Oljebyte automatväxel w210

E-klass från 1995-2002

Oljebyte automatväxel w210

UNREAD_POSTav helder4u » 2021-07-17, 23.09.45

Hej, Jag har öppnat min växellåda för att byta oljan och ta den ur kryp-läget.
Oljan var tjock och svart men fick bara ut 3,5 liter, alltså är det 5,5 liter kvar i momentomvandlaren antar jag.
Hur kommer jag enklast åt att byta den oljan?
(tycks finnas en pump på vissa billar som man kan lossa slangar på och pumpar ut samt kan suga all olja når motorn går)

Min bil är en MERCEDES E-Klass (W210), 240T, årsmodell 2001 Kombi

Kommer även att lossa på styrpaketet för att rensa och kolla växelreläerna och styrplattan.
har köpt en oljesug på Biltema (trycklufts/handpumds-driven, 999kr) som funkat bra.
Senast redigerad av helder4u 2021-07-19, 17.12.17, redigerad totalt 1 gång.
E240T (Herrgårdsvagn) 2001Titanröd Steptronic med ratt i trä/läder, helbeige inredning inklusive stolstyg och gummimattor. Fast dragkrok.
helder4u
 
Inlägg: 8
Blev medlem: 2012-12-28, 15.31.40

Re: Oljebyte automatväxel w210

UNREAD_POSTav Kölis » 2021-07-18, 11.19.41

Jag är rätt säker på att det sitter avtappningspluggar på momentomvandlaren on du lossar gallret under och vrider motorn.
W124 300E 4-matic mörkröd med beige helskinn 1988. W211 E500 2003 Avantgarde silver/guld med benvit helskinn.
Kölis
 
Inlägg: 3009
Blev medlem: 2011-06-28, 22.01.28
Ort: Tyresö

Re: Oljebyte automatväxel w210

UNREAD_POSTav helder4u » 2021-07-19, 01.59.53

Kölis skrev:Jag är rätt säker på att det sitter avtappningspluggar på momentomvandlaren on du lossar gallret under och vrider motorn.


Tack - ska kolla om jag hittar nåt galler.
Har växellådan ihopskruvad med motorn - bara höjt bilen så jag kan jobba under.

Om det finns nåt mer tips så tar jag gärna emot - minns inte att jag såg nåt galler sist dock.
E240T (Herrgårdsvagn) 2001Titanröd Steptronic med ratt i trä/läder, helbeige inredning inklusive stolstyg och gummimattor. Fast dragkrok.
helder4u
 
Inlägg: 8
Blev medlem: 2012-12-28, 15.31.40

Re: Oljebyte automatväxel w210

UNREAD_POSTav Marie » 2021-07-19, 10.13.56

Jag är inte riktigt lika säker som Kölis på att du har någon avtappningsplugg på momentomvandlaren, men det skadar definitivt inte att titta efter.
Jag undrar just om inte din bil tillhör den perioden då Mercedes inte föreskrev något oljebyte i automaten, utan menade att den var "livstidsfylld". Utseendet på din ATF tyder på att den aldrig bytts, vilket är illa. Livstiden på automaterna blir då inte så lång då.

Har du förresten någon oljesticka till automatlådan? Den behöver du för att få nivån rätt efter bytet.

En vanlig orsak till att de automaterna går i "felsäkert läge" är att tätningen i elanslutningen på automatlådan ger upp så att ATF läcker in i kabeln och kryper upp och dränker automatlådans styrdon, med tråkiga konsekvenser. Dela kontakten och kolla att det inte finns ATF i den... Finns det olja där, så leta upp styrdonet uppe i bilen och kolla kontakten där. Troligen har du i så fall olja där också, och då har du förklaringen på varför automaten vägrar att växla upp....

Din - i och för sig utmärkta - oljesug från Biltema, lär du inte ha någon nytta av i detta jobbet.

Och till sist.... När du monterar tillbaka oljesumpen på automatlådan, så använd momentnyckel och dra alla skruvar med exakt rätt moment. Det är förbaskat lätt att göra sumpen skev, och sen får du den aldrig tät....
Mercedes 400SE W140 -92

Förbrukat:
Mercedes 200TE S124 -90
Mercedes 300SEL V126 -89
Mercedes 300D Lang V123 -86
Mercedes 200 W123 -85
Mercedes 240D W123 -80
Användarvisningsbild
Marie
 
Inlägg: 1496
Blev medlem: 2010-03-31, 03.00.59
Ort: Obervellach bei Hermagor / Kinna

Re: Oljebyte automatväxel w210

UNREAD_POSTav helder4u » 2021-07-19, 17.11.12

Marie skrev:Jag är inte riktigt lika säker som Kölis på att du har någon avtappningsplugg på momentomvandlaren, men det skadar definitivt inte att titta efter.
Jag undrar just om inte din bil tillhör den perioden då Mercedes inte föreskrev något oljebyte i automaten, utan menade att den var "livstidsfylld". Utseendet på din ATF tyder på att den aldrig bytts, vilket är illa. Livstiden på automaterna blir då inte så lång då.

Har du förresten någon oljesticka till automatlådan? Den behöver du för att få nivån rätt efter bytet.

En vanlig orsak till att de automaterna går i "felsäkert läge" är att tätningen i elanslutningen på automatlådan ger upp så att ATF läcker in i kabeln och kryper upp och dränker automatlådans styrdon, med tråkiga konsekvenser. Dela kontakten och kolla att det inte finns ATF i den... Finns det olja där, så leta upp styrdonet uppe i bilen och kolla kontakten där. Troligen har du i så fall olja där också, och då har du förklaringen på varför automaten vägrar att växla upp....

Din - i och för sig utmärkta - oljesug från Biltema, lär du inte ha någon nytta av i detta jobbet.

Och till sist.... När du monterar tillbaka oljesumpen på automatlådan, så använd momentnyckel och dra alla skruvar med exakt rätt moment. Det är förbaskat lätt att göra sumpen skev, och sen får du den aldrig tät....


Tack Marie: Lysande svarat anser jag! <3

Tyvärr blev jag beroende av oljesugen då jag ej fick upp oljepluggen - tvingades dra sönder spåren i oljepluggen och fick vridet spiralmönster på mitt T30 Bahco-bit !
Så det var bara att bryta plastpluppen i oljesticksröret och suga ut det som gick den vägen istället.
Slapp då spilla 3,5 liter svart olja när jag öppnade ATsumpen.
Jag har special-oljestickan och nytt elkontakt, men har inte köpt relä-platta eller reläer, får se hur långt jag nödgas följa dina instruktioner.
- Har hittills inte lyckats skruva pluggen ur sumpen - ska pröva med värme härnäst.
:scratch:
E240T (Herrgårdsvagn) 2001Titanröd Steptronic med ratt i trä/läder, helbeige inredning inklusive stolstyg och gummimattor. Fast dragkrok.
helder4u
 
Inlägg: 8
Blev medlem: 2012-12-28, 15.31.40

Re: Oljebyte automatväxel w210

UNREAD_POSTav Marie » 2021-07-19, 20.16.20

helder4u skrev:
Tack Marie: Lysande svarat anser jag! <3

Tyvärr blev jag beroende av oljesugen då jag ej fick upp oljepluggen - tvingades dra sönder spåren i oljepluggen och fick vridet spiralmönster på mitt T30 Bahco-bit !
Så det var bara att bryta plastpluppen i oljesticksröret och suga ut det som gick den vägen istället.
Slapp då spilla 3,5 liter svart olja när jag öppnade ATsumpen.
Jag har special-oljestickan och nytt elkontakt, men har inte köpt relä-platta eller reläer, får se hur långt jag nödgas följa dina instruktioner.
- Har hittills inte lyckats skruva pluggen ur sumpen - ska pröva med värme härnäst.
:scratch:


Mittåt beträffande oljesugen. Den behövde du uppenbarligen ;) Och troligen har ingen rört pluggen mellan fabriken och dig...

Innan du fått loss pluggen lär nog tyvärr sumpen ha blivit skev, så en ny sump kan stå på önskelistan.

Jag för min del skulle fixa kabeln om det behävs, sätta dit nytt filter och en frisk sump med plugg som kan lossas. Fylla på ny ATF till rätt nivå, och sen köra till någon verkstad som har maskin för spolning av automatlådor och låta dem spola lådan och byta filter en gång till.
Mercedes 400SE W140 -92

Förbrukat:
Mercedes 200TE S124 -90
Mercedes 300SEL V126 -89
Mercedes 300D Lang V123 -86
Mercedes 200 W123 -85
Mercedes 240D W123 -80
Användarvisningsbild
Marie
 
Inlägg: 1496
Blev medlem: 2010-03-31, 03.00.59
Ort: Obervellach bei Hermagor / Kinna

Re: Oljebyte automatväxel w210

UNREAD_POSTav Kölis » 2021-07-19, 21.58.09

Hammare och en liten huggmejsel på kanten av pluggen så släppen den garanterat.
W124 300E 4-matic mörkröd med beige helskinn 1988. W211 E500 2003 Avantgarde silver/guld med benvit helskinn.
Kölis
 
Inlägg: 3009
Blev medlem: 2011-06-28, 22.01.28
Ort: Tyresö

Re: Oljebyte automatväxel w210

UNREAD_POSTav helder4u » 2021-07-20, 21.50.38

Kölis skrev:Hammare och en liten huggmejsel på kanten av pluggen så släppen den garanterat.


Japp, det är värt ett försök, Kölis.

Apropå, tycks det vara 9Nm dragmoment på skuvarna till oljesumpen, vad är det för hydralstyrtpaketet?

Tack för all hjälp hittills. :mrgreen:
E240T (Herrgårdsvagn) 2001Titanröd Steptronic med ratt i trä/läder, helbeige inredning inklusive stolstyg och gummimattor. Fast dragkrok.
helder4u
 
Inlägg: 8
Blev medlem: 2012-12-28, 15.31.40

Re: Oljebyte automatväxel w210

UNREAD_POSTav Kölis » 2021-07-21, 10.01.40

helder4u skrev:
Kölis skrev:Hammare och en liten huggmejsel på kanten av pluggen så släppen den garanterat.


Japp, det är värt ett försök, Kölis.

Apropå, tycks det vara 9Nm dragmoment på skuvarna till oljesumpen, vad är det för hydralstyrtpaketet?

Tack för all hjälp hittills. :mrgreen:

Ingen aning vad det är för moment på de skruvarna. Marie har säkert uppgifter om det.
W124 300E 4-matic mörkröd med beige helskinn 1988. W211 E500 2003 Avantgarde silver/guld med benvit helskinn.
Kölis
 
Inlägg: 3009
Blev medlem: 2011-06-28, 22.01.28
Ort: Tyresö

Re: Oljebyte automatväxel w210

UNREAD_POSTav helder4u » 2021-07-25, 20.38.07

Kölis skrev:
helder4u skrev:
Kölis skrev:Hammare och en liten huggmejsel på kanten av pluggen så släppen den garanterat.


Japp, det är värt ett försök, Kölis.

Apropå, tycks det vara 9Nm dragmoment på skuvarna till oljesumpen, vad är det för hydralstyrtpaketet?

Tack för all hjälp hittills. :mrgreen:

Ingen aning vad det är för moment på de skruvarna. Marie har säkert uppgifter om det.


Har kollat lite Youtube, tycks som om det är 8 Nm på dem med..
E240T (Herrgårdsvagn) 2001Titanröd Steptronic med ratt i trä/läder, helbeige inredning inklusive stolstyg och gummimattor. Fast dragkrok.
helder4u
 
Inlägg: 8
Blev medlem: 2012-12-28, 15.31.40


Återvänd till W 210 E-klass

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 1 gäst

cron