kalle59 skrev:Mein gott...ja då snackar vi nästan siffror som man inte borde komma upp i lr håller du inte med?
Frågan är när sätter man stopp, fast jag vet ju också hur man tänker, nu har jag kostat på så här mycket så nu måste jag ju ta även detta och sådär håller det på.
fast förstås, en vacker dag när man kanske har hamnat på fattigstugan, ja då har man en ruskigt bra Mercedes
Jag ser inget konstigt alls i mina påkost. Det har varit helt kalkylerade åtgärder. Det är någon hundratusing kvar till min limit, och det jag inte lägger på värdeminskning lägger jag på underhåll och reparationer i stället. Det finns ingen nyare Mercedes som jag skulle vilja ha, modellerna efter 1995 är helt enkelt alltför usla, och skulle jag köpa en ny S-klass så skulle värdeminskning och kapitalkostnad vara mångdubbelt dyrare på fyra år.
Även om den var mycket välskött, så var där en hel massa saker som tidens tand gnagt på, och en del har mina 10000 mil gnagt på den. Jag märkte när jag hade monterat drag och asade ner en husvagn till Österrike att den ville gå lite varmt. Påföljd: nytt kyl, ny termostat, ny viscokoppling, ny multiribbrem = oklanderlig kylning. Den har fått nya sminkspeglar i taket vid baksätet, de gamla satt inte uppe om man inte klämde ett papper i kanten på dem. Motorkablaget är redan nämnt. Nya fördelare, tändkablar, mm. Motor- och växellådskuddarna hade sett sina bästa dagar = byte = fantastiskt ökad ljudkomfort. Helrenovering av framvagnen = Nya orig. länkarmar, styrstag, styrdämpare, ombussad hjälpstyrarm = en helt ny bil att köra. Förvisso var den OK vid besiktning, men den svarade inte upp till mina normer. Dålig fjäderretur i bältet höger bak=byte även om bilproveriet godkände det gamla. Fabriksnytt spjällhus och LMM ligger i hyllan inför den dag då de gamla ger upp. Nya fjädrar runt om. Nya fönsterhissar där de gamla hade missljud. Stoppat om förarsätet - efter omstoppningen märkte jag att även en Mercedes W140 blir en aning nedsutten på 29000 mil. Nu står snart passagerarsätet på tur. Osv, osv....
Det enda jag under dessa åren åtgärdat pga bilprovningsanmärkning är ett stag i bakvagnen och ett fjäderbrott, allt annat är sådant där jag själv tyckt att det behövdes åtgärder.
Jag har fortfarande en hel del kvar på "att-göra-listan", t.ex. byte bakruta, men bilen blir bara mer och mer lik det den var för 21 år sedan då den lämnade fabriken. Det är helt enkelt mitt sätt att sköta en fin gammal Mercedes, som tjänar mig väl i vardagen. Skall en gammal lyxbil fortsätta att vara den lyxbil den byggdes för att vara så kostar det. En gammal lyxbil som inte är bättre än en 10 år gammal Volvo är ju inget kul alls.