av Jörgen » 2011-12-18, 22.11.27
Hej MB250SL
Då du inte har fått några svar än, skall jag försöka att hjälpa lite. Jag kan med en gång säja att jag inte känner till dom sista faceliften på A/C 209.
Mina svar bygger på erfarenhet från min egen CLK 430 (208), årsmodell 99, som till i dag har gått 172 Tkm.
Ryggstödet är fällbart i två delar. Höger sidan är 1/3-det och väster sida är 2/3-delar inkl armstödet, som även har genomgångsöppning, utan att behöva fälla säten. Du får in en ”pinne” på minst 250 cm längd. Bagageutrymmet är på 435 dm3 ställd mot C-klass-sedan som har 455 dm3. Så det är ingen stor skillnad. Baksätets sittdyna är djupare än sedan-modellens, vilket gör att platsen bak inte är så trång som det ser ut att vara. Fram är platsen väl tilltagen, tycker jag, med min storlek på 1,92 m.
Beträffande V6-motorn har jag endast provkört denna, vid presentationen, och det var ingen höjdare. Vi var fler som hade samma åsikt vi detta tillfälle. Orsaken är att det är en V6-motor som är byggd i 90-grads vinkel (bör vara 60 grad), då man bygger den i samma prod.-linje som V8-motorn. Man har därför försedd den med en blanceaxel för att därmed försöka jämna ut dessa små vibrationer som finns. Du beskriver själv din upplevelse med 200K-motorn och är du lite motor-vibrationskänslig skall du utan tvekan välja V8:an, antigen 430 eller 500.
Du kommer aldrig att ångra ditt val, då dessa har den sidenmjuka, kräftiga gång med att högt vridmoment. Skillnaden i bensinförbrukning är inge att diskutera. Jag har en snittförbrukning, mätt under alla åren, som ligger på 1,03 ltr./mil.
Elektronikfel har jag inte upplevd på min CLK430, -99:a. Dom ända fel jag har haft var byte av en vevaxelgivare och en luftmassemätare, vilket jag själv har utförd.
Om du köper en begagnad med V6 ell. V8 skall du tänka på att tändstiftbyte skall äga rum vid 90 – 110 Tkm. Det finns 2 tändstift per cylinder. Om byte är närt förestående skall du kolla om det är gjort.
I övrigt skall du självklart kolla bilen för rost i lack och under bilen, samt fjäderinfästning m.m.
Nu önskar jag lycka till, - det är en trevlig bil och jag kan säja att den blir ännu trevligare med en V8:a-maskin.
Jörgen Eriksen (1227)
Teknikreferent i
Mercedes-Benz R/C 107 SL-Club
Deutschland e.V.