Starstruck skrev:Jag brukar starta motorn och köra kärran framåt eller bakåt ungefär var åttonde dag.
osla skrev:batteriet har det inte med att göra. men hur gammal soppa är det i den? börjar den vara nåt år så är det stor risk att det är där felet är. jag har en volvo 245 som stått i 2-3 år med samma soppa och den gick ingefär som det låter som din gör, ibland tände den bara för att sen kunna gå en liten stund tills den började kvamna och dö igen och poffa
Marie skrev:Starstruck skrev:Jag brukar starta motorn och köra kärran framåt eller bakåt ungefär var åttonde dag.
Det där är ett beteende som jag saknar all förståelse för. Antingen använder man en bil och kör den genomvarm i trafik (alltså minst tre mil) minst en gång per vecka, eller så ställer man undan den ordentligt, och konserverar den. Sedan startar man inte motorn en enda gång innan man tar den i trafik igen på allvar. Sådana småstarter som du beskriver ger dig en bensinutspädd motorolja som dessutom förorenas med diverse sura förbränningsrester med åtföljande korrosionsskador på lager och andra motordelar som är i kontakt med motoroljan.
Jag är inte ett dyft förvånad att problem uppstår på bilar som utsätts för så kvalificerad misshandel. Därtill kommer problem med den moderna icke-lagringsbeständiga så kallade bensinen, såsom osla så klokt beskriver. Använd "bensin" med minsta möjliga etanolutspädning och tillsatt bensinstabilisator om du inte har rimlig omsättning på soppan i tanken (sådär en tank var tredje månad).
En bil är byggd för att KÖRAS!
Starstruck skrev:Mercan brukade jag palla upp och låta stå utan starter, vilket jag senare avråddes från av en som visste mera om bilar än jag gör (vilket i och för sig inte säger så mycket). Jag fick också rådet att varmköra den då och då, för att hålla delarna i maskineriet igång.
Bensinen är för det mesta färskare än tre månader och är den på 98 oktan som finns att köpa på närmaste mack, Circle K. Personalen sade att det är den bensinen som används till veteranbilar. Finns det någon annan bensin med "minsta möjliga etanolutspädning" som passar bättre till en W114?
Tråkigt om motorn har tagit skada. Finns det något man kan göra själv, utöver konservering och utan att lämna in bilen på verkstad (vilket kanske kostar mera än bilens marknadsvärde)?
Hur gör ni om och när ni konserverar era bilar? Jag har sökt information på nätet, vilket jag inte blivit så mycket klokare av.
osla skrev:sen har marie rätt i att det enbart är dåligt som du håller på, låt den stå längre och sen då du startar den så låter du den gå ordentligt så den både får upp vatten och oljetemp så den får ventilera ur sig fukt och kondens, sen även köra den för tändstiften i första hand kommer sota igen att enbart kallstarta utan att få chans att sotas ur
Återvänd till W 114/115 Compact/8
Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 0 gäster