Stranna skrev:Tack för tipset. Får fundera på detta.
Egentligen en bra idé. Det visar ju också på att det är ett känt problem.
Det kan vara ett lokalt problem. I delar av Stockholm kan det inte vara ett stort problem då ingen använder blinkers ändå...
Jag är tvungen att hålla i min blinkerspak någon sekund extra vid "höger-blink" för att den skall stanna i läge men det skall jag titta på under vintern.
En anekdot i sammanhanget är att jag för många år sedan blev stoppad av polisen för att jag inte hade blinkat i en korsning. Polisen gjorde som poliser gör - dvs. ställde sig vid rutan och lutade sig lite lagom ned och frågade "och hur var det här då? Bad att få titta på körkortet och sade sedan "du blinkade inte i korsningen". Jag sade att det hade jag visst gjort. "Nej" sade polisen. Då jag på den tiden som hobbybil hade en 1954 års Volkswagen med solenoidstyrda blinkerpilar i dörrstolpen så blev jag väl lite osäker på att den verkligen hade gjort sitt jobb och fällde obetänksamt och utan ond avsikt ned blinkerspaken. Jag körde 12V i dessa vilket gav dem en väldig "fjong" ut och upp och stoppade med en smäll i uteläget. Cirka 10-20 cm från polisens ansikte...
Denne tog ett skrämselskutt rakt upp och iväg. Såg helt vettskrämd ut. Sedan närmade sig hen bilen med misstänksamhet och frågade - "vad är det där!!?" Blinkers - svarade jag. Polisen gick iväg till sin kollega i bilen bakom, stod kvar där en bra stund, kom tillbaka och gav mig körkortet åter. "Blinkers skall sitta vid bakljusen!"
På det följde en lång palaver om gamla bilar och deras utrustning där jag förklarade hur det låg till - under stigande förvåning inför min motparts historielöshet.
Det slutade med ett samtal till någon annan polisenhet - som tack och lov verifierade min förklaring. Jag fick till slut åka vidare. Hur polisen klarade sig efter "blinkers-chocken" vet jag inte. För egen del var jag rätt lättad. Polisen hade inte brytt sig om min originalmonterade och fullt fungerande sökarlykta (man får inte har rörligt ljus) eller den 2 liters motor med stående dubbla Weber som satt under huven på den annars helt originalliknande bilen (inte ens den synliga delen av avgassystemet avslöjade något då jag hade byggt en helt dold ljuddämpare uppe under ena bakskärmen och det som syntes baktill var bara en liten klen och oanvänd originalpipa - tidiga 54: or hade bara en pipa - inte de klassiska två "skottkärrshandtagen").