USA utförande, konvertera för Europa

Här diskuterar vi 107 modeller.
280SL,350SL,450SL,500SL

USA utförande, konvertera för Europa

UNREAD_POSTav LaszloG » 2021-03-22, 17.02.09

Hej! Jag undrar om det går att europa-konvertera en R107 450SL från 1972? Jag tänker framförallt på strålkastarna och evt på stötfångarna, hastighetsmätaren. Jag antar att det finns "kompletta" satser för det, men kan någon tipsa om var och för vilken peng? Vad mer skall jag tänka på vid en konvertering? Stort tack! Mvh Laszlo
MERCEDES-BENZ C-KLASS T-Model (S204) C 200 CDI (204.201) 2012 136Hk MAGNETITE BLACK - METALLIC FINISH (183U), Avantgarde, Easy-pack --- Chevrolet Corvette cab C4 1989 (350 5,7l V8)
LaszloG
 
Inlägg: 38
Blev medlem: 2021-03-14, 14.23.50

Re: USA utförande, konvertera för Europa

UNREAD_POSTav celberg » 2021-03-22, 22.28.02

Visst går det att bytastrålkastare och stötfångare. Problemet är bara att större delen av alla 107or som går tillbaka till europa från USA har ägare som vill göra samma sak. Dessutom sker många konverteringar även i USA.
För din skull är det ju synd att någon redan gjort en konvertering på den bil du har. 1972 var första året 107an såldes i USA som 350SL. De två första årsmodellerna, 1972 och 1973 såldes de med europastötfångare.
Det finns enstaka original stötisar på ebay, framförallt i tyskland och england, men räkna med att det finns 100 köpare på varje uppsättning, så de blir aldrig särskilt billiga. Ett alternativ då är polerade rostfritt stål från Vietnam. Har för mig att de kostar nåt över 20 tusen med ok, men inte helt bra passform.
Strålkastarna hamnar nånstans på 15--20 tusen också om du inte har tur och kommer över ett par begagnade på ebay.
Hastighetsmätaren är lite lättare. Se bara till att det är typen för roterande vajer. Senare årsmodeller fick elektronisk hastighetsmätare. Bild för info, det är fel utväxling på denna för din bil.
Bild

Nedre bilden min egen från 1973.

Bild
Björn Råsberg (4397)
Regionansvarig Region Syd
Mercedes Benz Klubben Sverige

Kolla sista halvan av videon (om du inte gillar musiken, vill säga).
https://www.youtube.com/watch?v=sqpyn93XtyY

R107 1973 (350SL)
W116 1975 (350SE)
R129 1996 (SL500)
Användarvisningsbild
celberg
 
Inlägg: 676
Blev medlem: 2012-08-18, 20.30.50
Ort: Lund

Re: USA utförande, konvertera för Europa

UNREAD_POSTav LaszloG » 2021-03-23, 08.40.20

Stort tack för dina detaljerade och värdefulla tips!
Jag har ännu så länge inte bilen, utan kommer att köpa inom några månader. Just nu undersöker jag marknaden och funderar på vilket sätt är det enklare att skaffa en USA modell och konvertera, eller köpa/importera en "färdig" bil från tex Tyskland. Det verkar finnas betydligt fler USA 107-or än motsvarande E.-bilar på marknaden. Min högst personliga smak vurmar dock för en E-bil. Jag tycker att linjerna, formerna, harmonierar, fungerar bättre ihop med den ursprungliga designen.
Jag får väl överväga om det är ändå inte enklare/billigare/lättare att ta hem en redan "färdig" bil. Även om det skulle innebära att välja en minder modell.
Stort tack igen och väntar på ytterliggare synpunkter!
Ha en fin dag! Mvh Laszlo
MERCEDES-BENZ C-KLASS T-Model (S204) C 200 CDI (204.201) 2012 136Hk MAGNETITE BLACK - METALLIC FINISH (183U), Avantgarde, Easy-pack --- Chevrolet Corvette cab C4 1989 (350 5,7l V8)
LaszloG
 
Inlägg: 38
Blev medlem: 2021-03-14, 14.23.50

Re: USA utförande, konvertera för Europa

UNREAD_POSTav celberg » 2021-03-24, 22.44.58

Vad menar du med mindre modell? Storleksmässigt skiljer det sig inte något.
Absolut övervägande delen av de tillverkade 107orna såldes i USA, så det är inte underligt att det är flest såna på marknaden. Större, om du menar motormässigt är ju endast 560SL som finns i årsmodellerna 1986-1989. Störst var ändå inte snabbast. 500SL var den vassaste motorn.
Hämtar du en 380 från USA och jämför den med en europeisk skiljer det 44 kW där europén är den starkare.
Många gånger är ju dock de amerikanska bättre utrustade med elhissar och ac.
Ska du ändå handla är det ständiga rådet att köpa en så dyr bil du har råd med, det kan annars bli dyrare i längden.
Vill du ha tips på en fin 107a som jag vet är till salu kan du maila mig på syd@mbks.se
Björn Råsberg (4397)
Regionansvarig Region Syd
Mercedes Benz Klubben Sverige

Kolla sista halvan av videon (om du inte gillar musiken, vill säga).
https://www.youtube.com/watch?v=sqpyn93XtyY

R107 1973 (350SL)
W116 1975 (350SE)
R129 1996 (SL500)
Användarvisningsbild
celberg
 
Inlägg: 676
Blev medlem: 2012-08-18, 20.30.50
Ort: Lund

Re: USA utförande, konvertera för Europa

UNREAD_POSTav LaszloG » 2021-03-25, 08.20.55

Hej!
Tackar för tipset! Nu väntar jag på arvet efter min mamma, men det kommer att räcka för en 107:a.
Jo, jag vet att karossens mått är givet, utan jag menade med "mindre bil" motorstorleken. Alla modeller ligger jo i spannet mellan 180 hk (300SL med M103 E30 motor) och 240 hk (500SL med M117 motor) och som du säger, störst är inte starkast. 560SL (M117 E56 USA modell) med den stora 5,5 l:s motor ger "bara" 230 hk, men 500/M117 ger lite mer, 240 hk.
På de vanliga tyska sidorna ligger väldigt många bilar ute, från ca 6000 till 50000 Evro. På de svenska sidorna är urvalet lite mer begränsat. Naturligtvis.
Törs man ta hem en tysk bil? Det verkar så att de har rullat rätt långt, inte sällan över 30-40 tmil.
Tack för tankeställaren ang utrustningsnivå som är ofta högre hos USA-bilar.
Stort tack igen! - Jag såg videon och gillar bilen! Jag är lite svag för ljus inredning. - Din bil är jättesnygg också!
Ha en fin dag! Mvh Laszlo
MERCEDES-BENZ C-KLASS T-Model (S204) C 200 CDI (204.201) 2012 136Hk MAGNETITE BLACK - METALLIC FINISH (183U), Avantgarde, Easy-pack --- Chevrolet Corvette cab C4 1989 (350 5,7l V8)
LaszloG
 
Inlägg: 38
Blev medlem: 2021-03-14, 14.23.50

Re: USA utförande, konvertera för Europa

UNREAD_POSTav AmeliaW109 » 2021-03-25, 22.21.40

Hejsan, hoppar in här trots att jag inte har några erfarenheter av 107-modellerna.

Många slitdelar (inklusive motorer) är gemensamma med andra modeller, exempelvis W126. Därmed är höga miltal inget problem. Min 126 (560SEL) hade gått 42.000 mil när jag köpte den för 20 år sedan, och har inte gett mig några problem i det maskinella, förutom fjäderbyten.
Nu (nära 50.000 mil) är det dags att byta topplockspackningar samt justera bakhjulslagren. Eftersom bilen har gått året runt i södra Sverige sedan 1988 så har rosten ätit upp skärmkanter och andra delar av karossen.

Oavsett om din bil kommer från Tyskland eller USA så bör rost inte vara något stort problem, så det gäller nog bara att hitta ett fint och välvårdat exemplar som har fått regelbundet underhåll enligt serviceboken.
MBKS #3859, medlem här sedan 2015 men MB-entusiast sedan 1980-talet
W109 1968 Amelia (300SEL 6.3, Doktorns, Bronze Braun ??' mil)
W123 1982 Leo (240D, Bondens, Agavegrün 65' mil)
V126 1988 Stora Blå (560SEL, Skogsägarns, Dunkelblau 48' mil)
S124 1991 Eureka (300TE 4MATIC, Alpinistens, Almandinrot 30' mil)
S124 1996 Doris (E280T, Advokatens, Blauschwartz 42' mil)

Avyttrade MB:
S210 2001 Gröngölingen (E240T, rostig och opålitlig)
W124 1986 Grisbilen (300E, sliten Tysklandsimport)
Användarvisningsbild
AmeliaW109
 
Inlägg: 814
Blev medlem: 2015-11-05, 22.57.17
Ort: Ljusdal

Re: USA utförande, konvertera för Europa

UNREAD_POSTav Marie » 2021-03-26, 02.20.15

AmeliaW109 skrev:Oavsett om din bil kommer från Tyskland eller USA så bör rost inte vara något stort problem


Skojar du? Beträffande USA är det stor skillnad mellan olika delstater huruvida bilarna blivit insaltade eller inte. I Tyskland saltas det MINST lika mycket som här, kanske tom mera beroende på dubbdäcksförbudet. Att tyska bilar skulle vara mindre rostiga är rena fantasierna.
Mercedes 400SE W140 -92

Förbrukat:
Mercedes 200TE S124 -90
Mercedes 300SEL V126 -89
Mercedes 300D Lang V123 -86
Mercedes 200 W123 -85
Mercedes 240D W123 -80
Användarvisningsbild
Marie
 
Inlägg: 1493
Blev medlem: 2010-03-31, 03.00.59
Ort: Obervellach bei Hermagor / Kinna

Re: USA utförande, konvertera för Europa

UNREAD_POSTav AmeliaW109 » 2021-03-27, 21.51.48

Verkligen?

Det jag har hört är att vägsaltet i Tyskland är av en annan - och inte alls lika korrosiv - typ än det vägsalt som används i Sverige. Är då detta bara en skröna ?

De få Tysksålda bilar jag har haft har visserligen haft betydligt sämre rostskydd (underredsbehandling) än de Svensksålda, men även betydligt mindre rostangrepp än de Svensksålda.

Men gällande USA håller jag med om att man måste göra skillnad mellan delstaterna. I den varma södern och soliga stater som Texas, Californien etc. blir det inga stora rostproblem, däremot torrsprickor i inredningen om bilen förvarats utomhus.
MBKS #3859, medlem här sedan 2015 men MB-entusiast sedan 1980-talet
W109 1968 Amelia (300SEL 6.3, Doktorns, Bronze Braun ??' mil)
W123 1982 Leo (240D, Bondens, Agavegrün 65' mil)
V126 1988 Stora Blå (560SEL, Skogsägarns, Dunkelblau 48' mil)
S124 1991 Eureka (300TE 4MATIC, Alpinistens, Almandinrot 30' mil)
S124 1996 Doris (E280T, Advokatens, Blauschwartz 42' mil)

Avyttrade MB:
S210 2001 Gröngölingen (E240T, rostig och opålitlig)
W124 1986 Grisbilen (300E, sliten Tysklandsimport)
Användarvisningsbild
AmeliaW109
 
Inlägg: 814
Blev medlem: 2015-11-05, 22.57.17
Ort: Ljusdal

Re: USA utförande, konvertera för Europa

UNREAD_POSTav AmeliaW109 » 2021-03-27, 22.11.25

Kom på att här kan behövas ett förtydligande:

När jag talar om rostproblem så menar jag gravrost och rostangrepp som kräver svetsning och nya plåtstycken om i vissa fall flera kvadratmeter. Det är således inte bara skönhetsfel jag avser.
Mina Svensksålda bilar har rostproblem, de har alla behövt eller behöver få en ganska mycket ny plåt.

En av mina favoritbilar såldes ny 1991 i södra Tyskland och importerades efter åtta år till Norra Sverige. Denna bil är fortfarande osvetsad och har bara ett litet skönhetsfel i form av ytrost på den ena bakflygeln. Är saltet snällt i Tyskland ?
MBKS #3859, medlem här sedan 2015 men MB-entusiast sedan 1980-talet
W109 1968 Amelia (300SEL 6.3, Doktorns, Bronze Braun ??' mil)
W123 1982 Leo (240D, Bondens, Agavegrün 65' mil)
V126 1988 Stora Blå (560SEL, Skogsägarns, Dunkelblau 48' mil)
S124 1991 Eureka (300TE 4MATIC, Alpinistens, Almandinrot 30' mil)
S124 1996 Doris (E280T, Advokatens, Blauschwartz 42' mil)

Avyttrade MB:
S210 2001 Gröngölingen (E240T, rostig och opålitlig)
W124 1986 Grisbilen (300E, sliten Tysklandsimport)
Användarvisningsbild
AmeliaW109
 
Inlägg: 814
Blev medlem: 2015-11-05, 22.57.17
Ort: Ljusdal

Re: USA utförande, konvertera för Europa

UNREAD_POSTav Marie » 2021-03-28, 11.09.07

Det lustiga är att på tyska fora inbillar tyskarna sig att det är mindre rostproblem i Sverige, och att vi saltar mycket mindre och har vita vintervägar eftersom vi får använda dubb....

En annan del i förklaringen kan vara att de tyska besiktningsföretagen är betydligt grinigare beträffande rost jämfört med sina svenska kollegor. Därför försvinner rostburkarna från gator och vägar på ett tidigare stadium. Detta kanske lite beroende på det tvååriga besiktningsintervallet. Man måste kanske ta höjd för hur en begynnande rostskada kan utvecklas innan nästa besiktning.

En annan faktor kan vara det mera byråkratiska registreringsförfarandet. Att ställa av och på bilar enkelt via telefon eller internet kan tyskarna bara drömma om. Personlig inställelse på registreringsmyndighetskontor är vad som gäller. I stället har de periodregistreringar där man kan välja att ha sin bil avställd vissa kalendermånader varje år. Detta är vanligt på hobbybilar och törstiga sämre avgasrenade bilar. Skatten går efter både koldioxidutsläpp och Euroklassning... Med ett välutbyggt nät av allmänna kommunikationer är det inte så svårt att avstå bilen vintertid.
Mercedes 400SE W140 -92

Förbrukat:
Mercedes 200TE S124 -90
Mercedes 300SEL V126 -89
Mercedes 300D Lang V123 -86
Mercedes 200 W123 -85
Mercedes 240D W123 -80
Användarvisningsbild
Marie
 
Inlägg: 1493
Blev medlem: 2010-03-31, 03.00.59
Ort: Obervellach bei Hermagor / Kinna

Re: USA utförande, konvertera för Europa

UNREAD_POSTav AmeliaW109 » 2021-03-29, 18.53.37

Såklart har myntet minst två sidor. Norrlands inland slipper saltet så där ser det ut som i Tyskarnas drömmar.

Hursomhelst, den som överväger att importera en klassisk bil får se till att undersöka den ordentligt, gärna med magnet för att hitta tjocka skikt av spackel...
MBKS #3859, medlem här sedan 2015 men MB-entusiast sedan 1980-talet
W109 1968 Amelia (300SEL 6.3, Doktorns, Bronze Braun ??' mil)
W123 1982 Leo (240D, Bondens, Agavegrün 65' mil)
V126 1988 Stora Blå (560SEL, Skogsägarns, Dunkelblau 48' mil)
S124 1991 Eureka (300TE 4MATIC, Alpinistens, Almandinrot 30' mil)
S124 1996 Doris (E280T, Advokatens, Blauschwartz 42' mil)

Avyttrade MB:
S210 2001 Gröngölingen (E240T, rostig och opålitlig)
W124 1986 Grisbilen (300E, sliten Tysklandsimport)
Användarvisningsbild
AmeliaW109
 
Inlägg: 814
Blev medlem: 2015-11-05, 22.57.17
Ort: Ljusdal


Återvänd till R/C/W 107 SL & SLC

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 1 gäst