Hjälp...190E -87 svårstartad nu när minus graderna kom

1982-1993

Hjälp...190E -87 svårstartad nu när minus graderna kom

UNREAD_POSTav putta » 2015-11-22, 18.35.19

...införskaffade nyligen en 190E -87 som har startat bra hela vägen tills det blev minus grader för några dagar sedan...
Får antingen höja tomgången med följd att motorn rusar när den har blivit varm (80gr) eller så får man hjälpa till med gasen vid start och hoppas på det bästa...

När motorn har blivit varm så kan jag skruva ner tomgången och då går den jämnt och fint utan problem och starta en varm motor går bättre men nästa gång när den är kall och tomgången som den skall vara så är det svårt igen...har kollat relät bakom batteriet och där var säkringen gången men det blev inte bättre med en ny säkring....har provet ett likadant fungerande relä från min andra 190E utan att det blev bättre....vad kan orsaken vara till att säkringen 10 amp var gången tro ?

Ny stift och kablar...fördelare och rotor helt ok....

Har tidigare även fått ordning på den fjäder som är till tomgångskontakten då den saknades och nu rusar inte motorn vid körning utan håller sig bra på tomgången...tycker mig ha ställt in det rätt efter bok och efter min andra 190E....eller kan den vara någon orsak?

Vad kan vara kvar?

Kallstartsventilen
Tempgivaren
..eller annat?


Hoppas någon kan hjälpa mig på vägen...

MVH P
putta
 
Inlägg: 202
Blev medlem: 2013-07-30, 11.16.18

Re: Hjälp...190E -87 svårstartad nu när minus graderna kom

UNREAD_POSTav Kölis » 2015-11-23, 17.04.19

Låter som en tempgivare som säger att motorn inte är kall utan varm och då försvinner kallstartfunktionen.
W124 300E 4-matic mörkröd med beige helskinn 1988. W211 E500 2003 Avantgarde silver/guld med benvit helskinn.
Kölis
 
Inlägg: 3009
Blev medlem: 2011-06-28, 22.01.28
Ort: Tyresö

Re: Hjälp...190E -87 svårstartad nu när minus graderna kom

UNREAD_POSTav putta » 2015-11-23, 21.28.20

Tack

Är det någon som har en aning vart man kan finna en sådan eller vad har den för eon nr (artikelnr) ?

Sökt på mekonomen och ebay och funnit en som är 4 polig..är det en sådan?Eller är det en 2-polig och det rätta namnet Termotidgivare/Termotidbrytare?

Kallstartsventilen har jag lokaliserat....kanske bara att följa kabeln där ifrån till Termotidgivare/Termotidbrytare?

Har inte lust att plocka ner den jag innan man har en ersättare eller vart exakt sitter den i motorn så man kan se hur många poler den har?

//P
putta
 
Inlägg: 202
Blev medlem: 2013-07-30, 11.16.18

Re: Hjälp...190E -87 svårstartad nu när minus graderna kom

UNREAD_POSTav putta » 2015-11-24, 10.48.30

Idag när jag startade vid +4gr utetemperatur så startade den direkt men gick på låg tomgång men efter 7-8 sek så dog den igen och sen var den lite svårstartad....termtidgivare,kallstartsventil eller hjälpluftsenhet...vad kan det vara för fel eller något helt annat...hur ser termotidgivaren ut?
putta
 
Inlägg: 202
Blev medlem: 2013-07-30, 11.16.18

Re: Hjälp...190E -87 svårstartad nu när minus graderna kom

UNREAD_POSTav putta » 2015-11-27, 22.00.34

Då har jag bytt termotidgivaren och ytterligare en gång till provat ett nytt OVP relä men det blev ingen förändring vid kall motor start...fick höja tomgången så den är vid 1000 varv när motorn är varm för att kunna starta den när den sen är kall men då är den bara 600-700 varv vid uppstart och man får vara väldigt försiktig på gasen.

Kan det vara kallstartsventilen ? Den är kvar att byta eller finns det något mer man bör titta på?

Hoppas någon kan hjälpa

Tack på förhand

//P
putta
 
Inlägg: 202
Blev medlem: 2013-07-30, 11.16.18

Re: Hjälp...190E -87 svårstartad nu när minus graderna kom

UNREAD_POSTav putta » 2015-11-28, 15.46.35

Då var även kallstartsventilen provad och den klickar/sluter när den får 12V så den verkar vara ok...

Vad kan jag göra?

Läste på ett annat forum där en hade bytt OVP relät bakom batteriet till en begagnad och fått det att fungera ett tag för att sedan ge samma fel symtom och då köpta han ett helt nytt relä och efter det har det fungerat utan problem....är det ett nytt relä som fodras och inte ett bättre begagnat...har själv provat från en fungerande bil men det hjälpte inte....

Vet inte mer vad jag kan göra nu

//P
putta
 
Inlägg: 202
Blev medlem: 2013-07-30, 11.16.18

Re: Hjälp...190E -87 svårstartad nu när minus graderna kom

UNREAD_POSTav kalle59 » 2015-11-28, 17.58.21

Fördelare och rotor av fabrikat?
Mercedes är väldigt känsliga ska du veta.

//Kalle
Medlem 2077

Mercedes Benz 240 D 3.0 1975
Audi 100 2.3 Quattro 1991
kalle59
 
Inlägg: 2248
Blev medlem: 2007-09-27, 20.29.50

Re: Hjälp...190E -87 svårstartad nu när minus graderna kom

UNREAD_POSTav putta » 2015-11-28, 18.49.20

Fördelare och rotor är av okänt märke ...har bara gjort bedömningen att dem ser bra ut...men kanske det är värt ett byte.
Kan tomgången påverkas så som det gjort för mig...med ny fördelare och rotor kan då kallstart och tomgången bli bättre optimerat och dem problem jag nämnt ovan undvikas?
putta
 
Inlägg: 202
Blev medlem: 2013-07-30, 11.16.18

Re: Hjälp...190E -87 svårstartad nu när minus graderna kom

UNREAD_POSTav kalle59 » 2015-11-28, 22.16.32

Absolut, jag törs knappt nämna det här men jag bytte på grabbens 190 2.3 från ett slitet Bosch lock till ett nytt Biltema + rotor och bilen gick som en påse nötter.
Det blev rengöring av det gamla och återmontering och "svipp" så gick den klockrent igen.
Betänk nu att jag inte säger att så är fallet på din men det kan vara en orsak.

//Kalle
Medlem 2077

Mercedes Benz 240 D 3.0 1975
Audi 100 2.3 Quattro 1991
kalle59
 
Inlägg: 2248
Blev medlem: 2007-09-27, 20.29.50

Re: Hjälp...190E -87 svårstartad nu när minus graderna kom

UNREAD_POSTav putta » 2015-11-28, 22.41.45

Tack för ditt inlägg Kalle :-)

Rekommenderas Bosch som fördelare eller finns andra märken och vart finner man dem bästa priserna.

Om nu ändå någon av följande delar är fel på hur kan man testa dem på lättaste sätt innan jag går vidare och TROR att dem är bra...kallstartsventilen,termotidgivaren och OVP relät ?

-Kallstartsventilen tog jag loss och aktivera den med 12V och då hörde och kände man att den slöt.

-Termotidgivaren har jag bara skiftat till en annan begagnad från skroten och vet ju faktiskt inte om den är ok

-OVP relät har jag provat med att skifta till två andra varav ett från en fungerande 190E utan problem och en från skroten

Finns det andra delar som man kan titta på?

//P
putta
 
Inlägg: 202
Blev medlem: 2013-07-30, 11.16.18

Re: Hjälp...190E -87 svårstartad nu när minus graderna kom

UNREAD_POSTav kalle59 » 2015-11-28, 23.29.58

Ja det är ju så, Bosch är outstanding även om man kanske kan tycka varför då?
OVP skulle jag inte tro är boven här.
Du säger att den startar när den är kall vilket lär betyda att kallstartsventilen är ok och ger den extra dusch som behövs vid kallstart men sen håller den inte varvet under varmkörningsfasen och då är det ju nära tillhands att misstänka termotidgivaren.
Jag höll på mycket med grabbens bil och bland annat ställde vi upp bränsletrycket en aning men eftersom det var så många olika saker som testades så är det svårt att sätta fingret exakt på vad som var felet till slut, dock var den orena gången direkt relaterad till piratlocket.

//Kalle
Medlem 2077

Mercedes Benz 240 D 3.0 1975
Audi 100 2.3 Quattro 1991
kalle59
 
Inlägg: 2248
Blev medlem: 2007-09-27, 20.29.50

Re: Hjälp...190E -87 svårstartad nu när minus graderna kom

UNREAD_POSTav putta » 2015-11-29, 19.27.59

Bilen startar om jag har den på hög tomgång...när den sedan är varm så är tomgången ungefär 1100 varv...sänker jag den sedan när motorn är varm ner till 800 varv så går bilen perfekt men startar inte på den inställningen nästa gång när motorn är kall...så något är ju fel vid uppstarten och har då misstänkt kallstarten,termotidgivaren eller OVP relät men du menar att kallstarten är helt ok och att den sprutar in det extra som behövs...det är just det jag misstänkt att den inte gör och att den inte får en impuls ...för om termotidgivaren är kass så får väl inte kallstarten någon impuls....men jag är bara en novis på det här och har försökt läsa mig till allt.....för om den får en extra dusch bränsle så skall det väl vara det som gör att den startar bra eller finns det mer att beakta?

Tack för den hjälp jag får

//P
putta
 
Inlägg: 202
Blev medlem: 2013-07-30, 11.16.18

Re: Hjälp...190E -87 svårstartad nu när minus graderna kom

UNREAD_POSTav kalle59 » 2015-11-29, 20.11.31

Jag är ingen guru på detta heller men du kan väl testa med att ta bort kallstartsventilen vid kall motor så ser du ju om den duschar men utan den funktionen har jag bestämt för mig att motorn blir extremt svårstartad i kyla.
Medlem 2077

Mercedes Benz 240 D 3.0 1975
Audi 100 2.3 Quattro 1991
kalle59
 
Inlägg: 2248
Blev medlem: 2007-09-27, 20.29.50

Re: Hjälp...190E -87 svårstartad nu när minus graderna kom

UNREAD_POSTav putta » 2015-11-30, 07.24.33

Det kan vara en väg att börja med som du nämner...kolla så det kommer en dusch....får prova under veckan och hoppas att det håller sig på + sidan under tiden :-)...

Idag så starta den men då var tomgången på 1200 varv när motorn blev varm och har nu skruvat ner den till 1000 varv så får vi se hur den startar i em igen när man skall hemmåt...nu på morgonen så var det ca 750 varv vid kallstarten men efter det så får man ta det vackert på gasen och avvakta lite innan man kör i väg för det är inte någon jämn gång på den....annars går den fint men man känner att den rusar lite grann när den är ställd på 1200 varv och jag kan tänka mig att den drar onödigt med bränsle ochså.

Om nu kallstarten ger en dusch skall det då vara så här vid uppstarten och om den det gör vad kan då vara för annat fel....

//P
putta
 
Inlägg: 202
Blev medlem: 2013-07-30, 11.16.18

Re: Hjälp...190E -87 svårstartad nu när minus graderna kom

UNREAD_POSTav putta » 2015-12-12, 22.29.48

Hej igen

Har idag provat mig fram lite och kanske ni kan vägleda mig resten av vägen....

Provade med att ta loss kallstartsventilen och starta en kall motor...inget bränsle kom fram....skruvade tillbaka kallstartsventilen och tog istället loss bränsleröret till kallstartsventilen och provade att starta på nytt...då kom det rejält med bränsle....så jag undrar nu varför inget bränsle släpps igenom kallstartsventilen?

Är den defekt eller är det termotidgivaren som är kass och inte ger impuls till kallstartsventilen eller är det rent av ovp relät som inte jobbar som det skall....kopplar jag 12V direkt till kallstartsventilen så klickar den i alla fall men vad säger det mig?

Är det enbart den extra bränsle duschen som hjälper till vid start? Skall inte motorns varv öka också vid uppstart av kall motor? Kan det då vara relät som är defekt eller kan någon vägleda mig hur jag skall gå vidare....

Nu är det låga varvtal när jag startar så den inte skall rusa vid varm motor..det innebär att vid uppstart så är det enbart 6-700 varv men när den sedan blir varm så är det ca 1000varv och med det hög bränsle förbrukning...ställer jag varven högre vid start så startar den lättare men då blir varven väldigt höga vid varm motorgång...

Så någonstans så saknar jag att det blir lite högre tomgång vid start eller choke om man säger så.

//P
putta
 
Inlägg: 202
Blev medlem: 2013-07-30, 11.16.18

Nästa

Återvänd till W 201 190-klass

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 1 gäst

cron