Mercan trögstartad, smäller och somnar – trots nytt batteri…

W 114/115 Compact/8 1968-1975

Mercan trögstartad, smäller och somnar – trots nytt batteri…

UNREAD_POSTav Starstruck » 2023-10-14, 09.10.40

Hej igen,

Då problemet går något över ämnet i ursprungstråden, ”Min Merca startar inte” (http://www.mbsca.com/forum/viewtopic.php?f=22&t=82209), så öppnar jag en ny tråd.

Några fakta om bilen:
Mercedes 250/8 W114, 1971.
Motor: M114.920 med 6 cylindrar.
HP: 130.

Jag brukar starta motorn och köra kärran framåt eller bakåt ungefär var åttonde dag. Med det nya bilbatteriet (Hamron 60 Ah) startade Mercan med en gång den 10.9. (Information om batteriet: https://www.jula.se/catalog/bil-och-gar ... ri-015510/)

Nästa gång (18.9) gick det också hyfsat snabbt att starta, men därefter (26.9) gick det sämre, trots välladdat batteri.

Mercan startade inte med en gång förra gången (5.10) heller, men gick varm efter flera försök och initiala knallar/bangar från avgassystemet. Motorn fick gå på högre varv än tomgång, slocknade nästan genast vid försök till framkörning och gick inte att starta om (möjligen för att det inte var så mycket bensin kvar i tanken). Samma sak i går (13.10), trots mera bensin, men till slut gick det att köra fram. Möjligen hjälpte startgasen vid starten, fast det är inte säkert då jag var ensam och det tog tid att komma på plats för att starta. Kanske behövde det nytankade bränslet mera tid att komma från tanken till motorn, men därefter borde den ha varit piggare på tomgång, efter att redan ha gått varm.

Jag undrar förstås vad orsaken kan vara, till trögstarter, knallar/bangar och insomningar. Är batteriet inte tillräckligt starkt (60 Ah, CCA 540 A) för att starta och hålla igång motorn? Har Circle K:s bensinkvalitet blivit sämre på sistone? Vad tror ni? Kanske har ni liknande erfarenheter?
Starstruck

Re: Mercan trögstartad, smäller och somnar – trots nytt batt

UNREAD_POSTav osla » 2023-10-14, 12.42.58

batteriet har det inte med att göra. men hur gammal soppa är det i den? börjar den vara nåt år så är det stor risk att det är där felet är. jag har en volvo 245 som stått i 2-3 år med samma soppa och den gick ingefär som det låter som din gör, ibland tände den bara för att sen kunna gå en liten stund tills den började kvamna och dö igen och poffa
finns bara två olika bilar, skattebefriade diesel mercor och lastbils reggade diesel mercor
osla

UNREAD_POSTav Marie » 2023-10-15, 10.16.37

Starstruck skrev:Jag brukar starta motorn och köra kärran framåt eller bakåt ungefär var åttonde dag.

Det där är ett beteende som jag saknar all förståelse för. Antingen använder man en bil och kör den genomvarm i trafik (alltså minst tre mil) minst en gång per vecka, eller så ställer man undan den ordentligt, och konserverar den. Sedan startar man inte motorn en enda gång innan man tar den i trafik igen på allvar. Sådana småstarter som du beskriver ger dig en bensinutspädd motorolja som dessutom förorenas med diverse sura förbränningsrester med åtföljande korrosionsskador på lager och andra motordelar som är i kontakt med motoroljan.

Jag är inte ett dyft förvånad att problem uppstår på bilar som utsätts för så kvalificerad misshandel. Därtill kommer problem med den moderna icke-lagringsbeständiga så kallade bensinen, såsom osla så klokt beskriver. Använd "bensin" med minsta möjliga etanolutspädning och tillsatt bensinstabilisator om du inte har rimlig omsättning på soppan i tanken (sådär en tank var tredje månad).

En bil är byggd för att KÖRAS!
Mercedes 400SE W140 -92

Förbrukat:
Mercedes 200TE S124 -90
Mercedes 300SEL V126 -89
Mercedes 300D Lang V123 -86
Mercedes 200 W123 -85
Mercedes 240D W123 -80
Användarvisningsbild
Marie

UNREAD_POSTav Starstruck » 2023-10-15, 14.31.55

osla skrev:batteriet har det inte med att göra. men hur gammal soppa är det i den? börjar den vara nåt år så är det stor risk att det är där felet är. jag har en volvo 245 som stått i 2-3 år med samma soppa och den gick ingefär som det låter som din gör, ibland tände den bara för att sen kunna gå en liten stund tills den började kvamna och dö igen och poffa

Det är färsk bensin, och har varit det sedan bilen ställdes undan för några år sedan. Jag brukar inte fylla på mera än att det är dags för ny soppa efter två-tre månader.
Starstruck

UNREAD_POSTav Starstruck » 2023-10-15, 15.13.04

Marie skrev:
Starstruck skrev:Jag brukar starta motorn och köra kärran framåt eller bakåt ungefär var åttonde dag.

Det där är ett beteende som jag saknar all förståelse för. Antingen använder man en bil och kör den genomvarm i trafik (alltså minst tre mil) minst en gång per vecka, eller så ställer man undan den ordentligt, och konserverar den. Sedan startar man inte motorn en enda gång innan man tar den i trafik igen på allvar. Sådana småstarter som du beskriver ger dig en bensinutspädd motorolja som dessutom förorenas med diverse sura förbränningsrester med åtföljande korrosionsskador på lager och andra motordelar som är i kontakt med motoroljan.

Jag är inte ett dyft förvånad att problem uppstår på bilar som utsätts för så kvalificerad misshandel. Därtill kommer problem med den moderna icke-lagringsbeständiga så kallade bensinen, såsom osla så klokt beskriver. Använd "bensin" med minsta möjliga etanolutspädning och tillsatt bensinstabilisator om du inte har rimlig omsättning på soppan i tanken (sådär en tank var tredje månad).

En bil är byggd för att KÖRAS!

Mercan brukade jag palla upp och låta stå utan starter, vilket jag senare avråddes från av en som visste mera om bilar än jag gör (vilket i och för sig inte säger så mycket). Jag fick också rådet att varmköra den då och då, för att hålla delarna i maskineriet igång.

Bensinen är för det mesta färskare än tre månader och är den på 98 oktan som finns att köpa på närmaste mack, Circle K. Personalen sade att det är den bensinen som används till veteranbilar. Finns det någon annan bensin med "minsta möjliga etanolutspädning" som passar bättre till en W114?

Tråkigt om motorn har tagit skada. Finns det något man kan göra själv, utöver konservering och utan att lämna in bilen på verkstad (vilket kanske kostar mera än bilens marknadsvärde)?

Hur gör ni om och när ni konserverar era bilar? Jag har sökt information på nätet, vilket jag inte blivit så mycket klokare av.
Starstruck

UNREAD_POSTav osla » 2023-10-15, 20.04.41

kan inte din motor, är det insprutning eller förgasare? elektrisk eller vanlig kamdriven membran bränslepump. är det det senare så är ett tips att koppla in en extern tank, typ trycktank till utombordare direkt på pumpen med färsk soppa och med en primerblåsa på soppa ledningen till pumpen så det är lätt att få fram soppan till pumpen och se om den går bättre då, då vet du att det är bränslefel eller eventuellt läckage i ledningar bak till tank nånstans.

sen har marie rätt i att det enbart är dåligt som du håller på, låt den stå längre och sen då du startar den så låter du den gå ordentligt så den både får upp vatten och oljetemp så den får ventilera ur sig fukt och kondens, sen även köra den för tändstiften i första hand kommer sota igen att enbart kallstarta utan att få chans att sotas ur
finns bara två olika bilar, skattebefriade diesel mercor och lastbils reggade diesel mercor
osla

UNREAD_POSTav Marie » 2023-10-15, 22.39.11

Starstruck skrev:Mercan brukade jag palla upp och låta stå utan starter, vilket jag senare avråddes från av en som visste mera om bilar än jag gör (vilket i och för sig inte säger så mycket). Jag fick också rådet att varmköra den då och då, för att hålla delarna i maskineriet igång.

Bensinen är för det mesta färskare än tre månader och är den på 98 oktan som finns att köpa på närmaste mack, Circle K. Personalen sade att det är den bensinen som används till veteranbilar. Finns det någon annan bensin med "minsta möjliga etanolutspädning" som passar bättre till en W114?

Tråkigt om motorn har tagit skada. Finns det något man kan göra själv, utöver konservering och utan att lämna in bilen på verkstad (vilket kanske kostar mera än bilens marknadsvärde)?

Hur gör ni om och när ni konserverar era bilar? Jag har sökt information på nätet, vilket jag inte blivit så mycket klokare av.

Uppenbarligen visste du mera om bilar än din "rådgivare". CirkelK 98 hör väl till de minst dåliga alternativen, liksom andra 98-oktan E5 soppor. Det jag ville ha sagt var att man skall undvika att långtidsförvara med miljönissarnas 95 oktan E10.

Eftersom jag själv inte håller mig med något golvur till bil utan låter den jag har rulla, är jag inte helt uppdaterad på bilkonservering. I motorcykeln som står ett drygt halvår över vintern nöjer jag mig med högoktanig lågetanolsoppa. Skulle den stå längre eller inte köras nämnvärt under sommaren skulle jag överväga att tillsätta en bensinstabilisator. Borde funka lika bra för vinterförvaring av bil. Hojen får stå i garaget över vintern utan att jag ens tittar åt startknappen. Däremot brukar vi koppla in en Ctek batteriladdare några dagar ett par gånger per månad. Hittills har det funkat, batteriet köptes nytt våren 2006....
Mercedes 400SE W140 -92

Förbrukat:
Mercedes 200TE S124 -90
Mercedes 300SEL V126 -89
Mercedes 200 W123 -85
Mercedes 240D W123 -80
Användarvisningsbild
Marie

UNREAD_POSTav Marie » 2023-10-15, 22.59.47

osla skrev:sen har marie rätt i att det enbart är dåligt som du håller på, låt den stå längre och sen då du startar den så låter du den gå ordentligt så den både får upp vatten och oljetemp så den får ventilera ur sig fukt och kondens, sen även köra den för tändstiften i första hand kommer sota igen att enbart kallstarta utan att få chans att sotas ur

Att bara tomgångsköra den varm är något bättre än småstarter men fortfarande ganska skadligt. Motorn behöver köras med varierande belastning och varierande varvtal för att bli jämnt genomvärmd och riktigt koka ur kondens ur oljan. Även avgassystemet behöver bli ordentligt genomvarmt och genomluftat för undvikande av kondensvatten. Det bästa är en ordentlig genomkörning på väg mellan en halvtimma och en timma.
Mercedes 400SE W140 -92

Förbrukat:
Mercedes 200TE S124 -90
Mercedes 300SEL V126 -89
Mercedes 200 W123 -85
Mercedes 240D W123 -80
Användarvisningsbild
Marie

UNREAD_POSTav osla » 2023-10-16, 17.36.04

att fara och köra var vad jag menade, men ser nu att det inte var tydligt skrivet. ja den ska köras, och ordentligt, inte bara puttra runt på kvarteret
osla

UNREAD_POSTav Starstruck » 2023-10-24, 08.27.42

Funderar på att palla upp Mercan, men först tillsätta något som kanske kan mildra ovannämnda problem.

Marie nämnde bensinstabilisator, När jag sökte på det uppenbarade sig många träffar. Flera av produkterna anges ha en rengörande effekt, vilken troligen varierar. Också priserna varierar. Jag bifogar några länkar. Mekonomen har en tillsats som bara kostar 22-24 kr. Det sägs att man får så mycket som man betalar för. Finns det någon av dessa produkter som ni skulle kunna tänka er att använda, eller kan ni föreslå någon annan?

Länkar:

https://www.mekonomen.se/mpm-bensintill ... m-12308469

https://www.mekonomen.se/mpm-dpf-cleaner-mpm-12308473

https://www.jula.se/catalog/bil-och-gar ... ng-001159/

https://www.jula.se/catalog/bil-och-gar ... ng-001999/
Starstruck

UNREAD_POSTav osla » 2023-10-24, 18.30.07

annars kan du tanka aspen bensin, den klarar långa stunder, iaf jämfört med vanlig soppa
osla

UNREAD_POSTav Starstruck » 2023-10-24, 19.27.42

Tack för förslaget.

För närvarande finns det 10-15 liter bensin i tanken. Jag vill köpa någon tillsats som kan få motorn att må bättre än den gör nu. Om jag köper några liter bensin och blandar den med tillsatsen i reservdunken så kanske tillsatsen blandar sig bättre med bensinen i tanken, men vad ska jag köpa för tillsats?
Starstruck

UNREAD_POSTav Bop124 » 2023-10-25, 12.39.01

Bland dom du länkade till är det bland annat en partikel filter rengöring.
Övriga verkar vara rengöring för bränslesystemet.

Googlar man på Bensinstabilisator får man bland annat dessa två träffar
https://www.ssbilbehor.se/biltillbehor/ ... isator-500
https://oljedroppen.se/produkt/stabil-fuel-stabilizer/
Dom är ju mer uttalat passande för ditt problem
Jag har dock aldrig haft behovet så jag kan inte rekommendera något.
Däremot vill jag minnas att jag har läst positiva kommentarer om Stabil-Fuel.
S124 280E-93
W204 220CDI-14
Historia
W109 280S-69 (min första bil)
w115 200-73
W123 280E-79
Bop124

UNREAD_POSTav Starstruck » 2023-10-26, 10.07.28

Hej,

Tack för svar. Jag har googlat från början, men det är svårt att välja bland alla produkter, särskilt om man är okunnig på området.

Mekonomen rekommenderar nedanstående produkter, som svar på mitt mail.

För bränslet:
https://www.mekonomen.se/mpm-bensintill ... m-12308469
https://www.mekonomen.se/injector-cleaner-stp-11225046
https://www.mekonomen.se/valve-protecto ... e-12492427

För oljan:
https://www.mekonomen.se/high-kilometre ... e-14314941

Visserligen kostar det, men knappast mera än bärgning och verkstad.

Jag ska fråga Mekonomen om det går att hälla i alla rekommenderade tillsatser med en gång, eller om det är bäst att köpa och testa en och en, samt hur snabbt man kan förvänta sig resultat.

Fortsatta forumkommentarer välkomnas givetvis.
Starstruck

UNREAD_POSTav Bop124 » 2023-10-26, 12.33.51

https://www.mpmoil.se/products/AD01000/ ... em-cleaner
Verkar inte vara för att bevara bensinens egenskaper utan mer en rengöring a av bränsle systemet på en bil som används.
MPM oil har en annan produkt som kanske funkar, men den har väl inte Mekonomen.
https://www.mpmoil.se/products/AD03000/ ... -protector

STP cleaner är väl samma sak dvs en rengöring av bränslesystemet för bilar som används

Valve protector är för bilar som inte klarar blyfri bensin, tänk gamla motorer med gjutjärnstopp som är beroende av bly eller liknade tillsats för att inte bränna ventilerna, åter igen i mina ögon mer för en bil som är i drift.

Tillsatser för olja är jag rätt skeptisk till.
Se till att använda bra olja och som sagt som Mari och flera har påpekat sluta med att starta motorn titt som tätt utan att varmköra på riktigt.
Det beteendet förstör oljan oavsett vad du häller i för tillsats.

Min åsikt att Mekonomen är rätt amatörmässiga förstärks av det du fick som svar.
Mina åsikter baseras på min uppfattning att du ska låta bilen stå och att du vill undvika att bensinen i bilen bryts ner och skapar en massa problem.
Jag anser också att full tank är bättre än en liten skvätt, särskilt om den står så att den utsätts för temperaturskillnader som kan ge kondensfukt i tanken.
S124 280E-93
W204 220CDI-14
Historia
W109 280S-69 (min första bil)
w115 200-73
W123 280E-79
Bop124

Nästa

Återvänd till W 114/115 Compact/8