Framfjädrar, övre fäste

E-klass från 1995-2002

Framfjädrar, övre fäste

UNREAD_POSTav AmeliaW109 » 2021-06-22, 21.39.05

Tänkte bara komma med en varning till er som har en W/S210:

Övre fjäderfästen fram är en rejäl rostfälla, det gäller de små förstärkningsplåtarna som sitter i hjulhusets innervägg.

På min bil var dessa helt bortrostade på vänster sida, trots att bilen bara är 20 år gammal... Det blev till att svetsa!
MBKS #3859, medlem här sedan 2015 men MB-entusiast sedan 1980-talet
W109 1968 Amelia (300SEL 6.3, Doktorns, Bronze Braun ??' mil)
W123 1982 Leo (240D, Bondens, Agavegrün 65' mil)
V126 1988 Stora Blå (560SEL, Skogsägarns, Dunkelblau 48' mil)
S124 1991 Eureka (300TE 4MATIC, Alpinistens, Almandinrot 30' mil)
S124 1996 Doris (E280T, Advokatens, Blauschwartz 42' mil)

Avyttrade MB:
S210 2001 Gröngölingen (E240T, rostig och opålitlig)
W124 1986 Grisbilen (300E, sliten Tysklandsimport)
Användarvisningsbild
AmeliaW109
 
Inlägg: 828
Blev medlem: 2015-11-05, 22.57.17
Ort: Ljusdal

Re: Framfjädrar, övre fäste

UNREAD_POSTav osla » 2021-06-23, 16.59.04

inte ovanligt, bytt några jag med. och enligt mb själva så ska dom nya nitas fast och inte svetsas. även länkarmarna fram brukar gå av den sista biten ut till spindelleden. jävligt mysko eftersom det ser ut precis som på 124 men där håller det
finns bara två olika bilar, skattebefriade diesel mercor och lastbils reggade diesel mercor
osla
 
Inlägg: 722
Blev medlem: 2012-12-29, 21.17.48
Ort: piteå

Re: Framfjädrar, övre fäste

UNREAD_POSTav AmeliaW109 » 2021-07-08, 21.34.12

210 har ju i grunden samma konstruktion i hjulupphängningarna som 124, men möjligen med sämre material, billigare stål osv. Så länge det håller går 210-modellerna lika bra på vägen som 124, men hållbarheten verkar skilja rejält.

En 210 med 25-30 tusen mil på mätaren kan vara ganska sliten i chassit. En motsvarande 124 är fortfarande fräsch!
MBKS #3859, medlem här sedan 2015 men MB-entusiast sedan 1980-talet
W109 1968 Amelia (300SEL 6.3, Doktorns, Bronze Braun ??' mil)
W123 1982 Leo (240D, Bondens, Agavegrün 65' mil)
V126 1988 Stora Blå (560SEL, Skogsägarns, Dunkelblau 48' mil)
S124 1991 Eureka (300TE 4MATIC, Alpinistens, Almandinrot 30' mil)
S124 1996 Doris (E280T, Advokatens, Blauschwartz 42' mil)

Avyttrade MB:
S210 2001 Gröngölingen (E240T, rostig och opålitlig)
W124 1986 Grisbilen (300E, sliten Tysklandsimport)
Användarvisningsbild
AmeliaW109
 
Inlägg: 828
Blev medlem: 2015-11-05, 22.57.17
Ort: Ljusdal

Re: Framfjädrar, övre fäste

UNREAD_POSTav Marie » 2021-07-08, 23.18.23

osla skrev:inte ovanligt, bytt några jag med. och enligt mb själva så ska dom nya nitas fast och inte svetsas. även länkarmarna fram brukar gå av den sista biten ut till spindelleden. jävligt mysko eftersom det ser ut precis som på 124 men där håller det


Att fjäderfästena skall nitas är för att dessa skall fästas ordentligt mot plåtprofilerna på motorrumssidan av innerskärmsplåten. Det är långt ifrån alla som klarar av att svetsa så att fjäderfästena fäster ordentligt i plåtprofilen på andra sidan om innerskärmsplåten.
Jag skulle inte våga köra omkring med en bil där övre fjäderfästena inte sitter fast som de skall
Mercedes 400SE W140 -92

Förbrukat:
Mercedes 200TE S124 -90
Mercedes 300SEL V126 -89
Mercedes 300D Lang V123 -86
Mercedes 200 W123 -85
Mercedes 240D W123 -80
Användarvisningsbild
Marie
 
Inlägg: 1496
Blev medlem: 2010-03-31, 03.00.59
Ort: Obervellach bei Hermagor / Kinna

Re: Framfjädrar, övre fäste

UNREAD_POSTav AmeliaW109 » 2021-07-10, 20.12.49

Helt klart krävs det kompetens för att svetsa sådana saker. Men nitförband riskerar att ge dolda rostfickor. Och dessa nitar, vilken hållfasthet har de, och vilket motstånd mot rost? Inte är de väl utförda av syrafast rostfritt stål?

Egentligen är jag nog mest besviken på konstruktionen hos W/S210: Fjäderfästen ska inte ha inbyggda svagheter.
MBKS #3859, medlem här sedan 2015 men MB-entusiast sedan 1980-talet
W109 1968 Amelia (300SEL 6.3, Doktorns, Bronze Braun ??' mil)
W123 1982 Leo (240D, Bondens, Agavegrün 65' mil)
V126 1988 Stora Blå (560SEL, Skogsägarns, Dunkelblau 48' mil)
S124 1991 Eureka (300TE 4MATIC, Alpinistens, Almandinrot 30' mil)
S124 1996 Doris (E280T, Advokatens, Blauschwartz 42' mil)

Avyttrade MB:
S210 2001 Gröngölingen (E240T, rostig och opålitlig)
W124 1986 Grisbilen (300E, sliten Tysklandsimport)
Användarvisningsbild
AmeliaW109
 
Inlägg: 828
Blev medlem: 2015-11-05, 22.57.17
Ort: Ljusdal

Re: Framfjädrar, övre fäste

UNREAD_POSTav osla » 2021-07-10, 21.47.05

AmeliaW109 skrev:Helt klart krävs det kompetens för att svetsa sådana saker. Men nitförband riskerar att ge dolda rostfickor. Och dessa nitar, vilken hållfasthet har de, och vilket motstånd mot rost? Inte är de väl utförda av syrafast rostfritt stål?

Egentligen är jag nog mest besviken på konstruktionen hos W/S210: Fjäderfästen ska inte ha inbyggda svagheter.


även jag har svårt att lita på nitar, sen var det inte många nitar heller, har för mig det var typ 4-5 st. då sitter det bättre att svetsa runt hela fästet på in och utsida. tvivlar på rf nitar då det blir korrosion om man blandar svart och rf, rf äter upp det svarta tillslut
finns bara två olika bilar, skattebefriade diesel mercor och lastbils reggade diesel mercor
osla
 
Inlägg: 722
Blev medlem: 2012-12-29, 21.17.48
Ort: piteå


Återvänd till W 210 E-klass

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 1 gäst

cron