av AmeliaW109 » 2021-03-25, 22.21.40
Hejsan, hoppar in här trots att jag inte har några erfarenheter av 107-modellerna.
Många slitdelar (inklusive motorer) är gemensamma med andra modeller, exempelvis W126. Därmed är höga miltal inget problem. Min 126 (560SEL) hade gått 42.000 mil när jag köpte den för 20 år sedan, och har inte gett mig några problem i det maskinella, förutom fjäderbyten.
Nu (nära 50.000 mil) är det dags att byta topplockspackningar samt justera bakhjulslagren. Eftersom bilen har gått året runt i södra Sverige sedan 1988 så har rosten ätit upp skärmkanter och andra delar av karossen.
Oavsett om din bil kommer från Tyskland eller USA så bör rost inte vara något stort problem, så det gäller nog bara att hitta ett fint och välvårdat exemplar som har fått regelbundet underhåll enligt serviceboken.
MBKS #3859, medlem här sedan 2015 men MB-entusiast sedan 1980-talet
W109 1968 Amelia (300SEL 6.3, Doktorns, Bronze Braun ??' mil)
W123 1982 Leo (240D, Bondens, Agavegrün 65' mil)
V126 1988 Stora Blå (560SEL, Skogsägarns, Dunkelblau 48' mil)
S124 1991 Eureka (300TE 4MATIC, Alpinistens, Almandinrot 30' mil)
S124 1996 Doris (E280T, Advokatens, Blauschwartz 42' mil)
Avyttrade MB:
S210 2001 Gröngölingen (E240T, rostig och opålitlig)
W124 1986 Grisbilen (300E, sliten Tysklandsimport)