Airflowsensor

W 124 E-Klass 1986-1995

Airflowsensor

UNREAD_POSTav Linans » 2023-12-09, 15.37.22

Hej! Har en 200t 1996 m111940. Finns det någon airflowsensor på den motorn? Eller är det bara en mätare för lufttemp?
Mvh Anders
Linans
 
Inlägg: 2
Blev medlem: 2023-11-30, 17.08.13

Re: Airflowsensor

UNREAD_POSTav AmeliaW109 » 2023-12-11, 22.37.47

Den brukar nog kallas luftmassemätare (LMM) och jag är ganska säker på att din motor har en sådan. Den sitter då i luftkanalen mellan luftrenaren och insuget (spjällhuset). Den har förstås en kabelkontakt ansluten till motorstyrningen.
Det kan bli fel på LMM men det verkar inte vara särskilt vanligt.

Har du problem med motorn ?
MBKS #3859, medlem här sedan 2015 men MB-entusiast sedan 1980-talet
W109 1968 Amelia (300SEL 6.3, Doktorns, Bronze Braun ??' mil)
W123 1982 Leo (240D, Bondens, Agavegrün 65' mil)
V126 1988 Stora Blå (560SEL, Skogsägarns, Dunkelblau 48' mil)
S124 1991 Eureka (300TE 4MATIC, Alpinistens, Almandinrot 30' mil)
S124 1996 Doris (E280T, Advokatens, Blauschwartz 42' mil)

Avyttrade MB:
S210 2001 Gröngölingen (E240T, rostig och opålitlig)
W124 1986 Grisbilen (300E, sliten Tysklandsimport)
Användarvisningsbild
AmeliaW109
 
Inlägg: 828
Blev medlem: 2015-11-05, 22.57.17
Ort: Ljusdal

Re: Airflowsensor

UNREAD_POSTav Bop124 » 2023-12-12, 08.10.08

Jag har kollat runt lite och det är nog så att dom sena varianterna på din motor inte har en luftmassemätare,
Sen har jag inte hittat vad som ersätter luftmassemätaren om det nu är så att din bil inte har en.
Men precis som Amelia säger så undrar vi vad problemet är.
S124 280E-93
W204 220CDI-14
Historia
W109 280S-69 (min första bil)
w115 200-73
W123 280E-79
Bop124
 
Inlägg: 96
Blev medlem: 2021-03-10, 13.00.58
Ort: Västerås

Re: Airflowsensor

UNREAD_POSTav Marie » 2023-12-12, 11.05.15

Jag har för mig att M111 i 200-utförandet i vissa fall inte har någon LMM. I så fall har de en motorstyrning från Siemens och reglerar efter gasspjällsvinkel och insugningsvacuum. Tyvärr har detta Siemensstyrdon haft en tendens att gå sönder och varit slut länge.
Nu är jag ingen guru på W124 och vad jag skrev är något jag har för mig att jag läste någonstans för flera år sedan, så ta det jag skrev med en nypa salt. Det kommer nog snart någon som vet ordentligt besked.
Mercedes 400SE W140 -92

Förbrukat:
Mercedes 200TE S124 -90
Mercedes 300SEL V126 -89
Mercedes 300D Lang V123 -86
Mercedes 200 W123 -85
Mercedes 240D W123 -80
Användarvisningsbild
Marie
 
Inlägg: 1496
Blev medlem: 2010-03-31, 03.00.59
Ort: Obervellach bei Hermagor / Kinna

Re: Airflowsensor

UNREAD_POSTav Bop124 » 2023-12-12, 11.56.17

Kollat runt lite på fikarasten och hittade detta på en italiensk sida
Tydligen har just 200an ett eget system som heter P-Motronic och som använder MAP istället för MAF.
https://www.mercedesbenzclub.it/forum/v ... hp?t=44152

Han har även hittat information om att det också ska finnas ett Siemensystem som också bygger på MAP
Beroende på årsmodell kan det alltså eventuellt finnas både Bosch och Siemenssystem.
I och med att du har en sen modell så är det troligtvis Siemens i din.

Siemenssystemet finns eventuellt även på W202 modellerna.

"Unlike the 102, 103, and early 104 series engines, the engine did not use mechanical injection but the Siemens PEC/PMS (Pressure Engine Control) management system, which integrates fuel and spark management.
It is a speed-density type of system, as mixture formation is dependent on RPM, TPS angle, and manifold pressure (MAP)."


"Fuel system: microprocessor-controlled injection system with pressure sensor (P-Motronic).

It seems confirmed that mine has MAP, instead of MAF. Hence the name of the system P-Motronic (or, also called, PMS Motronic). The 220E, again with M111 but with a displacement of 2.2 litres, had the Motronic with mass flow meter (HMF Motronic); this explains why in the photos of W124 USA I always saw the mass air flow meter (as the 2.0 was only imported to Italy and another country that I don't remember, due to the 38% VAT taxation for 2 liters and up)."

Sen dyker faktiskt denna eminenta sida upp när man söker på Siemens PMS
mystiskt-problem-med-mb-200-te-93-kraftlos-innan-2000-rpm-t2727.html
S124 280E-93
W204 220CDI-14
Historia
W109 280S-69 (min första bil)
w115 200-73
W123 280E-79
Bop124
 
Inlägg: 96
Blev medlem: 2021-03-10, 13.00.58
Ort: Västerås

Re: Airflowsensor

UNREAD_POSTav Linans » 2023-12-13, 14.31.55

Tack för svar! Det är lite hög bränsleförbrukning kan jag tycka och något ojämn tomgång. Lite lång tid att gå ner i varv om den tex varit nära att lägga av, hjälper liksom till själv attgå upp i varv och lång tid att nå normal tomgång. Läst att luftmassemätaren kan vara boven ibland. Finns ju en mätare för lufttemp i kanalen mellan luftburk och insug på min. Annars är lambdasond bytt. Spridarna kanske behöver lite rengöring? 28000 tusen mil har den rullat. Tips mottages gärna! Mvh Anders
Linans
 
Inlägg: 2
Blev medlem: 2023-11-30, 17.08.13

Re: Airflowsensor

UNREAD_POSTav AmeliaW109 » 2023-12-14, 22.31.55

Det blir enklare att felsöka om vi får reda på ditt motornummer och gärna även chassinummer.

Om motorn har HFM (Bosch) eller den alternativa Siemens motorstyrningen kan ha stor betydelse. Man bör kunna se detta på motornumret.
MBKS #3859, medlem här sedan 2015 men MB-entusiast sedan 1980-talet
W109 1968 Amelia (300SEL 6.3, Doktorns, Bronze Braun ??' mil)
W123 1982 Leo (240D, Bondens, Agavegrün 65' mil)
V126 1988 Stora Blå (560SEL, Skogsägarns, Dunkelblau 48' mil)
S124 1991 Eureka (300TE 4MATIC, Alpinistens, Almandinrot 30' mil)
S124 1996 Doris (E280T, Advokatens, Blauschwartz 42' mil)

Avyttrade MB:
S210 2001 Gröngölingen (E240T, rostig och opålitlig)
W124 1986 Grisbilen (300E, sliten Tysklandsimport)
Användarvisningsbild
AmeliaW109
 
Inlägg: 828
Blev medlem: 2015-11-05, 22.57.17
Ort: Ljusdal


Återvänd till W 124 E-Klass

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 0 gäster

cron