AmeliaW109 skrev:Många bra inlägg här. Starstruck, vet du hur du ska göra nu ?
En viktig synpunkt var det om temperaturskillnader: Står bilen i varmgarage med någorlunda konstant temperatur året om så behöver du inte ha tanken full med bensin.
Jag har sommarbilen på vinterförvaring i kallgarage och är då noga med att fylla tanken med 98 oktan. Har man någon gång råkat ut för en invändigt upprostad bränsletank så vill man absolut undvika att det inträffar på en älskad gammal MB.
Angående Mekonomen, det är väl mest Franchise på varumärket, dvs. lokala reservdelsfirmor som får ha skylten och bassortimentet.
En butik som har Mekonomens skylt men saknar egen kompetens och drivkraft är inte mycket att ha.
Tvärtom är det med Mekonomen i Ljusdal, det är den reservdelsleverantör jag oftast anlitar, jämte MBSpecialist.
Tusen tack till alla som tagit sig tid att kommentera i denna tråd.
Svaret på din fråga, Amelia, är att jag just nu känner för att köpa bensinstabilisator, hälla rekommenderad mängd för cirka 15 liter bensin i dunken, fylla dunken med några liter 98 oktan, skaka om något, hälla allt i tanken och hoppas att soppan blandar sig med de cirka 10 liter bensin (98 oktan, nästan ny) som redan finns där. (Mercan står för övrigt i varmgarage.)
Att tillsätta något medel i oljan kanske inte är meningsfullt om den redan är förstörd efter flera års starter, att döma av tidigare kommentarer.
Så tillsätt enbart bensinstabilisator, starta Mercan, låt den gå varm, palla upp den i läge och låt stå. Säg till om ni tycker något annat.