osla skrev:vilken olja som helst i princip duger åt dom, med tusen mils intervall.
då är det inte bara jag som har en bil som verkar starta på 1:an, alla säger att dom startar på 2:an men då jag räknat växlingarna så har jag fått det antingen till att den startar på 1:an eller att den skulle ha varit 5 stegad om den nu startar på 2.an vilket jag är säker på att den inte är
osla skrev:den oljan duger jätte fint.
och angående lådan så har jag ingen aning om det beror på utväxlingen i klumpen, men jag har ju 2,65 i klumpen, en 96 300 TDT, men tror inte du har den klumpen
osla skrev:den oljan duger jätte fint.
och angående lådan så har jag ingen aning om det beror på utväxlingen i klumpen, men jag har ju 2,65 i klumpen, en 96 300 TDT, men tror inte du har den klumpen
swampmonkey skrev:Tja Jocke86, jo, nog är det inget för oss vanliga dödliga egentligen
Framförallt inte för en bruksbilsmotor.
Tänkte att det var kuriosa värd att nämna när TS disskuterade halvsyntet/helsyntet och vilken man skulle ha, då skillnaden egentligen inte är så stor i sig, och vad vissa kallar halvsyntet är samma som andra kallar helsyntet.
Sålänge man själv känner sig nöjd med oljevalet brukar det inte vara något större problem på dieslarna, varken om61x eller om60x verkar speciellt känsliga.
(kört tomt på olja två gånger i om616 motor, varav den höll på att nypa hårt ena gången) och tömde en om606a helt när oljekylsslangen separerade från pressningen.
Och nej, givetvis är inte pourpoint relevant i vårt halvvarma klimat egentligen, men om det är -25 grader (som det var här åtminstone förra vintern trots att jag bor i Göteborg) så åtminstone inbillar jag mig att en olja med "fryspunkt" kring -60 torde vara mer lättpumpad än en som blir fast vid -35.
(Om man nu är efterbliven nog att dra igång en diesel i den temperaturen utan motorvärmare)
Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 0 gäster