Hjälp med delens namn på tyska?

C-klass mellan 1993 och 2001

Hjälp med delens namn på tyska?

UNREAD_POSTav Dutarinteminmercedes » 2015-09-05, 19.23.41

Hej. Servade bilen idag och skulle byta bränslefilter. Dock var själva hållaren som håller bränslefilter och bränslepump väldigt rostig och skruven runddragen. Allt finns ju på eBay så tänkte jag skulle inhandla nytt där. Har provat söka på t.ex. "Kraftstoff filter halter" men hittar inte det jag vill. Går säkert inhandla på M-B här i Sverige men vill gärna se prisbilden i Tyskland först. Förslag på hur jag hittar det?

Enligt bild: http://i.ebayimg.com/00/s/MTIwMFgxNjAw/ ... Y/$_57.JPG
Dutarinteminmercedes

Re: Hjälp med delens namn på tyska?

UNREAD_POSTav Marie » 2015-09-05, 19.51.49

Dutarinteminmercedes skrev:Hej. Servade bilen idag och skulle byta bränslefilter. Dock var själva hållaren som håller bränslefilter och bränslepump väldigt rostig och skruven runddragen. Allt finns ju på eBay så tänkte jag skulle inhandla nytt där. Har provat söka på t.ex. "Kraftstoff filter halter" men hittar inte det jag vill. Går säkert inhandla på M-B här i Sverige men vill gärna se prisbilden i Tyskland först. Förslag på hur jag hittar det?

Det enklaste är väl om du går in i EPC (eller någon 'ryss-sida') och letar upp rätt del, skriver upp reservdelsnumret, och sen söker på det.

Dels skulle jag försöka med att ta bort de där mellanslagen du stoppat in, för i princip är det rätt ord. I tyskan är det dock ännu felaktigare med "sär skrivning" än i svenskan. Men du kan ju även försöka med Kraftstoffpumpenhalter, Benzinpumpenhalter Pumpenpakethalter och Benzinfilterhalter.

I EPC kallas den bara Halter, men där vet man ju vilken systemdel man är inne på.
Mercedes 400SE W140 -92

Förbrukat:
Mercedes 200TE S124 -90
Mercedes 300SEL V126 -89
Mercedes 300D Lang V123 -86
Mercedes 200 W123 -85
Mercedes 240D W123 -80
Användarvisningsbild
Marie

UNREAD_POSTav Dutarinteminmercedes » 2015-09-05, 20.08.48

Marie skrev:
Dutarinteminmercedes skrev:Hej. Servade bilen idag och skulle byta bränslefilter. Dock var själva hållaren som håller bränslefilter och bränslepump väldigt rostig och skruven runddragen. Allt finns ju på eBay så tänkte jag skulle inhandla nytt där. Har provat söka på t.ex. "Kraftstoff filter halter" men hittar inte det jag vill. Går säkert inhandla på M-B här i Sverige men vill gärna se prisbilden i Tyskland först. Förslag på hur jag hittar det?

Det enklaste är väl om du går in i EPC (eller någon 'ryss-sida') och letar upp rätt del, skriver upp reservdelsnumret, och sen söker på det.

Dels skulle jag försöka med att ta bort de där mellanslagen du stoppat in, för i princip är det rätt ord. I tyskan är det dock ännu felaktigare med "sär skrivning" än i svenskan. Men du kan ju även försöka med Kraftstoffpumpenhalter, Benzinpumpenhalter Pumpenpakethalter och Benzinfilterhalter.

I EPC kallas den bara Halter, men där vet man ju vilken systemdel man är inne på.
Hej! Tack för hjälp! Vad är EPC? Vid närmare eftertanke tror jag att jag kapar ur den runddragna skruven och försöker återanvända den gamla hållaren. En riktigt dålig konstruktion för att vara M-B måste jag säga.
Dutarinteminmercedes

UNREAD_POSTav Marie » 2015-09-05, 22.12.31

Dutarinteminmercedes skrev:Hej! Tack för hjälp! Vad är EPC? Vid närmare eftertanke tror jag att jag kapar ur den runddragna skruven och försöker återanvända den gamla hållaren. En riktigt dålig konstruktion för att vara M-B måste jag säga.

EPC är den elektroniska reservdelskatalogen, som du ju har tillgång till genom medlemskap i klubben. Det är alltså samma som killen vid reservdelsdisken hos din Mercedeshandlare har. Den innehåller sprängskisser och reservdelslistor för i princip alla Mercedesbilar efter kriget. Dessutom har du därifrån vidarelänkning till verkstadsmanualerna för alla bilar från sent åttiotal och framåt.

Ursäkta att jag förutsatte att du var klubbmedlem och därför hade detta via nätet i din egen dator, precis som jag själv.
Mercedes 400SE W140 -92

Förbrukat:
Mercedes 200TE S124 -90
Mercedes 300SEL V126 -89
Mercedes 300D Lang V123 -86
Mercedes 200 W123 -85
Mercedes 240D W123 -80
Användarvisningsbild
Marie

UNREAD_POSTav Dutarinteminmercedes » 2015-09-06, 13.41.55

Ok ok, där ser! Mycket användbart, ska starkt överväga ett medlemskap! Tack för hjälpen. Vinkelslipen löste problemet med den runddragna skruven så nu är ett nytt filter monterat.
Dutarinteminmercedes

UNREAD_POSTav sl500 » 2015-09-12, 10.19.30

Användarvisningsbild
sl500

Återvänd till W 202 C-klass