W124 rostfällor

W 124 E-Klass 1986-1995

W124 rostfällor

UNREAD_POSTav AmeliaW109 » 2022-04-12, 20.26.46

En av mina S124 har i många år gått på saltade vägar. Årgång 1996, miltal ungefär 40.000.
När jag nu skulle byta till nya framflyglar fick jag en del obehagliga överraskningar...

Runt de ställen där innerskärmarna (plast) är fästade i hjulhusens plåt fanns ingen plåt kvar, bara lite underredsmassa och den för MB typiska plastmassan. Flera stora hål blev det, och åtskillig ny plåt fick jag svetsa på plats.

Detta är inte unikt för 124-modellerna, jag har sett liknande skador på den W123 jag pysslar med på fritiden.
Men alla ni ägare av W/S/C 124, håll uppsikt på plastinnerskärmarnas fästpunkter i främre hjulhusen. De är känsliga.
MBKS #3859, medlem här sedan 2015 men MB-entusiast sedan 1980-talet
W109 1968 Amelia (300SEL 6.3, Doktorns, Bronze Braun ??' mil)
W123 1982 Leo (240D, Bondens, Agavegrün 65' mil)
V126 1988 Stora Blå (560SEL, Skogsägarns, Dunkelblau 48' mil)
S124 1991 Eureka (300TE 4MATIC, Alpinistens, Almandinrot 30' mil)
S124 1996 Doris (E280T, Advokatens, Blauschwartz 42' mil)

Avyttrade MB:
S210 2001 Gröngölingen (E240T, rostig och opålitlig)
W124 1986 Grisbilen (300E, sliten Tysklandsimport)
Användarvisningsbild
AmeliaW109
 
Inlägg: 828
Blev medlem: 2015-11-05, 22.57.17
Ort: Ljusdal

Re: W124 rostfällor

UNREAD_POSTav AmeliaW109 » 2022-04-20, 20.28.02

Mycket jobb med att svetsa hjulhusen i och utanför motorrummet.
Det blev så småningom två nya framflyglar av märke Klokkerholm. Passformen var ganska bra men inte perfekt, så vissa justeringar behövdes. Ganska bra rent ekonomiskt eftersom nya MB original framflyglar kostar mer än vad lackfirman begärde för att lacka de båda framflyglarna i originalkulör...
MBKS #3859, medlem här sedan 2015 men MB-entusiast sedan 1980-talet
W109 1968 Amelia (300SEL 6.3, Doktorns, Bronze Braun ??' mil)
W123 1982 Leo (240D, Bondens, Agavegrün 65' mil)
V126 1988 Stora Blå (560SEL, Skogsägarns, Dunkelblau 48' mil)
S124 1991 Eureka (300TE 4MATIC, Alpinistens, Almandinrot 30' mil)
S124 1996 Doris (E280T, Advokatens, Blauschwartz 42' mil)

Avyttrade MB:
S210 2001 Gröngölingen (E240T, rostig och opålitlig)
W124 1986 Grisbilen (300E, sliten Tysklandsimport)
Användarvisningsbild
AmeliaW109
 
Inlägg: 828
Blev medlem: 2015-11-05, 22.57.17
Ort: Ljusdal

Re: W124 rostfällor

UNREAD_POSTav osla » 2022-04-20, 20.28.51

kolla även bakvagnsinfästningen, där dom främre bussningarna,fästena till vaggan sitter i karossen, även vanligt att dom lossnar och bakvagnen enbart sitter på dom bakre fästena, men har det gått så långt så blir bilen i princip okörbar, kastar fram och tillbaks
finns bara två olika bilar, skattebefriade diesel mercor och lastbils reggade diesel mercor
osla
 
Inlägg: 722
Blev medlem: 2012-12-29, 21.17.48
Ort: piteå

Re: W124 rostfällor

UNREAD_POSTav AmeliaW109 » 2022-04-20, 20.32.22

Jomen visst, där bak var det riktigt dåligt! Men det fick jag svetsat på denna bil för ett par år sedan, där är det bra just nu.
MBKS #3859, medlem här sedan 2015 men MB-entusiast sedan 1980-talet
W109 1968 Amelia (300SEL 6.3, Doktorns, Bronze Braun ??' mil)
W123 1982 Leo (240D, Bondens, Agavegrün 65' mil)
V126 1988 Stora Blå (560SEL, Skogsägarns, Dunkelblau 48' mil)
S124 1991 Eureka (300TE 4MATIC, Alpinistens, Almandinrot 30' mil)
S124 1996 Doris (E280T, Advokatens, Blauschwartz 42' mil)

Avyttrade MB:
S210 2001 Gröngölingen (E240T, rostig och opålitlig)
W124 1986 Grisbilen (300E, sliten Tysklandsimport)
Användarvisningsbild
AmeliaW109
 
Inlägg: 828
Blev medlem: 2015-11-05, 22.57.17
Ort: Ljusdal


Återvänd till W 124 E-Klass

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 0 gäster

cron