
Haft bilen i 3 år utan ett enda tändfel.
För en tid sedan sprack en kylslang mot torpedväggen och det blev så klart en jävla ånga under huven.
Motorn gick inte varm alls. Jag lagade och den verkade ok.
Därefter så märker jag att motorn smårycker vid landsvägskörning, väldigt lite men märkbart.
Tomgången svajar rejält vid stopp för ex rödljus. Dör aldrig.
Svajar endast när jag kör och stannar in. Aldrig på neutral då motorn går utmärkt.
Efter en tid så blir detta ohållbart och jag måste byta fördelarlock.
Dock hjälper detta enbart delvis och jag fortsätter felsöka.
Svajande tomgång är kvar.
Batteriet har börjat krångla efter vintern men jag ser till att laddning finns på nätterna.
Men, i min felsökning så justerar jag "bowden cable" så den blir lite mer tajt i länkaget.
Då försvann ryckningarna och svajet på tomgång!! Kanon tänker jag.
Dagen efter så startar inte bilen när den är varm förens ca 5-7 sekunder på startmotorn.
Bra fart på starten.
Den hoppar igång och sen är allt ok.
När den svalnar så startar den som vanligt.
Även om jag ställer tillbaka bowden cable. Men då rycker den.
Jag vet inte längre vad jag ska leta efter.
Jag saknar felkodsläsare.
Tempgivaren till vattnet och insugsluften för insprutningen är ok.
Säkringar hela på basmodulen
Vad säger ni?
Vad orsakar den långa starttiden vid varm motor?