Ingen gnista 350 slc

Här diskuterar vi 107 modeller.
280SL,350SL,450SL,500SL

Ingen gnista 350 slc

UNREAD_POSTav Saken87 » 2019-12-04, 01.39.35

Tjo! Hoppas det finns någon som kan hjälpa mig med detta.
Köpte för ett tag sedan en 350 slc som stått stilla i några år. Renovera startmotorn, gjorde iordning bränslesystemet och spridare. Startade sedan bilen och allt verka fungera som det ska så var ivrig på att testa bilen. Den hade varit igång i ca 20 minuter på tomgång och jag åkte iväg, kom ungefär 2 kilometer sen börja bilen rycka och dog till slut. Fick sedan igång den igen å fortsatte en kort sväng för att vända. Väl hemma igen så stannade bilen och gick inte att starta, gick ut en stund senare och då hoppa den igång och for in i garaget. Fungerade fint på lägre varv men så fort man kom över 3 tusen så gick den ojämt och dog. Kunde sedan va svårstartad för att helt plötsligt hoppa igång och va igång en stund. Sen dö och va lättstartad eller svårstartad. Men allt eftersom blev den mer och mer svårstartad och nu får jag inte längre någon gnista. Efter att läst flera inlägg och testat mig fram kom jag underfund med att tändspolen kanske var dålig så köpte en ny men det blev ingen skillnad. Har mätt på förmotstånd (som blir varma vid tändning) och har 12-12 på nedre och 8-3 på övre (3 volt till spolen även när man drar på startmotorn). Tar jag bort plusen till tändspolen får jag även 12 volt vid övre motståndet. provat att brygga så jag får 8 volt till spolen men gör ingen skillnad. Har då provat att se om det blir någon gnista ifrån kabeln på tändspolen till ventilkåpan med både 8 å 3 volt. Har även bytt denna kabel och haft en extra jordkabel till motorn. Sista gången bilen gick på tomgång (väldigt ojämt) så han jag mäta och märkte att det blev spänningsfylld till plussidan på spolen från 3-0 volt innan den dog. Känns inte som att tändspolen blir laddad. Kan det va kondensatorn eller tändmodulen som är fel på ? Har rengjort kablar å mätt fram och tillbaka men blir bara gråhårig... eller är det något vid tändningslåset som gör att det inte blir någon gnista ? Alla säkringar är hela men vet inte ens om det finns någon speciell säkring till tändningen !? Eller finns det något tändrelä som kan börja strula och ge upp ? Ber om ursäkt för att det blir mycket text och kanske lite rörigt men vill att ni ska få en så bra bild som möjligt. Mvh Johan
Saken87
 
Inlägg: 13
Blev medlem: 2019-11-12, 12.06.11

Re: Ingen gnista 350 slc

UNREAD_POSTav celberg » 2019-12-07, 16.59.39

Vilken årsmodell och chassinummer har du? Skiljer sig åt en del över tid.
Björn Råsberg (4397)
Regionansvarig Region Syd
Mercedes Benz Klubben Sverige

Kolla sista halvan av videon (om du inte gillar musiken, vill säga).
https://www.youtube.com/watch?v=sqpyn93XtyY

R107 1973 (350SL)
W116 1975 (350SE)
R129 1996 (SL500)
Användarvisningsbild
celberg
 
Inlägg: 676
Blev medlem: 2012-08-18, 20.30.50
Ort: Lund

Re: Ingen gnista 350 slc

UNREAD_POSTav Saken87 » 2019-12-09, 01.34.08

Funderar på om man skulle kunna använda sig av en sådana här modul ist eller om det på något sätt går att koppla sig förbi modulen ?

Bild
Saken87
 
Inlägg: 13
Blev medlem: 2019-11-12, 12.06.11

Re: Ingen gnista 350 slc

UNREAD_POSTav Saken87 » 2019-12-09, 01.37.30

1974 chassinr 10702312009431
Tror startmodulen är felet men en ny är svindyr och en beg går knappt att hitta
Saken87
 
Inlägg: 13
Blev medlem: 2019-11-12, 12.06.11

Re: Ingen gnista 350 slc

UNREAD_POSTav celberg » 2019-12-09, 19.45.18

Det går att koppla förbi transistortändningen. Koppla som en gammal Amazon. Men då har du en varvräknare som visar minst dubbelt mot vad den ska visa och större förbrukning av brytarspetsar. Du måste dessutom byta tändspole.
Finns ju också moderna alternativ med brytarlösa tändsystem.
Antar att det är den här du har under vänster framskärm: https://www.ebay.de/itm/MERCEDES-R107-W ... SwTU1diEDH
Billiga är de inte.
Ibland kan det vara idé att köpa reservdelsbil av rätt årgång.
Björn Råsberg (4397)
Regionansvarig Region Syd
Mercedes Benz Klubben Sverige

Kolla sista halvan av videon (om du inte gillar musiken, vill säga).
https://www.youtube.com/watch?v=sqpyn93XtyY

R107 1973 (350SL)
W116 1975 (350SE)
R129 1996 (SL500)
Användarvisningsbild
celberg
 
Inlägg: 676
Blev medlem: 2012-08-18, 20.30.50
Ort: Lund

Re: Ingen gnista 350 slc

UNREAD_POSTav Saken87 » 2019-12-10, 23.34.29

tack för tipsen å hjälpen. har försökt svara ifrån min mobil men meddelandena försvinner så nu blir det datorn. har i veckan provat med en spole ifrån min amazon och då fungera det. gjorde dock inte detta ifrån början men märkte att brytaren inte gav någon signal när den var stängd. hade haft av denna i ett tidigare skede och kontrollerat, putsat och mätt så den fungerade riktigt men verkar som att det är glapp i den så en ny ska inskaffas. hur som så montera jag tillbaka originaldelarna men då ville den inte starta igen så bytte över till amazonen´s en gång till och då starta den. funderar nu på att skaffa en sådan spole istället och och köra utan tändmodulen då den verkar spöka.. tänker att man har ett relä som man kopplar till startströmmen på solenoiden som i sin tur ger 12 volt till till spolen ifrån lämpligt ställe. så kan man köra med ett förkopplingsmotstånd på huvudmatningen till spolen så det inte äter brytare. skulle detta fungera som en bra lösning ? att inte varvräknaren fungerar riktigt gör inte så mycket känner jag. ska det va typ 7-8 volt till soplen för att inte bränna brytaren ? undrar också varför det inte bara går att koppla original spolen som amazonen ? vad är det egentligen för skillnad på dem

tack på förhand
Saken87
 
Inlägg: 13
Blev medlem: 2019-11-12, 12.06.11

Re: Ingen gnista 350 slc

UNREAD_POSTav Saken87 » 2019-12-12, 17.29.50

Funderat på det här med brytarlöst, är det svårt att bygga om till det ? Går det köra med original spole och utan tändmodul då ? Eller behöver man fortfarande en annan spole om man ska mata med 12 volt ? Mvh
Saken87
 
Inlägg: 13
Blev medlem: 2019-11-12, 12.06.11

Re: Ingen gnista 350 slc

UNREAD_POSTav celberg » 2019-12-14, 14.28.29

Original spole har en annan lindning än de som hör till system som inte är transistorstyrt. Det är därför som inte original spole funkar utan styrdonet.
Andra får svara på hur det är att byta till brytarlöst. Jag har själv inte gjort det då jag fick tag på styrdonet för några år sedan i Tyskland till överkomligt pris.
du kan ju testa att söka delen du vill ha på facebook, t ex grupperna "Mercedes-Benz Köp/Sälj/Byt" eller VETERAN-BILAR -DELAR
Du kan också försöka hos Mercedesdelar i Växjö eller veterangaraget i Hörby.
Björn Råsberg (4397)
Regionansvarig Region Syd
Mercedes Benz Klubben Sverige

Kolla sista halvan av videon (om du inte gillar musiken, vill säga).
https://www.youtube.com/watch?v=sqpyn93XtyY

R107 1973 (350SL)
W116 1975 (350SE)
R129 1996 (SL500)
Användarvisningsbild
celberg
 
Inlägg: 676
Blev medlem: 2012-08-18, 20.30.50
Ort: Lund

Re: Ingen gnista 350 slc

UNREAD_POSTav 8ballsten » 2020-02-11, 18.00.03

Hej, jag har en sådan där tändmodul över, om du behöver en.

mvh Sten
0708141141
8ballsten
 
Inlägg: 130
Blev medlem: 2010-09-08, 12.34.27

Nästa

Återvänd till R/C/W 107 SL & SLC

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 2 gäster