåser på bra även med dörrar öppna.

det är ett litet projekt att få fram fläktmotorn, lite olika var och hur den sitter beroende på original eller ickeoriginal AC mm.
min låg dock under torkarmekanismen fram, knäppa upp plastlisterna nedanför vindrutan, ur med skruv och ta loss allt.

torkarmekanismen sitter med 6 muttrar vill jag minnas. 4 synliga och två gömda uppe under gummidelen.
jag plockade aldrig loss torkarblad mm, utan lirkade bara ur allt, i är det däremot en jobbigare process, så jag råder dig att faktiskt plocka av torkarbladet, underlättar otroligt.
sedan, om du har samma fläkttyp som mig ligger den gömd därunder. linningarna hade börjat ge upp i min motor, så den startade inte och brände säkringar på löpande band. masssa teflonspray och lirkande fick den att leva något år till, dock bara på hastighet 2 och 3, 1an startade den aldrig, och 4an drog den säkringen på, men jag klarade mig tills jag fick tag på en ny billigt.
Teflonsprayen resulterade även i en förjävlig oljefilm insidan av bilen, framförallt i vindrutan, och den månad den levde på hastighet 4a fick man ett moln av halvbrännd telfonolja ur luftuttagen.

Nya fläktmotorer är dock riktigt dyra, se till att plocka mått mm om du köper i andrahand, jag fick hem en original ny i förpackning, köpt i andrahand, som skulle passa rakt av, men måtten på axeln stämde ändå inte riktigt, alldeles för kort axel, samt att fläktarna hade fel mått, kämpade av fläktarna från den gamla, och kunde bara sätta på dem halvvägs då axeln inte räckte till.
dock var det tillräckligt för stabilitet, och den fungerar idag felfritt.
w115 240d, 72hp, 3.07bakaxel, 15" barock
+ lite fler
---
hobbymoderator, tar bort dubbelpostningar och flyttar emellanåt inlägg till rätt kategori.
---
www.mbturbo.com
swampmonkey

UNREAD_POSTav krillebus » 2012-02-05, 21.21.38

Tack för svaret!
Med tanke på vad du beskriver så kan man ju börja undra om man ska våga besälla på tex ebay?
Inte så kul om det inte passar när man får hem grejerna :shock:
Under vindrutetorkarn är ju vad alla har sagt men var skulle den annars kunna sitta?

he he.. bränd oljefilm är fina grjejer, gjorde samma med en gammal damsugare, fy faen va det stank teflonspray i hela lägenheten........... men dammfritt blev det :lol:
krillebus

UNREAD_POSTav nerochila » 2012-02-08, 22.54.02

Den kan även sitta i värmepaketet o då får man riva hela panelen för att ta ut den ,,inget roligt jobb ,, det är ju därför jag frågat om det i ett annat inlägg// skulle ju vara kul o veta hur man kan se på något sätt om den sitter under torkar motor eller i värmepaketet inne i kupen.
nerochila

UNREAD_POSTav Stjärnskådarn » 2012-02-09, 23.42.30

Jag har en skrotad 230E-88 med AC och den måste man riva instrumentbrädan på om man ska få ut fläkten. Inte nå smidigt alls! Det verkar finnas olika varianter på denna installation. Hoppas du har den enkla varianten som man kan ta ur utifrån under torkararmaturen.
Stjärnskådarn

Återvänd till W 124 E-Klass