Motorn knackar.

W 124 E-Klass 1986-1995

Motorn knackar.

UNREAD_POSTav mickegotland » 2014-04-09, 17.08.28

Hjälp sökes.
Jag har en Mercedes Benz 230 TE, 1989 Automat Bensin.
När jag startar bilen så knackar den i motorn sen när motorn börjar
bli varm så tystnar den.
Sen stannar motorn och får inte i gång den igen, då måste jag vänta
en stund.
Sen vid besiktningen så sa dom att mina olje stötdämpare vad dåliga. jag har köpt
2 beg från Merca skroten.
Men jag undrar vad sitter oljepåfyllningen och vad är det för olja som
jag skall använda ?
Jag hoppas att någon kan hjälpa mig.
Med vänlig hälsning
Micke
Bild
mickegotland

Re: Motorn knackar.

UNREAD_POSTav kattenrobban » 2014-04-09, 17.38.45

Hej.
Jag antar att du syftar på hydrauliken bak. Den så kallade ”fjädringen” är två tryckklockor (troligtvis svartlackerade och runda till formen) som sitter ovanför bakaxeln. De sköter själva fjädringen på bilen. Dessa kan vara svåra att byta pga rost, plus att de är sammanlänkade med ett par hydraulrör som kan sitta ganska fastrotade. Annars kanske du menar nivåreglerarna som sitter där stötdämparna brukar sitta.
Det är en tandempump som sköter oljetillförseln till både styrservon och dämpningen bak. Påfyllningen till båda dessa sitter under huven. Köp speciell hydraulolja hos Mercedes, kostar inte en förmögenhet.
Tomas
kattenrobban

UNREAD_POSTav mickegotland » 2014-04-09, 17.50.47

kattenrobban skrev:Hej.
Jag antar att du syftar på hydrauliken bak. De så kallade stötdämparna är två tryckklockor (troligtvis svartlackerade och runda till formen) som sitter ovanför bakaxeln. De sköter själva dämpningen på bilen. Dessa kan vara svåra att byta pga rost, plus att de är sammanlänkade med ett par hydraulrör som kan sitta ganska fastrotade. Annars kanske du menar nivåreglerarna som sitter där stötdämparna brukar sitta.
Det är en tandempump som sköter oljetillförseln till både styrservon och dämpningen bak. Påfyllningen till båda dessa sitter under huven. Köp speciell hydraulolja hos Mercedes, kostar inte en förmögenhet.
Tomas

Hej Tomas.
Tack för ditt svar.
Var under huven sitter på fyllningen ?
Är det samma som styrservon behållare ?
Vet du varför min motor tckar när den är kall sen tystnar den
när den blir varm.
Sen efter en stund så hostar motorn till och den stannar sen är den helt död.
Så jag måste vänta en stund sen startar den igen, mycket konstigt.
Min mail är
Mike-Novells@live.se
Med vänlig hälsning
Micke
mickegotland

UNREAD_POSTav kattenrobban » 2014-04-09, 18.32.08

Ingen orsak Micke.
Vet ej var påfyllningen sitter på en 230TE. Är lite annorlunda jämfört med en 300TE-24.
Tickar eller knackar det vid kallstart? Lager eller ventiler? Den frågan kan du nog få ett bra svar på av någon mer kunnig här på forumet. Att den sedan inte startar...du får nog svar på dina frågor.
Problemet med nivåregleringen och dämpningen diskuterar jag gärna däremot. Finns en del möjliga fel att utesluta innan man börjar riva i systemet. Dåligt med hydraulolja, luft mm.
Är bilen hård och stum i bakfjädringen eller läcker det någonstans?
Mvh Tomas
kattenrobban

UNREAD_POSTav mickegotland » 2014-04-09, 18.43.20

kattenrobban skrev:Ingen orsak Micke.
Vet ej var påfyllningen sitter på en 230TE. Är lite annorlunda jämfört med en 300TE-24.
Tickar eller knackar det vid kallstart? Lager eller ventiler? Den frågan kan du nog få ett bra svar på av någon mer kunnig här på forumet. Att den sedan inte startar...du får nog svar på dina frågor.
Problemet med nivåregleringen och dämpningen diskuterar jag gärna däremot. Finns en del möjliga fel att utesluta innan man börjar riva i systemet. Dåligt med hydraulolja, luft mm.
Är bilen hård och stum i bakfjädringen eller läcker det någonstans?
Mvh Tomas
mickegotland

UNREAD_POSTav sl500 » 2014-04-13, 07.04.04

separat behållare brukar sitta v-innerskärm
framför ABS enheten,
Användarvisningsbild
sl500

Återvänd till W 124 E-Klass