Vilken olja i OM605?

W 124 E-Klass 1986-1995

Vilken olja i OM605?

UNREAD_POSTav DieselStjärnan » 2016-09-30, 20.17.41

Har kollat i serviceboken å verkar ha varit 10w40 som har använts men ska det vara halv eller helsyntet på dom här motorerna?

En annan fråga är det någon som vet varför automaterna på de nyare motorerna alltid startar på ettan ist för 2an som de äldre? min drar ut ganska mycket innan en lite ryckig växling till 2an och sen nästan direkt på 3an. går de på nåt sätt att få den att starta på 2an? annars växlar den hyffsat, bara ettan jag stör mig på.

//Philip
1973 W115 220D
1979 S123 300TD
--------------------------
1980 W123 280E (300D)
1991 W124 200E
1976 V115 240D LANG (f.d. Taxi)
1983 S123 240TD (f.d. Taxi)
1969 W108 280SE
2001 S210 E 240
1968 W108 280S
1980 S123 240TD
2009 W212 E 220 CDI
1995 W124 E 250 D
1992 W124 300D
1995 S124 E 250 TD
1995 S124 E 200 T
1982 S123 240TD
1984 W123 300 Diesel
1983 W123 240 Diesel
1993 W202 C 220 Diesel
1977 W123 300 Diesel
DieselStjärnan
 
Inlägg: 225
Blev medlem: 2012-09-09, 02.31.11
Ort: Falköping

Re: Vilken olja i OM605?

UNREAD_POSTav osla » 2016-10-02, 17.50.34

vilken olja som helst i princip duger åt dom, med tusen mils intervall.

då är det inte bara jag som har en bil som verkar starta på 1:an, alla säger att dom startar på 2:an men då jag räknat växlingarna så har jag fått det antingen till att den startar på 1:an eller att den skulle ha varit 5 stegad om den nu startar på 2.an vilket jag är säker på att den inte är
finns bara två olika bilar, skattebefriade diesel mercor och lastbils reggade diesel mercor
osla
 
Inlägg: 722
Blev medlem: 2012-12-29, 21.17.48
Ort: piteå

Re: Vilken olja i OM605?

UNREAD_POSTav DieselStjärnan » 2016-10-02, 18.34.56

osla skrev:vilken olja som helst i princip duger åt dom, med tusen mils intervall.

då är det inte bara jag som har en bil som verkar starta på 1:an, alla säger att dom startar på 2:an men då jag räknat växlingarna så har jag fått det antingen till att den startar på 1:an eller att den skulle ha varit 5 stegad om den nu startar på 2.an vilket jag är säker på att den inte är


Ok, för frågan är om ja kan köpa samma olja som ja har i min OM617 10W40 halvsyntet hade för mig att de skiljde på "multiventilsmotorerna" å de gamla, men det kanske inte spelar någon roll då?

Ja alla andra mercor ja har kört med automat förutom min C 220D -93 (OM604) har alltid startat på 2an vid normal körning inklusive en kompis gamla w124 -86 250D och tom en gammal w115 240D som en bekant hade. Är det att utväxlingen på dessa nyare är högre eller vad kan det vara? Stör mig på rycket när man ligger i låga hastigheter i stan tex.
1973 W115 220D
1979 S123 300TD
--------------------------
1980 W123 280E (300D)
1991 W124 200E
1976 V115 240D LANG (f.d. Taxi)
1983 S123 240TD (f.d. Taxi)
1969 W108 280SE
2001 S210 E 240
1968 W108 280S
1980 S123 240TD
2009 W212 E 220 CDI
1995 W124 E 250 D
1992 W124 300D
1995 S124 E 250 TD
1995 S124 E 200 T
1982 S123 240TD
1984 W123 300 Diesel
1983 W123 240 Diesel
1993 W202 C 220 Diesel
1977 W123 300 Diesel
DieselStjärnan
 
Inlägg: 225
Blev medlem: 2012-09-09, 02.31.11
Ort: Falköping

Re: Vilken olja i OM605?

UNREAD_POSTav osla » 2016-10-03, 20.04.52

den oljan duger jätte fint.

och angående lådan så har jag ingen aning om det beror på utväxlingen i klumpen, men jag har ju 2,65 i klumpen, en 96 300 TDT, men tror inte du har den klumpen
finns bara två olika bilar, skattebefriade diesel mercor och lastbils reggade diesel mercor
osla
 
Inlägg: 722
Blev medlem: 2012-12-29, 21.17.48
Ort: piteå

Re: Vilken olja i OM605?

UNREAD_POSTav DieselStjärnan » 2016-10-03, 20.50.39

osla skrev:den oljan duger jätte fint.

och angående lådan så har jag ingen aning om det beror på utväxlingen i klumpen, men jag har ju 2,65 i klumpen, en 96 300 TDT, men tror inte du har den klumpen

Ok bra då har ja de klart för mig.

Den ska ju egentligen inte starta alls på ettan vid normal gas så tycker inte utväxlingen på klumpen borde spela någon roll. Alla CDIer vad jag vet startar på 2an.

Tack för svar iaf.
//Philip
1973 W115 220D
1979 S123 300TD
--------------------------
1980 W123 280E (300D)
1991 W124 200E
1976 V115 240D LANG (f.d. Taxi)
1983 S123 240TD (f.d. Taxi)
1969 W108 280SE
2001 S210 E 240
1968 W108 280S
1980 S123 240TD
2009 W212 E 220 CDI
1995 W124 E 250 D
1992 W124 300D
1995 S124 E 250 TD
1995 S124 E 200 T
1982 S123 240TD
1984 W123 300 Diesel
1983 W123 240 Diesel
1993 W202 C 220 Diesel
1977 W123 300 Diesel
DieselStjärnan
 
Inlägg: 225
Blev medlem: 2012-09-09, 02.31.11
Ort: Falköping

Re: Vilken olja i OM605?

UNREAD_POSTav swampmonkey » 2016-10-05, 01.40.11

osla skrev:den oljan duger jätte fint.

och angående lådan så har jag ingen aning om det beror på utväxlingen i klumpen, men jag har ju 2,65 i klumpen, en 96 300 TDT, men tror inte du har den klumpen


min 93a 603 turbo 300tdt startade på tvåan, enbart två uppväxlingar till maxväxeln vid normal körning, och gick att tvinga igång på ettan.

på mina om61x och om60x kör jag högrenande långmilsolja a la turbomax 15w40, och nu senast ett fat Delvac som införskaffades, av de som går normalt alltså, den sportiga fick nu senast 10w60 olja.

Kör man i kallt klimat kan det vara värt att få en Group IV olja i motorn, (riktig helsyntet) kontra de Group III som marknadsförs som helsyntet.
Finns lite rättsfall på det hela, där Mobil1 som säljer PAO (grupp4) helsyntet blev förbannade på Castrol som började sälja "fin" Grupp3 olja som helsyntet.

Hursom, spelar kanske mindre roll för en del, men det kan vara stor skillnad på riktigt helsyntet och de "falska" helsyntetoljorna. för en diesel och ditt användningsområde mest intressant i vinter om temperaturen kryper neråt 25-30 minusgrader. Där group III iaf tidigare haft svårt att mäta sig med PAO oljorna, men har man en gruppIII olja för kallt klimat så fungerar det säkert dugligt.

---
Aral supertronic 0w-40 är en äkta helsyntet, med låg fryspunkt, (och dessutom hög högstatemperatur) nu blev det 10w60 olja från Castrol här istället, men ska man ha en helsyntet för vanliga motorer är den nog det vettigaste jag hittat, dessutom billig som tusan från tyskland (50;- litern vid 20litersdunk)


---

olja är en religion, och några kan säkert bli irriterade, upplys mig gärna isf, då jag på inget vis är en oljeexpert.
w115 240d, 72hp, 3.07bakaxel, 15" barock
+ lite fler
---
hobbymoderator, tar bort dubbelpostningar och flyttar emellanåt inlägg till rätt kategori.
---
www.mbturbo.com
swampmonkey
 
Inlägg: 1458
Blev medlem: 2011-08-08, 00.23.41
Ort: Göteborg-Mölndal

Re: Vilken olja i OM605?

UNREAD_POSTav Jocke86 » 2016-10-07, 09.24.49

swampmonkey har en bra poäng, men min personliga åsikt är att många får grupp3 att låta som en sämre olja, vilket det absolut inte är för många av oss dödliga.
Skillnaden mellan grupp3 och grupp4 i verkligheten är som mest framträdande på vintern för dom som har det kallare än "i princip" -35 grader, för oss andra är skillnaden förmodligen ingen alls i praktiken.

Nästan alla dom helsyntetoljor som är baserade på grupp3-oljor med ett viksositetsindex på W-sidan med 0-10 har väldigt ofta gemensamt att "pour point" är runt -40 sträcket.
Grupp4-oljor har jag inte kollat på så jättemånga, eftersom att dom inte är lika vanligt förekommande, typiskt för många av oljorna som är 0 på W-sidan av viskositetsindex är att "pour point" är runt -60 sträcket, vissa -58, andra -62.

Om någon vet hur man konstaterar denna hällbarhet (pour point) för varje olja, så skulle ni nog förstå att det är en för svensson väldigt konstig definition utav vid vilken minsta-temperatur som oljan kan hällas vid.
Bättre är att titta efter nuffror gällande pumpbarhet och filtrerbarhet, men detta är inget som tillverkarna alltid anger.

En liten notis angående Mobil1 stämning utav Castrol, idag saluför båda tillverkarna Grupp3 oljor med stämpeln "helsyntet" på dunken, även om båda har oljor som är grupp4 i andra flaskor som det också står helsyntet på. :)
Jocke86
 
Inlägg: 14
Blev medlem: 2016-09-04, 15.11.23
Ort: Kungälv

Re: Vilken olja i OM605?

UNREAD_POSTav swampmonkey » 2016-10-07, 17.48.54

Tja Jocke86, jo, nog är det inget för oss vanliga dödliga egentligen :)
Framförallt inte för en bruksbilsmotor.

Tänkte att det var kuriosa värd att nämna när TS disskuterade halvsyntet/helsyntet och vilken man skulle ha, då skillnaden egentligen inte är så stor i sig, och vad vissa kallar halvsyntet är samma som andra kallar helsyntet.
Sålänge man själv känner sig nöjd med oljevalet brukar det inte vara något större problem på dieslarna, varken om61x eller om60x verkar speciellt känsliga.
(kört tomt på olja två gånger i om616 motor, varav den höll på att nypa hårt ena gången) och tömde en om606a helt när oljekylsslangen separerade från pressningen.

Och nej, givetvis är inte pourpoint relevant i vårt halvvarma klimat egentligen, men om det är -25 grader (som det var här åtminstone förra vintern trots att jag bor i Göteborg) så åtminstone inbillar jag mig att en olja med "fryspunkt" kring -60 torde vara mer lättpumpad än en som blir fast vid -35.
(Om man nu är efterbliven nog att dra igång en diesel i den temperaturen utan motorvärmare)
w115 240d, 72hp, 3.07bakaxel, 15" barock
+ lite fler
---
hobbymoderator, tar bort dubbelpostningar och flyttar emellanåt inlägg till rätt kategori.
---
www.mbturbo.com
swampmonkey
 
Inlägg: 1458
Blev medlem: 2011-08-08, 00.23.41
Ort: Göteborg-Mölndal

Re: Vilken olja i OM605?

UNREAD_POSTav Jocke86 » 2016-10-07, 18.42.22

Fast oljans form vid -35 kan nog inte beskrivas som "fast" antar jag.
Denna diskussionen kan nog hållas vid liv allt för länge, men jag är nog en av dom där efterblivna som testat att dra igång en kall sugdieselmotor i -40 med delsyntet 10w40 olja och hållt den på "varvstopp" tills den fått upp värme på framrutan.
Detta var en VW Caddy 1.9 SDI, en bil jag inte höll särskillt kär. Den höll för mig i ganska precis 1 år, med samma behandling varje dag efter avslutat arbetspass vintertid.

Vid -35 drog jag igång min gamla V70 2005 D5 flera gånger utan problem, den hade visserligen dieselvärmare, men den hjälpte inte till förrän motorn väl var startad, den hade ingen timerfunktion så att säga.
Den bilen körde jag 7000 mil på lite mer än ett år, jag vill misstänka att kallstart inte är något dödligt för en motor, det har skett i årtionden, med absolut sämre oljor och vid minst lika dåliga förutsättningar, på betydligt äldre motorer som fungerar fint även idag.

Men vist bör en olja med "pour point" -60 var mer lättpumpad vid -35 än en med "pour point" -40. Inget snack om saken.
Så länge motorn får oljetryck och får ut oljan till dom mekaniska delarna så tror jag inte det spelar så jättestor roll vad som står i databladet.
Jocke86
 
Inlägg: 14
Blev medlem: 2016-09-04, 15.11.23
Ort: Kungälv

Re: Vilken olja i OM605?

UNREAD_POSTav osla » 2016-10-07, 20.33.54

swampmonkey skrev:Tja Jocke86, jo, nog är det inget för oss vanliga dödliga egentligen :)
Framförallt inte för en bruksbilsmotor.

Tänkte att det var kuriosa värd att nämna när TS disskuterade halvsyntet/helsyntet och vilken man skulle ha, då skillnaden egentligen inte är så stor i sig, och vad vissa kallar halvsyntet är samma som andra kallar helsyntet.
Sålänge man själv känner sig nöjd med oljevalet brukar det inte vara något större problem på dieslarna, varken om61x eller om60x verkar speciellt känsliga.
(kört tomt på olja två gånger i om616 motor, varav den höll på att nypa hårt ena gången) och tömde en om606a helt när oljekylsslangen separerade från pressningen.

Och nej, givetvis är inte pourpoint relevant i vårt halvvarma klimat egentligen, men om det är -25 grader (som det var här åtminstone förra vintern trots att jag bor i Göteborg) så åtminstone inbillar jag mig att en olja med "fryspunkt" kring -60 torde vara mer lättpumpad än en som blir fast vid -35.
(Om man nu är efterbliven nog att dra igång en diesel i den temperaturen utan motorvärmare)



då skulle du behöva komma på besök här uppe. många som bara går ut och vrider igång bilen, sen får den stå på tomgång tills den börjar bli lite varm sen far man :mrgreen: . är ju kul och testa gamm dieslarna, testade min 602 för 2 vintrar sen i 30 minus utan värmare, den small igång lika lätt som på sommaren utan att dubbelglöda utan bara vrida på nyckel och låta den glöda färdigt, fast den glödde nog i närmare 20-25 sekunder :lol: men annars är jag bra på att använda värmare, hatar att sitta i kalla bilar, men det innebär också att dom får stå på tomgång upp till iaf 4-5 timmar i sträck, ibland längre.

kommer ihåg en klasskompis under tiden jag gick fordons, efter skolans slut så gick han och vred igång sin w201 200d i denna ordning. låste upp bilen och hoppade in, ner med gasen jävlat till golvet och vrida på tändningen, låta den glöda färdigt och sen vred han igång den, men han släppte inte gasen då den startat utan han höll den på varv stoppen i kanske 30 sekunder, släppte ner den på tomgång och skrek SÅ HÄR VARM KÖR MAN sen var det full gas i ytterligare kanske 25-30 sekunder. då var det ändå 25-30- ute men den höll, så nog fan tål dom stryk dessa gammeldieslar 8)
finns bara två olika bilar, skattebefriade diesel mercor och lastbils reggade diesel mercor
osla
 
Inlägg: 722
Blev medlem: 2012-12-29, 21.17.48
Ort: piteå


Återvänd till W 124 E-Klass

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 0 gäster

cron