av Jörgen » 2011-03-29, 15.18.06
Hej Christer
D-Jetronic var 1:a generationen av elektroniska insprutningssystem som dök upp i slutningen av 60-talet. Det var med från början av 107:ans historia i 1971. Sedan kom det större krav på avgasrening och då blev det tid för efterföljande system, t.ex. K-Jetronic, KE-Jetronic och ME-Jetronik m.fl.
D-Jetronic var inte något dåligt system, utan det största felet låg hos ägaren och dom tidigare ägare, som inte ville kosta på några pengar på deras bilar. Så fort det blev problem började dom på att skruva på alla möjliga komponenter, var dom kunna hitta en skruv. I mellantiden har dom riktiga mekaniker tyvärr gått ur tiden och det finns inte många kvar som kan systemet. Dom som utbildas i dag kallas mekatroniker och har tyvärr inte en susning om detta system, utan dom kan endast låsa av en dator och ett kodnummer och byta en komponent och därmed hoppas att det var den riktiga komponent som blev bytt.
Dom bilar som finns i dag med D-Jetronic har fått helt andra problem. Dessa problem är oftast gamla torra slangar i undertryckssystemet som har börjat läcka och därmed ger fel information till styrenheten. Det samma gäller oxidation vid elektriska anslutningar och slitage på komponenter som t.ex. spjällkontakt, tillsatsluftslid, impulskontakten i underdelen av strömfördelaren samt bränsle- och luftläckage vid insprutningsventiler. Det går fortfarande att få delar till systemet. BOSCH har t.o.m. börjat med reparationsverksamhet av gamla komponenter. Det är t.o.m. många som byter ut sina tändsystem till nya ”elektroniska”, men oftast är det inget fel på det gamla system, utan man har börjat att rota och skruva på fel ställe.
Man skall tänka på att dessa bilar nu är omkring 34-40 år gamla och det är därför man hör så mycket om ”gamla system som inte fungera” och nu måste bytas ut. Samma problem börjar nu komma på K- och KE-Jetroniksystemet. Här blir det ännu värre, då man här har blandat in vakuumslangar till värmesystem m.m.
Jag har själv haft en bil med D-Jetronicsystemet och hade mycket glädje av detta. När man sedan hade lärt sig systemet, kunna man skruva och optimera detta till en vettig bränsleförbrukning.
När du nu skall skaffa dig en sådan bil, är det ännu viktigare att kolla igenom hela bilen för rost m.m. Det blir billigare att lägga ut 50 TSEK. mer på en riktig bil, än att skall börja att reparera rost. Rostreparationer på en R/C 107:a bli dyrt, mycket dyrt. Tro mig, jag har upplevt otaliga exempel detta. Det finns en bok som ger mycket goda köpråd och om du skickar din mailadresse, skall du få den av mig, - kostnadsfritt
Nu skall jag inte sticka ut hakan mer, då får jag säkert hugg från flera håll.
Lycka till Christer
Jörgen Eriksen (1227)
Teknikreferent i
Mercedes-Benz R/C 107 SL-Club
Deutschland e.V.