av swampmonkey » 2012-02-05, 00.24.36
har w124 med original AC, fläkten blåser på bra även med dörrar öppna.
det är ett litet projekt att få fram fläktmotorn, lite olika var och hur den sitter beroende på original eller ickeoriginal AC mm.
min låg dock under torkarmekanismen fram, knäppa upp plastlisterna nedanför vindrutan, ur med skruv och ta loss allt.
torkarmekanismen sitter med 6 muttrar vill jag minnas. 4 synliga och två gömda uppe under gummidelen.
jag plockade aldrig loss torkarblad mm, utan lirkade bara ur allt, i är det däremot en jobbigare process, så jag råder dig att faktiskt plocka av torkarbladet, underlättar otroligt.
sedan, om du har samma fläkttyp som mig ligger den gömd därunder. linningarna hade börjat ge upp i min motor, så den startade inte och brände säkringar på löpande band. masssa teflonspray och lirkande fick den att leva något år till, dock bara på hastighet 2 och 3, 1an startade den aldrig, och 4an drog den säkringen på, men jag klarade mig tills jag fick tag på en ny billigt.
Teflonsprayen resulterade även i en förjävlig oljefilm insidan av bilen, framförallt i vindrutan, och den månad den levde på hastighet 4a fick man ett moln av halvbrännd telfonolja ur luftuttagen.
Nya fläktmotorer är dock riktigt dyra, se till att plocka mått mm om du köper i andrahand, jag fick hem en original ny i förpackning, köpt i andrahand, som skulle passa rakt av, men måtten på axeln stämde ändå inte riktigt, alldeles för kort axel, samt att fläktarna hade fel mått, kämpade av fläktarna från den gamla, och kunde bara sätta på dem halvvägs då axeln inte räckte till.
dock var det tillräckligt för stabilitet, och den fungerar idag felfritt.
w115 240d, 72hp, 3.07bakaxel, 15" barock
+ lite fler
---
hobbymoderator, tar bort dubbelpostningar och flyttar emellanåt inlägg till rätt kategori.
---
www.mbturbo.com