300 SE, 1988 dör efter ett tag-går ej att starta efter det

W 126 S-Klass 1981-1990

300 SE, 1988 dör efter ett tag-går ej att starta efter det

UNREAD_POSTav Gotchaaa » 2013-10-06, 15.42.44

Har en 300SE fr 1988 som dör efter ca 10 min på tomgång. Efter det går den ej att starta. Startmotorn drar runt men bilen går inte igång. Väntar man sedan ngn dag så startar den utan problem igen, för sedan efter 10 min. När man kör så märker man att den bluddrar lite och går ojämt innan den dör. Några idéer om vad det kan vara? Tändningen? Bränslerelät?

Tacksam för svar och förslag på åtgärd.
Gotchaaa
 
Inlägg: 40
Blev medlem: 2012-10-22, 13.13.22

Re: 300 SE, 1988 dör efter ett tag-går ej att starta efter d

UNREAD_POSTav sl500 » 2013-10-06, 18.53.55

fördelarlocket gör rent det. ev. hjälper det bara med ett nytt.
Användarvisningsbild
sl500
 
Inlägg: 5721
Blev medlem: 2007-08-16, 17.28.19
Ort: Gotland

Re: 300 SE, 1988 dör efter ett tag-går ej att starta efter d

UNREAD_POSTav Kölis » 2013-10-06, 19.12.47

Fördelarlocket är ju som Sylwe skriver ett välkänt fenomen. Kolla även tankventilationen, ta av tanklocket innan du startar den och se om den stannar även då.
W124 300E 4-matic mörkröd med beige helskinn 1988. W211 E500 2003 Avantgarde silver/guld med benvit helskinn.
Kölis
 
Inlägg: 3009
Blev medlem: 2011-06-28, 22.01.28
Ort: Tyresö

Re: 300 SE, 1988 dör efter ett tag-går ej att starta efter d

UNREAD_POSTav sl500 » 2013-10-06, 20.07.18

i det här fallet är det solklart fördelarlocket.
Användarvisningsbild
sl500
 
Inlägg: 5721
Blev medlem: 2007-08-16, 17.28.19
Ort: Gotland

Re: 300 SE, 1988 dör efter ett tag-går ej att starta efter d

UNREAD_POSTav Gotchaaa » 2013-10-06, 20.36.24

Tack för snabba svar. Har köpt ett fördelarlock fr beru samt rotor. Provar att byta i veckan. Konstiga är bara att den går bra första 10 min. Birde den inte gå dåligt för jämnan om det är fel på fördelarlocket...?

Vad gäller tanklocket, ska den inte starta normalt sätt om tanklocket är borta eller hur tolkar jag det om den startar utan tanklock?

Återkommer!
Gotchaaa
 
Inlägg: 40
Blev medlem: 2012-10-22, 13.13.22

Re: 300 SE, 1988 dör efter ett tag-går ej att starta efter d

UNREAD_POSTav Kölis » 2013-10-06, 20.42.04

Om den inte stannar efter 10 minuter med tanklocket borttaget så har du fel på tankventilationen, det blir ett större undertryck i tanken än vad bränslepumpen orkar suga. Vad gäller fördelarlocket så försök lämna tillbaka det innan du använder det och skaffa ett Bosch istället, betydligt bättre kvalitet.
W124 300E 4-matic mörkröd med beige helskinn 1988. W211 E500 2003 Avantgarde silver/guld med benvit helskinn.
Kölis
 
Inlägg: 3009
Blev medlem: 2011-06-28, 22.01.28
Ort: Tyresö

Re: 300 SE, 1988 dör efter ett tag-går ej att starta efter d

UNREAD_POSTav sl500 » 2013-10-06, 23.40.28

Gotchaaa skrev:Tack för snabba svar. Har köpt ett fördelarlock fr beru samt rotor. Provar att byta i veckan. Konstiga är bara att den går bra första 10 min. Birde den inte gå dåligt för jämnan om det är fel på fördelarlocket...?

Vad gäller tanklocket, ska den inte starta normalt sätt om tanklocket är borta eller hur tolkar jag det om den startar utan tanklock?

Återkommer!


det här med fördelarlock att de fungerar då de är kalla felet kommer
efter de blivit varma de sitter ju direkt på toppen. sen får man inte igång bilen förrän de svalnat
kyla- drar ihop
värme-vidgar
der så fina sprickor som inte är synbara.
ett måste är även att byta oringen de har en benägenhet att bli
torra och släpper därmed in fukt som ger överslag sen är felet snart .
tillbaka.

som köllis skrev köp bosch de håller dubbelt så länge, vilken motor har du
M103 eller M104
till den sistnämda har jag nya bosch-satser för mindre pengar än du betalade för
Beru-delarna. för omgående leverans. kan även skaffa till M103 en veckas lev.

vh sylwe
Användarvisningsbild
sl500
 
Inlägg: 5721
Blev medlem: 2007-08-16, 17.28.19
Ort: Gotland

Re: 300 SE, 1988 dör efter ett tag-går ej att starta efter d

UNREAD_POSTav Gotchaaa » 2013-10-07, 07.15.36

Hej sylwe,
Tack för bra svar som vanligt...

Läst mkt om Bosch vs beru och många menade att Bosch blivit sämre de sista åren då de längre inte görs i Tyskland. Köpte kablar fr beru så tänkte att jag köper rotor och fördelarlock fr densamma. Kan försöka lämna tillbaka prylarna om de är sämre som ni säger. PM:a mig gärna om den sats du har. Behöver även tändstift och tätningsringen. Är kablarna ok att behålla?

Verkar finnas 2 läger....

Med vänlig hälsning,
Peter
Gotchaaa
 
Inlägg: 40
Blev medlem: 2012-10-22, 13.13.22

Re: 300 SE, 1988 dör efter ett tag-går ej att starta efter d

UNREAD_POSTav sl500 » 2013-10-07, 08.08.28

finns ytterligare en aspekt på locken, kortkörningar tär mera än
längre körning
. kyla-värme-kondens lika med fukt.
har man enbart det kanske man lika gärna kan köra med
berulock
vad får du betala för lock-rotor var det hos mekonomen.

här finns bosch

http://www.mister-auto.se/sv/fordelarlo ... _g692.html

oringen beställer du hos mercedes ca. 65.-
Användarvisningsbild
sl500
 
Inlägg: 5721
Blev medlem: 2007-08-16, 17.28.19
Ort: Gotland

Re: 300 SE, 1988 dör efter ett tag-går ej att starta efter d

UNREAD_POSTav Gotchaaa » 2013-10-07, 16.27.24

Ha, var just där jag köpte grejerna. Efter en hel del googlande tog jag beru. Tänkte att jag skulle ha samma märke rakt igenom, kablar, rotor etc. Hur mkt bättre är Bosch menar ni? Värt att returnera?

Tips på bra tändstift? Utan resistor har jag förstått och inte platinum...

/Peter
Gotchaaa
 
Inlägg: 40
Blev medlem: 2012-10-22, 13.13.22

Re: 300 SE, 1988 dör efter ett tag-går ej att starta efter d

UNREAD_POSTav sl500 » 2013-10-07, 17.05.17

stift
beru eller bosch bara inte ngk
kablar beru är ok.

jag köpte mina på metervara hos tyska mercedes.
kablar är det sista man byter om de är original.
mina bytte jag vid 37tusen mil trots
att de ännu var felfria hade nya liggande sen ett antal år
tyckte de kunde vara dags å byta.
Användarvisningsbild
sl500
 
Inlägg: 5721
Blev medlem: 2007-08-16, 17.28.19
Ort: Gotland

Re: 300 SE, 1988 dör efter ett tag-går ej att starta efter d

UNREAD_POSTav Gotchaaa » 2013-10-07, 17.50.34

Ok, kablarna var tejpade så tror dom bör bytas. Går det även en separat kabel fr fördelarlocket till tändspolen? Ingick inte i kabelsatsen fr beru.

Tack för tips med o-ring.

Kollar stift imorgon.
Får tänka över retur eller ej, beru sitter väl som original på en del märken och modeller så helt kassa kan dom väl inte vara? :(

:roll:
Gotchaaa
 
Inlägg: 40
Blev medlem: 2012-10-22, 13.13.22

Re: 300 SE, 1988 dör efter ett tag-går ej att starta efter d

UNREAD_POSTav Marie » 2013-10-07, 22.06.23

Gotchaaa skrev:beru sitter väl som original på en del märken och modeller så helt kassa kan dom väl inte vara? :(

:roll:


Nej rena sopor är de kanske inte, men Mercedes ottomotorer är sedan urminnes tider - av någon anledning - otroligt kinkiga när det gäller tänddelarna, och Bosch brukar funka i särklass bäst.

Jag undrar just hur och var du googlat, för de flesta som sysslar med Mercedes är rörande eniga om att Beru inte håller måttet, och skall undvikas när det gäller tändfördelarlock och rotorer.
Mercedes 400SE W140 -92

Förbrukat:
Mercedes 200TE S124 -90
Mercedes 300SEL V126 -89
Mercedes 300D Lang V123 -86
Mercedes 200 W123 -85
Mercedes 240D W123 -80
Användarvisningsbild
Marie
 
Inlägg: 1496
Blev medlem: 2010-03-31, 03.00.59
Ort: Obervellach bei Hermagor / Kinna

Re: 300 SE, 1988 dör efter ett tag-går ej att starta efter d

UNREAD_POSTav Gotchaaa » 2013-10-07, 23.02.47

Hej, litar mer på er och detta forum. Hittade mkt info på amerikanska w126 forum samt Porsche 993 forum.

Verkar dock svårt att hitta Bosch-stift utan resistans (r).

Ngr tips där? Kollat mister auto, autoexperten, autoherba och mekonomen utan framgång.
Gotchaaa
 
Inlägg: 40
Blev medlem: 2012-10-22, 13.13.22

Re: 300 SE, 1988 dör efter ett tag-går ej att starta efter d

UNREAD_POSTav Marie » 2013-10-07, 23.37.22

Gotchaaa skrev:Verkar dock svårt att hitta Bosch-stift utan resistans (r).


I Sverige är det nog lättas hos din Mercedeshandlare. Bosch i Sverige - de idioterna - rekommenderar faktiskt resistorstift, och hade man inte problem innan så får man det....

Själv har jag handlat här:

http://www.gsparkplug.com/shop/

Köpte 4 askar (40 stift) på en gång senast...
Mercedes 400SE W140 -92

Förbrukat:
Mercedes 200TE S124 -90
Mercedes 300SEL V126 -89
Mercedes 300D Lang V123 -86
Mercedes 200 W123 -85
Mercedes 240D W123 -80
Användarvisningsbild
Marie
 
Inlägg: 1496
Blev medlem: 2010-03-31, 03.00.59
Ort: Obervellach bei Hermagor / Kinna

Nästa

Återvänd till W 126 S-Klass

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 0 gäster

cron