Kölis skrev:Jag är rätt säker på att det sitter avtappningspluggar på momentomvandlaren on du lossar gallret under och vrider motorn.
Marie skrev:Jag är inte riktigt lika säker som Kölis på att du har någon avtappningsplugg på momentomvandlaren, men det skadar definitivt inte att titta efter.
Jag undrar just om inte din bil tillhör den perioden då Mercedes inte föreskrev något oljebyte i automaten, utan menade att den var "livstidsfylld". Utseendet på din ATF tyder på att den aldrig bytts, vilket är illa. Livstiden på automaterna blir då inte så lång då.
Har du förresten någon oljesticka till automatlådan? Den behöver du för att få nivån rätt efter bytet.
En vanlig orsak till att de automaterna går i "felsäkert läge" är att tätningen i elanslutningen på automatlådan ger upp så att ATF läcker in i kabeln och kryper upp och dränker automatlådans styrdon, med tråkiga konsekvenser. Dela kontakten och kolla att det inte finns ATF i den... Finns det olja där, så leta upp styrdonet uppe i bilen och kolla kontakten där. Troligen har du i så fall olja där också, och då har du förklaringen på varför automaten vägrar att växla upp....
Din - i och för sig utmärkta - oljesug från Biltema, lär du inte ha någon nytta av i detta jobbet.
Och till sist.... När du monterar tillbaka oljesumpen på automatlådan, så använd momentnyckel och dra alla skruvar med exakt rätt moment. Det är förbaskat lätt att göra sumpen skev, och sen får du den aldrig tät....
helder4u skrev:
Tack Marie: Lysande svarat anser jag! <3
Tyvärr blev jag beroende av oljesugen då jag ej fick upp oljepluggen - tvingades dra sönder spåren i oljepluggen och fick vridet spiralmönster på mitt T30 Bahco-bit !
Så det var bara att bryta plastpluppen i oljesticksröret och suga ut det som gick den vägen istället.
Slapp då spilla 3,5 liter svart olja när jag öppnade ATsumpen.
Jag har special-oljestickan och nytt elkontakt, men har inte köpt relä-platta eller reläer, får se hur långt jag nödgas följa dina instruktioner.
- Har hittills inte lyckats skruva pluggen ur sumpen - ska pröva med värme härnäst.
Kölis skrev:Hammare och en liten huggmejsel på kanten av pluggen så släppen den garanterat.
helder4u skrev:Kölis skrev:Hammare och en liten huggmejsel på kanten av pluggen så släppen den garanterat.
Japp, det är värt ett försök, Kölis.
Apropå, tycks det vara 9Nm dragmoment på skuvarna till oljesumpen, vad är det för hydralstyrtpaketet?
Tack för all hjälp hittills.
Kölis skrev:helder4u skrev:Kölis skrev:Hammare och en liten huggmejsel på kanten av pluggen så släppen den garanterat.
Japp, det är värt ett försök, Kölis.
Apropå, tycks det vara 9Nm dragmoment på skuvarna till oljesumpen, vad är det för hydralstyrtpaketet?
Tack för all hjälp hittills.
Ingen aning vad det är för moment på de skruvarna. Marie har säkert uppgifter om det.
Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 0 gäster