av MB250SL » 2018-10-31, 14.06.58
Jag befinner mig i andra ändan av R107-innehavet, köpte en bil i våras efter att ha studerat marknaden under något år.
Det jag tycker mig ha märkt är (då gäller det hela serien av R107, motorer och årsmodeller):
-Prisspannet är, precis som du säger, mycket stort. Man kan hitta en halvrisig bil för strax över 50 000 och det finns praktex. för uppåt 500 000:-
-Tyskland ligger generellt högre i pris för de fina bilarna medan rishögarna ligger ungefär som i Sverige. Man kan tycka att priserna borde jämna ut sig inom EU och den fria handeln men jag tänker mig att svensksålda bilar i Sverige och tysksålda i Tyskland är något mer eftertraktade.
-USA-importer är generellt billigare, både i Sverige och Tyskland(där det kryllar av dom). Möjligen kan en USA-bil som konverterats till EU-utförande ligga lite bättre i kurs (om det inte råkar vara en 380 med snikmotorn)
-Det finns helrenoverade bilar (t.ex fr Polen eller UK) av duktiga renoveringsfirmor, dessa behöver inte vara jättedyra men hamnar oftast runt 3-400 000 SEK.
-I Tyskland är en orenoverad lågmilare (mindre än 10 000 mil) den som står högst i kurs. I Sverige är de extremt låga milen inte lika tongivande.
-Förut har de nyaste bilarna, 80-talarna alltså, varit mest eftertraktade men det verkar som även detta jämnas ut. Alla årsmodeller är ju att betrakta som gamla idag och en välskött 70-talare kan vara nog så eftertraktad.
-För att återknyta till din tanke om svensk prisnivå på 200-250 så är också min erfarenhet att där någonstans ligger idag välskötta exemplar. Men jag har besökt handlare som salufört bilar för uppåt 300 som definitivt varit i sämre skick än vad priset berättar.
För nästan 20 år sedan sökte jag efter en Pagoda och också då var prisbilden väldigt spretig, fina bilar kunde man få för runt 200 (det var andra tider då!) och risiga för strax över 50. Sedan dess har Pagodan gjort en prisresa och de risiga exen finns knappt längre medan övriga har blivit mer utjämnade i pris, fast på en mycket högre nivå. Undrar om vi kommer att se samma beteende för R107?
R129 500SL -92, S213-kombi E220D -17)
(f.d R107 350SL -72, R129 SL320 -99, 200E-04, 200C-01, 220D-71, 250SL-67, W204 C180 -10, W212-kombi E220D -14)