Prisutveckling 300 sl 85-89

Här diskuterar vi 107 modeller.
280SL,350SL,450SL,500SL

Prisutveckling 300 sl 85-89

UNREAD_POSTav Hymac » 2018-10-31, 12.22.30

Haft min 300 sl 1988 i tjugo år 12.500 mil. Har försökt skapa mig en bild av prisnivån. Måste säga att jag blir inte klokare, verkar vara ett väldigt stort spann, såg tex en i stockholm på en bilfirma de begärde 495.000 vilket verkar helt galet, men tittar man i tyskland verkar de fina exen ligga ca där.
Samtidigt dyker de upp på blocket ibland för 200-250. Nu verkar de bli färre och färre till salu. Någon som analyserat detta mer än jag ?
Hymac
 
Inlägg: 16
Blev medlem: 2012-04-17, 19.28.44

Re: Prisutveckling 300 sl 85-89

UNREAD_POSTav MB250SL » 2018-10-31, 14.06.58

Jag befinner mig i andra ändan av R107-innehavet, köpte en bil i våras efter att ha studerat marknaden under något år.
Det jag tycker mig ha märkt är (då gäller det hela serien av R107, motorer och årsmodeller):
-Prisspannet är, precis som du säger, mycket stort. Man kan hitta en halvrisig bil för strax över 50 000 och det finns praktex. för uppåt 500 000:-
-Tyskland ligger generellt högre i pris för de fina bilarna medan rishögarna ligger ungefär som i Sverige. Man kan tycka att priserna borde jämna ut sig inom EU och den fria handeln men jag tänker mig att svensksålda bilar i Sverige och tysksålda i Tyskland är något mer eftertraktade.
-USA-importer är generellt billigare, både i Sverige och Tyskland(där det kryllar av dom). Möjligen kan en USA-bil som konverterats till EU-utförande ligga lite bättre i kurs (om det inte råkar vara en 380 med snikmotorn)
-Det finns helrenoverade bilar (t.ex fr Polen eller UK) av duktiga renoveringsfirmor, dessa behöver inte vara jättedyra men hamnar oftast runt 3-400 000 SEK.
-I Tyskland är en orenoverad lågmilare (mindre än 10 000 mil) den som står högst i kurs. I Sverige är de extremt låga milen inte lika tongivande.
-Förut har de nyaste bilarna, 80-talarna alltså, varit mest eftertraktade men det verkar som även detta jämnas ut. Alla årsmodeller är ju att betrakta som gamla idag och en välskött 70-talare kan vara nog så eftertraktad.
-För att återknyta till din tanke om svensk prisnivå på 200-250 så är också min erfarenhet att där någonstans ligger idag välskötta exemplar. Men jag har besökt handlare som salufört bilar för uppåt 300 som definitivt varit i sämre skick än vad priset berättar.

För nästan 20 år sedan sökte jag efter en Pagoda och också då var prisbilden väldigt spretig, fina bilar kunde man få för runt 200 (det var andra tider då!) och risiga för strax över 50. Sedan dess har Pagodan gjort en prisresa och de risiga exen finns knappt längre medan övriga har blivit mer utjämnade i pris, fast på en mycket högre nivå. Undrar om vi kommer att se samma beteende för R107?
R129 500SL -92, S213-kombi E220D -17)
(f.d R107 350SL -72, R129 SL320 -99, 200E-04, 200C-01, 220D-71, 250SL-67, W204 C180 -10, W212-kombi E220D -14)
Användarvisningsbild
MB250SL
 
Inlägg: 269
Blev medlem: 2010-03-14, 11.10.15

Re: Prisutveckling 300 sl 85-89

UNREAD_POSTav Hymac » 2018-10-31, 15.36.13

Grattis till din 107, och din analys, stämmer väl överens med min. När jag köpte min kostade en 1988 ungefär som en pagoda, hade ju såklart varit bättre investering, men inte en bättre bil, ville ha en modern pålitlig bil och inte en veteran. Tror inte 107 kommer se en liknande resa då det producerades i sån enorm mängd.
Hymac
 
Inlägg: 16
Blev medlem: 2012-04-17, 19.28.44

Re: Prisutveckling 300 sl 85-89

UNREAD_POSTav Stranna » 2018-11-01, 10.09.27

Det tyska klubbens tabell för prisutveckling från våren 2018.

Note 1 - mint condition,
Note 3 - gott bruksskick
Note 5 - renoveringsobjekt

Som kurionsa kan nämnas att 300SL är klubbens vanligaste bil och 280SL den näst vanligaste.

Bild
280SL, 1983, blå
Användarvisningsbild
Stranna
 
Inlägg: 427
Blev medlem: 2012-12-29, 17.05.28
Ort: Trollhättan


Återvänd till R/C/W 107 SL & SLC

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 1 gäst