W124 -93 svårstatad varm, ibland

W 124 E-Klass 1986-1995

W124 -93 svårstatad varm, ibland

UNREAD_POSTav eran8 » 2022-07-27, 19.31.50

Hej, har en E220 -93 som ibland är svårstartad varm.
Startar alltid vid kall motor men om man efter att ha kört några km
stänger av motorn lite kort händer det att den inte vill stata igen.
Om jag då väntar ett par minuter går den igång igen utan proplem.
Händer inte alltid men då och då. Jag har fått för mej att det händer oftare
när det är riktigt varmt ute men kanske inte spelar någon roll. Någon här
på forumet som har några ideer ?
eran8
 
Inlägg: 5
Blev medlem: 2021-02-16, 23.36.07

Re: W124 -93 svårstatad varm, ibland

UNREAD_POSTav AmeliaW109 » 2022-07-27, 20.53.46

Hej, jag kan inga detaljer om din motor men har varit med om liknande problem med andra motorer:
- Bränslepumpsrelä, det innehåller en del halvledarkomponenter som kan bli temperaturkänsliga
- Vevaxelgivare (varvtalsgivare), på senare årsmodeller kunde denna givare bli känslig för värme

För att felsöka skulle du behöva koppla in ett par instrument såsom bränsletrycksmätare och kamvinkelmätare, den senare för att se om tändsystemet får korrekt signal.

Årsmodell 1993 tror jag betyder att det inte finns någon LMM (Luftmassemätare) men det bör finnas en sensor för lufttemperatur på eller intill luftrenaren. Den sensorn kan vara en felkälla.
MBKS #3859, medlem här sedan 2015 men MB-entusiast sedan 1980-talet
W109 1968 Amelia (300SEL 6.3, Doktorns, Bronze Braun ??' mil)
W123 1982 Leo (240D, Bondens, Agavegrün 65' mil)
V126 1988 Stora Blå (560SEL, Skogsägarns, Dunkelblau 48' mil)
S124 1991 Eureka (300TE 4MATIC, Alpinistens, Almandinrot 30' mil)
S124 1996 Doris (E280T, Advokatens, Blauschwartz 42' mil)

Avyttrade MB:
S210 2001 Gröngölingen (E240T, rostig och opålitlig)
W124 1986 Grisbilen (300E, sliten Tysklandsimport)
Användarvisningsbild
AmeliaW109
 
Inlägg: 828
Blev medlem: 2015-11-05, 22.57.17
Ort: Ljusdal

Re: W124 -93 svårstatad varm, ibland

UNREAD_POSTav Bop124 » 2022-07-28, 19.23.20

Hej.
På en 93a är det väl hfm systemet som på min 280 -93.
Klassiskt på dom är OVP relät som ger div konstiga fel. Kallas nog ABS relä i Sverige.
Sen lider dessa bilar av att isoleringen faller sönder på alla kablar till motorn.
Också ett mycket känt problem. Gäller både kabelstammen till motorn och kablarna till gasspjäll. Googla på w124 Engine wiring harness , https://www.benzworld.org/threads/m104- ... s.3065884/
Jag bytte alla kablar i min motorkabelstam för några veckor sedan, tog två dagar.
Jag hade tur att mitt gasspjäll var tillverkat 2006, någon hade bytt ut den.
Går även att få ut felkoder på dessa med hjälp av lite sladdar och en lysdiod.
Ska kolla om jag hittar bra information om det.
Avslutar med bild på hur illa det kan vara i kabelstammen.
Bild

Bild
S124 280E-93
W204 220CDI-14
Historia
W109 280S-69 (min första bil)
w115 200-73
W123 280E-79
Bop124
 
Inlägg: 96
Blev medlem: 2021-03-10, 13.00.58
Ort: Västerås

Re: W124 -93 svårstatad varm, ibland

UNREAD_POSTav AmeliaW109 » 2022-07-28, 21.28.46

Aha, HFM redan 1993. Då finns ju LMM som kan vara en felkälla. För övrigt kan jag bara hålla med om motorkablaget, min E280 1996 behövde för flera år sedan få nytt kablage - även till spjällhuset - precis som Bop124 beskriver.
MBKS #3859, medlem här sedan 2015 men MB-entusiast sedan 1980-talet
W109 1968 Amelia (300SEL 6.3, Doktorns, Bronze Braun ??' mil)
W123 1982 Leo (240D, Bondens, Agavegrün 65' mil)
V126 1988 Stora Blå (560SEL, Skogsägarns, Dunkelblau 48' mil)
S124 1991 Eureka (300TE 4MATIC, Alpinistens, Almandinrot 30' mil)
S124 1996 Doris (E280T, Advokatens, Blauschwartz 42' mil)

Avyttrade MB:
S210 2001 Gröngölingen (E240T, rostig och opålitlig)
W124 1986 Grisbilen (300E, sliten Tysklandsimport)
Användarvisningsbild
AmeliaW109
 
Inlägg: 828
Blev medlem: 2015-11-05, 22.57.17
Ort: Ljusdal

Re: W124 -93 svårstatad varm, ibland

UNREAD_POSTav Bop124 » 2022-07-29, 09.55.53

Lite länkar om blinkkoder
https://mbworld.org/forums/e-class-w124 ... der-2.html
https://www.benzworld.org/threads/94-e3 ... s.1593739/

Jag gjorde en egen med strömbrytare och en lysdiod.
Sen verkar det som det ibland är olika var man skall sätta kontakterna. Står lite om det i länkarna.
Det var ett tag sen jag gjorde detta så jag kommer inte ihåg var jag satte mina.
Ska gräva fram min kodläsare vilken dag som helst och se om jag får det att fungera.

Hittade för övrigt denna sida som innehåller mycket intressant information.

https://freescruz.com/.priv/W124/
S124 280E-93
W204 220CDI-14
Historia
W109 280S-69 (min första bil)
w115 200-73
W123 280E-79
Bop124
 
Inlägg: 96
Blev medlem: 2021-03-10, 13.00.58
Ort: Västerås

Re: W124 -93 svårstatad varm, ibland

UNREAD_POSTav eran8 » 2022-08-02, 17.08.15

Nu har jag testat lite mera.Om jag startar och kör iväg några kilometer/mil och sedan
stänger av motorn en kort stund, ett snabbt ärende eller så. Sedan startar inte bilen,
inte minsta liv
även om man mal lite på startmotorn. Väntar jag då ett par/tre minuter så hoppar den igång
utan problem.Jag har kunnat konstatera att den får ingen gnista på tändstiften, något elfel alltså.
Vevaxelgivare? Var sitter den ? Någon styrbox ? Konstigt är ju att felet går över efter några minuter
eran8
 
Inlägg: 5
Blev medlem: 2021-02-16, 23.36.07

Re: W124 -93 svårstatad varm, ibland

UNREAD_POSTav AmeliaW109 » 2022-08-02, 23.16.50

Vevaxelgivare, jag är inte säker på att detta är rätt instruktion. Motor M102 ska den avse.
Bild
MBKS #3859, medlem här sedan 2015 men MB-entusiast sedan 1980-talet
W109 1968 Amelia (300SEL 6.3, Doktorns, Bronze Braun ??' mil)
W123 1982 Leo (240D, Bondens, Agavegrün 65' mil)
V126 1988 Stora Blå (560SEL, Skogsägarns, Dunkelblau 48' mil)
S124 1991 Eureka (300TE 4MATIC, Alpinistens, Almandinrot 30' mil)
S124 1996 Doris (E280T, Advokatens, Blauschwartz 42' mil)

Avyttrade MB:
S210 2001 Gröngölingen (E240T, rostig och opålitlig)
W124 1986 Grisbilen (300E, sliten Tysklandsimport)
Användarvisningsbild
AmeliaW109
 
Inlägg: 828
Blev medlem: 2015-11-05, 22.57.17
Ort: Ljusdal

Re: W124 -93 svårstatad varm, ibland

UNREAD_POSTav eran8 » 2022-08-02, 23.39.24

Motorn i min bil heter M111
eran8
 
Inlägg: 5
Blev medlem: 2021-02-16, 23.36.07

Re: W124 -93 svårstatad varm, ibland

UNREAD_POSTav AmeliaW109 » 2022-08-03, 00.01.43

Aha, här kommer en ny bild men den liknar den förra.
Bild
MBKS #3859, medlem här sedan 2015 men MB-entusiast sedan 1980-talet
W109 1968 Amelia (300SEL 6.3, Doktorns, Bronze Braun ??' mil)
W123 1982 Leo (240D, Bondens, Agavegrün 65' mil)
V126 1988 Stora Blå (560SEL, Skogsägarns, Dunkelblau 48' mil)
S124 1991 Eureka (300TE 4MATIC, Alpinistens, Almandinrot 30' mil)
S124 1996 Doris (E280T, Advokatens, Blauschwartz 42' mil)

Avyttrade MB:
S210 2001 Gröngölingen (E240T, rostig och opålitlig)
W124 1986 Grisbilen (300E, sliten Tysklandsimport)
Användarvisningsbild
AmeliaW109
 
Inlägg: 828
Blev medlem: 2015-11-05, 22.57.17
Ort: Ljusdal

Re: W124 -93 svårstatad varm, ibland

UNREAD_POSTav AmeliaW109 » 2022-08-03, 16.59.49

En sak till: Jag hittar tyvärr inga enkla mätvärden som kan visa ifall givaren är trasig. Du lär behöva diagnoshjälpmedel för att kunna felsöka, idéerna från Bop124 kan vara till nytta.

Möjligen går det att dra någon slutsats genom att mäta resistansen hos motorns temperaturgivare Värdet var åtminstone på äldre modeller mellan 100 och 200 Ohm vid motorns arbetstemperatur (80-90 grader).
MBKS #3859, medlem här sedan 2015 men MB-entusiast sedan 1980-talet
W109 1968 Amelia (300SEL 6.3, Doktorns, Bronze Braun ??' mil)
W123 1982 Leo (240D, Bondens, Agavegrün 65' mil)
V126 1988 Stora Blå (560SEL, Skogsägarns, Dunkelblau 48' mil)
S124 1991 Eureka (300TE 4MATIC, Alpinistens, Almandinrot 30' mil)
S124 1996 Doris (E280T, Advokatens, Blauschwartz 42' mil)

Avyttrade MB:
S210 2001 Gröngölingen (E240T, rostig och opålitlig)
W124 1986 Grisbilen (300E, sliten Tysklandsimport)
Användarvisningsbild
AmeliaW109
 
Inlägg: 828
Blev medlem: 2015-11-05, 22.57.17
Ort: Ljusdal

Re: W124 -93 svårstatad varm, ibland

UNREAD_POSTav eran8 » 2023-02-02, 01.25.55

Naturligtvis borde jag berättat hur det gått, ett nytt OVPrelä löste problemet
eran8
 
Inlägg: 5
Blev medlem: 2021-02-16, 23.36.07

Re: W124 -93 svårstatad varm, ibland

UNREAD_POSTav Bop124 » 2023-02-02, 08.27.12

Kul att det löste sig.
OPV relät är en vanlig felkälla på dessa bilar.
S124 280E-93
W204 220CDI-14
Historia
W109 280S-69 (min första bil)
w115 200-73
W123 280E-79
Bop124
 
Inlägg: 96
Blev medlem: 2021-03-10, 13.00.58
Ort: Västerås


Återvänd till W 124 E-Klass

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 0 gäster

cron