claespeter skrev:På min 200 E fick jag en gång rådet att byta oljefiltret när jag hade dåligt tryck. Någon förklarade det med att vid igensatt filter kunde en del av oljan "rinna utanför". Det lät lite knasigt, men jag tror vederbörande menade att en del olja aldrig passerade oljetrycksgivaren, och därmed visade givaren för lågt tryck, trots att det var OK. Hur nu det kan vara möjligt.
Men - efter bytet hade jag högtryck det närmaste året. När det sjönk igen bytte jag filter, och vips hade jag bra tryck igen. Sista gången detta inträffade hjälpte det dock inte med filterbyte. Det senaste halvåret har jag kört omkring med ca 2 bar vid 2.000 varv när motorn är varm.
0,3 bar ska det minst vara på tomgång, och 3 bar vid 3.000 varv - åtminstone enligt Haynes. Då tänkte jag så här: Det borde funka om oljetrycksmätaren aldrig ligger under varvräknaren. Alltså minst 1 bar vid 1.000 varv, minst 2 bar vid 2.000 varv, och 3 bar vid 3.000 varv.
Inte vet jag om detta är rätt resonerat, men bilen klarade galant en resa från Kumla till Skanör, drygt 50 mil, utan att det sprutade vev- och ramlager ur avgasröret... Och den rullar fortfarande. För egen maskin.
Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 2 gäster