Nåt som alla borde göra som har en M116 eller M117 motor, dvs 3,5 eller 4,5 liters V8 är att kontrollera och eventuellt byta de plastdetaljer som sitter på röret som smörjer kamaxeln på vardera cylinderbanken. Dessa plastdetaljer håller röret på plats och leder ut olja till kamaxelnockarna. Jag tyckte själv att rören på min motor satt ganska bra, men bestämde mig ändå för att byta plastgrejerna. Som det sitter fast nu!
Risken man tar om man inte ser till att röret sitter ordentligt är ju att det faktiskt lossnar från sina fäste och lägger sig bredvid. Följden blir ju att kamaxelnockarna inte får smörjning och kamaxeln slits ut på nolltid.

Björn Råsberg (4397)
Regionansvarig Region Syd
Mercedes Benz Klubben Sverige
Kolla sista halvan av videon (om du inte gillar musiken, vill säga).
https://www.youtube.com/watch?v=sqpyn93XtyYR107 1973 (350SL)
W116 1975 (350SE)
R129 1996 (SL500)