M102 pierburg 175 varvar ej

W 123 1976-85

M102 pierburg 175 varvar ej

UNREAD_POSTav JohanR » 2018-11-17, 22.19.25

Hej

Bilen är en w123 200 -85 med pierburg 175cd förgasare.

Den hade stått ett år och gick sedan som den skulle till och från besiktning, stod sedan någon vecka och därefter kom följande problem:

Går normalt ca 20-30 sekunder sedan går det ej att varva motorn, öppnar jag spjället stryper den sig själv men tar ett ”andetag” med jämna mellanrum och försöker varva upp för att sedan strypas igen. Tomgången är bra. Med startgas i insuget varvar den som den ska.
Dvs den får inte bränsle

Har kollat membranet som ser friskt ut och fyllt upp med olja utan resultat. Kollat bränslepumpen genom att lägga slangen i en flaska och köra motorn på starten, det kommer mycket bensin men den pytsar ut det, ska den göra så? Ingen jämn ström som i en elektrisk pump utan mer ”klunk, klunk, klunk”.

Har ni något annat tips om det inte är pumpen?
JohanR
 
Inlägg: 4
Blev medlem: 2018-11-17, 21.59.23

Re: M102 pierburg 175 varvar ej

UNREAD_POSTav Marie » 2018-11-18, 03.21.56

Bränslepumpen låter normal för den typen av pump. Jag skulle kolla förgasarmembranet en gång till. Det räcker med ett tämligen litet hål för att inte trotteln skall lyftas korrekt. Demontera det helt och sträck det mellan fingrarna medan du håller upp det mot en ljuskälla så att du verkligen ser om det finns något hål.

Det är inga dyra grejer så jag hade bytt det oavsett. Det är troligen gammalt och har svällt upp jämfört med ett nytt. Det är förbrukningsmaterial på Stromberg- och Pierburgförgasare.
Mercedes 400SE W140 -92

Förbrukat:
Mercedes 200TE S124 -90
Mercedes 300SEL V126 -89
Mercedes 300D Lang V123 -86
Mercedes 200 W123 -85
Mercedes 240D W123 -80
Användarvisningsbild
Marie
 
Inlägg: 1493
Blev medlem: 2010-03-31, 03.00.59
Ort: Obervellach bei Hermagor / Kinna

Re: M102 pierburg 175 varvar ej

UNREAD_POSTav JohanR » 2018-11-25, 22.33.28

Hej

Har nu bytt membran utan resultat. Att den fungerar normalt i början tror jag har att göra med att choken är aktiverad och fetar blandningen. Kommit fram till att korrekt beteckning är 175 cdt, t = automat choke.

Håller jag spjället öppet reser sig kolven, motorn ger en tendens till att varva, sedan tar bränslet slut och kolven börjar sjunka, motorn dör nästan men får då en skvätt bränsle och samma visa upprepas.

Någon som har eller kan länka till en servicemanual till just en sådan hör förgasare?

Har plockat med mig förgasaren hem så jag kan inspektera den lite noggrannare.
JohanR
 
Inlägg: 4
Blev medlem: 2018-11-17, 21.59.23

Re: M102 pierburg 175 varvar ej

UNREAD_POSTav Marie » 2018-11-26, 03.23.55

Eftersom bränslepumpen är en membranpump är det helt korrekt att bränslet kommer stötvis. Det skall vara så.

Nu när förgasarmembranet är uteslutet, blir nästa misstanke sk*t i förgasaren så att flottörventil eller huvudmunstycke satts igen.
Detta stämmer också väl med att bilen stått en längre tid och nyss åter tagits i bruk. Bränsletankar är inte ytbehandlade invändigt, så stillastående kondensvatten i tanken leder osvikligt till rostangrepp, och rostflagor sätter då igen bränslesystemet. Stromberg- och Pierburgförgasare är enkelt konstruerade, och är bara membranet friskt, rätt olja i dämpcylindern, trottelnålen och huvudmunstycket inte utslitna, och bränslenivån i flottörhuset rätt inställd, så skall de i princip fungera.
Mercedes 400SE W140 -92

Förbrukat:
Mercedes 200TE S124 -90
Mercedes 300SEL V126 -89
Mercedes 300D Lang V123 -86
Mercedes 200 W123 -85
Mercedes 240D W123 -80
Användarvisningsbild
Marie
 
Inlägg: 1493
Blev medlem: 2010-03-31, 03.00.59
Ort: Obervellach bei Hermagor / Kinna

Re: M102 pierburg 175 varvar ej

UNREAD_POSTav JohanR » 2018-12-08, 19.59.53

Tror jag hittat orsaken. Plockade ner förgasaren och det såg till min förvåning väldigt rent ut men när jag lossade nålventilen till flottörhuset satt det lite svarta gummirester där bensinen ska flöda genom ventilen.

Funderar lite kring nålen också, ska nålens ”stigning” vara helt linjär? Den växer lite kraftigare ungefär en cm upp från spetsen, man känner det när man drar den mellan tumme och pekfinger.

Ska köra alla delar i ultraljudstvätten och montera ihop med en renoveringssats jag köpt på eBay så får vi se om det fungerar sen.
JohanR
 
Inlägg: 4
Blev medlem: 2018-11-17, 21.59.23

Re: M102 pierburg 175 varvar ej

UNREAD_POSTav JohanR » 2019-01-06, 01.12.09

Fungerar nu klockrent, kunde inte motstå förnuftet när jag blev erbjuden bilen till ett fantastiskt pris så nu står jag här med en Mercedes på garageuppfarten som jag inte har något behov av. En anledning att röja i garaget så jag kan mecka under tak åtminstone.

Någon hann såklart försöka göra inbrott och har förstört låscylindern till förardörren, man måste ju vrida nyckeln för att kunna få ut handtaget, hur går man tillväga om det inte går att vrida nyckeln då?
JohanR
 
Inlägg: 4
Blev medlem: 2018-11-17, 21.59.23

Re: M102 pierburg 175 varvar ej

UNREAD_POSTav W115_220D » 2019-03-21, 17.54.35

Borra i låset med ett vänsterborr så vrids det med när låser är tillräckligt urborrat.
Minns inte vilken storlek som behövs men runt 8-10 mm
Finns bara 2 sorters bilar, nya och begagnade Mercedes
W115_220D
 
Inlägg: 532
Blev medlem: 2011-08-05, 17.19.00
Ort: Tidan


Återvänd till W 123

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 0 gäster