av Saken87 » 2019-12-04, 01.39.35
Tjo! Hoppas det finns någon som kan hjälpa mig med detta.
Köpte för ett tag sedan en 350 slc som stått stilla i några år. Renovera startmotorn, gjorde iordning bränslesystemet och spridare. Startade sedan bilen och allt verka fungera som det ska så var ivrig på att testa bilen. Den hade varit igång i ca 20 minuter på tomgång och jag åkte iväg, kom ungefär 2 kilometer sen börja bilen rycka och dog till slut. Fick sedan igång den igen å fortsatte en kort sväng för att vända. Väl hemma igen så stannade bilen och gick inte att starta, gick ut en stund senare och då hoppa den igång och for in i garaget. Fungerade fint på lägre varv men så fort man kom över 3 tusen så gick den ojämt och dog. Kunde sedan va svårstartad för att helt plötsligt hoppa igång och va igång en stund. Sen dö och va lättstartad eller svårstartad. Men allt eftersom blev den mer och mer svårstartad och nu får jag inte längre någon gnista. Efter att läst flera inlägg och testat mig fram kom jag underfund med att tändspolen kanske var dålig så köpte en ny men det blev ingen skillnad. Har mätt på förmotstånd (som blir varma vid tändning) och har 12-12 på nedre och 8-3 på övre (3 volt till spolen även när man drar på startmotorn). Tar jag bort plusen till tändspolen får jag även 12 volt vid övre motståndet. provat att brygga så jag får 8 volt till spolen men gör ingen skillnad. Har då provat att se om det blir någon gnista ifrån kabeln på tändspolen till ventilkåpan med både 8 å 3 volt. Har även bytt denna kabel och haft en extra jordkabel till motorn. Sista gången bilen gick på tomgång (väldigt ojämt) så han jag mäta och märkte att det blev spänningsfylld till plussidan på spolen från 3-0 volt innan den dog. Känns inte som att tändspolen blir laddad. Kan det va kondensatorn eller tändmodulen som är fel på ? Har rengjort kablar å mätt fram och tillbaka men blir bara gråhårig... eller är det något vid tändningslåset som gör att det inte blir någon gnista ? Alla säkringar är hela men vet inte ens om det finns någon speciell säkring till tändningen !? Eller finns det något tändrelä som kan börja strula och ge upp ? Ber om ursäkt för att det blir mycket text och kanske lite rörigt men vill att ni ska få en så bra bild som möjligt. Mvh Johan