Kylvätskenivå och kylfläkt funkar inte

C-klass mellan 1993 och 2001

Kylvätskenivå och kylfläkt funkar inte

UNREAD_POSTav Agalont » 2014-08-29, 11.52.56

Hej.

Har ett bekymmer med min C 180 årsm 99 som jag inte rår på längre och behöver hjälp.

Det hela började med att varningslampan för kylvätskenivån började lysa trots att det fanns gott om kylvätska i systemet. Jag bytte givaren till denna men utan resultat. Vid mer ingående sökande fann jag även att kylfläkten inte slog igång. För detta bytte jag termostaten men även det utan framgång.

Till saken hör att bilen går alldeles utmärkt. Den blir heller inte vare sig för varm eller kall.

Kan dessa saker ha något gemensamt fel eller finns det någon vänlig själ som kan ha någon aning om vart jag skall felsöka. Behöver ha detta åtgärdat då det är dags för den årliga besiktningen och jag har svårt att tro att den går igenom med lysande varningslampa för kylvätskan.
Agalont

Re: Kylvätskenivå och kylfläkt funkar inte

UNREAD_POSTav swampmonkey » 2014-09-01, 15.51.11

du borde kunna mäta fram vad som är felet,
kylarvätskenivån ska ju vara en kontakt som troligtvis kortsluter när nivån blir för låg, lyser lampan även när den är urkopplad, så borde det antingen vara instrumentet eller kortslutning på en kabel som är felet, (att den ligger emot jord och skaver, men då borde den blinka/ha blinkat)

kylfläkten ska inte slå igång förrän bilen blir varm, när gick den inte igång?
vet inte vad för motor du har/hur det ser ut, men kan ju vara en kontakt på kylarvätskeutloppet från toppen som är problemet om den aldrig startar, kortslut denna isåfall och se vad som händer, akta fingrar och armar så de inte går i fläkten bara.
w115 240d, 72hp, 3.07bakaxel, 15" barock
+ lite fler
---
hobbymoderator, tar bort dubbelpostningar och flyttar emellanåt inlägg till rätt kategori.
---
www.mbturbo.com
swampmonkey

Återvänd till W 202 C-klass