osla skrev:håller ej med att 61x motorerna är bättre på något, visst dom går och går också, men varenda en jag varit uti har alltid ventilerat och visat tecken på vara allmänt sliten, samt kräver dom motorvärmare allt som oftast under några minus grader. med det sagt så går dom ändå bra, men man får skvätta i lite olja då och då samt då motorvärmare på vintern, som man dock ändå alltid bör använda.
60x motorerna däremot tar nästan aldrig olja, dom startar till under 20- utan värmare om man måste. effektmässigt ska dom ju ha lite mer på pappret, men en 602 sug är ingen raket om man jämför mot 617, lite piggare men lite mer högvarvig, 603 går då i jämförelse lite bättre, mer att åka med men fortfarande igen raket. jag gillar inte dom nyare 4 ventils motorerna då dom blir ännu mer högvarviga, och varken 605 eller 606 är mer att köra med än motsvarande 602 eller 603 i verkligheten men vill varvas mer. ska man bygga stor turbo motor så visst, 4 ventilerna andas bättre då, men annars skulle jag skippa dom, sen låter dom inte som en mb diesel ska låta.
en fräsh valfri bil, spelar ingen roll om det är 601, 602 eller en 603, men finns det att välja på så givetvis en 602 eller 603 turbo. men annars tycker jag skicket på bilen är viktigare, det gör inget om det tar lite längre tid att komma fram då man sitter i en fräsh 124
AmeliaW109 skrev:Tack båda två!
Jag kommer att hålla utkik efter OM 602 och 603 i en rimligt fin W124, helst från saltfria Norrland.
AmeliaW109 skrev:Philip, den som en gång köpt en S124 vill gärna behålla den livet ut, 40k mil är ju ingenting på dessa bilar. Nybilskänsla. Tyst och bekväm laståsna som villigt drar 2 ton släp.
Om bara tre år blir denna vår nyaste bil dessutom skattebefriad.
Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 0 gäster