Köpa en CLK, några frågor?

2003-2009

Köpa en CLK, några frågor?

UNREAD_POSTav MB250SL » 2011-12-16, 14.01.01

Även fast jag är Merca-klubb-medlem sedan länge har jag dåligt med koll på just CLK-modellen. Men har nu gått och funderat lite på att ev. skaffa en.
Men då har jag några frågor:
-Har dessa modeller fällbart baksäte (ryggstöd)? Jag har en BMW525-kombi idag och är van att kunna få in långa prylar i bilen.
-Hur stort är bagageutrymmet? Allting är ju relativt men om man t.ex jämför med en W203-modell(C-klass-sedan)?
-Tidigare har jag haft en W203 med 200kompressor-motorn så den vet jag hur den känns, lite rå av naturen men bränslesnål och rustik. Hur är 240-motorn (V6) i jämförelse? Har denna motor några kända typfel? 320-motorn kan jag tänka mig har både karaktär och lite mer styrka.

-Finns det någon "facelift"-årsmodell som man ska koncentrera sig på. Min tidigare C-klass 200kompr var av årsmodell -01 och jag måste nog ärligen säga att det var lite frispel i elektroniken ibland, fel som kom och gick. Gjordes det alltså någon sorts kvalitetshöjning under denna CLK´s livstid?

Andra tips är välkomna?
R129 500SL -92, S213-kombi E220D -17)
(f.d R107 350SL -72, R129 SL320 -99, 200E-04, 200C-01, 220D-71, 250SL-67, W204 C180 -10, W212-kombi E220D -14)
Användarvisningsbild
MB250SL
 
Inlägg: 269
Blev medlem: 2010-03-14, 11.10.15

Re: Köpa en CLK, några frågor?

UNREAD_POSTav Jörgen » 2011-12-18, 22.11.27

Hej MB250SL

Då du inte har fått några svar än, skall jag försöka att hjälpa lite. Jag kan med en gång säja att jag inte känner till dom sista faceliften på A/C 209.
Mina svar bygger på erfarenhet från min egen CLK 430 (208), årsmodell 99, som till i dag har gått 172 Tkm.
Ryggstödet är fällbart i två delar. Höger sidan är 1/3-det och väster sida är 2/3-delar inkl armstödet, som även har genomgångsöppning, utan att behöva fälla säten. Du får in en ”pinne” på minst 250 cm längd. Bagageutrymmet är på 435 dm3 ställd mot C-klass-sedan som har 455 dm3. Så det är ingen stor skillnad. Baksätets sittdyna är djupare än sedan-modellens, vilket gör att platsen bak inte är så trång som det ser ut att vara. Fram är platsen väl tilltagen, tycker jag, med min storlek på 1,92 m.
Beträffande V6-motorn har jag endast provkört denna, vid presentationen, och det var ingen höjdare. Vi var fler som hade samma åsikt vi detta tillfälle. Orsaken är att det är en V6-motor som är byggd i 90-grads vinkel (bör vara 60 grad), då man bygger den i samma prod.-linje som V8-motorn. Man har därför försedd den med en blanceaxel för att därmed försöka jämna ut dessa små vibrationer som finns. Du beskriver själv din upplevelse med 200K-motorn och är du lite motor-vibrationskänslig skall du utan tvekan välja V8:an, antigen 430 eller 500.
Du kommer aldrig att ångra ditt val, då dessa har den sidenmjuka, kräftiga gång med att högt vridmoment. Skillnaden i bensinförbrukning är inge att diskutera. Jag har en snittförbrukning, mätt under alla åren, som ligger på 1,03 ltr./mil.
Elektronikfel har jag inte upplevd på min CLK430, -99:a. Dom ända fel jag har haft var byte av en vevaxelgivare och en luftmassemätare, vilket jag själv har utförd.
Om du köper en begagnad med V6 ell. V8 skall du tänka på att tändstiftbyte skall äga rum vid 90 – 110 Tkm. Det finns 2 tändstift per cylinder. Om byte är närt förestående skall du kolla om det är gjort.
I övrigt skall du självklart kolla bilen för rost i lack och under bilen, samt fjäderinfästning m.m.
Nu önskar jag lycka till, - det är en trevlig bil och jag kan säja att den blir ännu trevligare med en V8:a-maskin.
Jörgen Eriksen (1227)
Teknikreferent i
Mercedes-Benz R/C 107 SL-Club
Deutschland e.V.
Jörgen
 
Inlägg: 1325
Blev medlem: 2009-11-03, 20.08.35
Ort: 382 71 Orrefors

Re: Köpa en CLK, några frågor?

UNREAD_POSTav MB250SL » 2011-12-19, 09.55.23

Tack Jörgen,
Bra att bagaget är något så när stort -jag försöker alltså motivera mig till att byta från en kombi-BMW till en CLK.
Med face-lift menar jag inte att man gjorde något direkt formellt face-lift men eftersom det fanns en del elektronikfel och rostproblem på de första årsmodellerna har jag för mig att man "skärpte till" sig framåt 2003-04 men det skulle vara kul att veta var gränsen går (detta är inte helt ovanligt bland bilmodeller, finns både hos BMW, Volvo m.fl där de först årsmodellerna kan vara lite jobbiga).
En annan orsak till att jag intresserat mig för just CLK är att det finns ganska många lågmilare bland de utannonserade på t.ex Blocket. Tror att det har lite att göra med den kategori av människor som köper denna biltyp (man/kvinna +50, ekonomin i balans). Därmed inte sagt att alla lågmilare är kanonbilar men man får väl sålla agnarna från vetet.
Vad gäller motormodell är det egentligen inte helt styrande för min del, dels kör jag inte så mycket årligen så att bränslekostnaden blir en fällande punkt, å andra sidan kan jag klara mig med en 200K då jag har en sommarbil med mera prestanda. Det jag söker är i första hand ett fint exemplar.
R129 500SL -92, S213-kombi E220D -17)
(f.d R107 350SL -72, R129 SL320 -99, 200E-04, 200C-01, 220D-71, 250SL-67, W204 C180 -10, W212-kombi E220D -14)
Användarvisningsbild
MB250SL
 
Inlägg: 269
Blev medlem: 2010-03-14, 11.10.15


Återvänd till W 209 CLK

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 0 gäster

cron