Bosch insprutning

Här diskuterar vi 107 modeller.
280SL,350SL,450SL,500SL

Bosch insprutning

UNREAD_POSTav Mr Ralt » 2011-03-28, 19.52.00

Hej, tacksam om någon kan förklara vad som brukar krångla med Bosch D-Jet insprut. Jag är på gång och köpa en 1973 450 SL och har hört att D-jet är det ofta problem med.
Tacksam för information. Hälsningar Christer :shock:
Mr Ralt

Re: Bosch insprutning

UNREAD_POSTav Pex » 2011-03-29, 13.17.09

Minsta vacuum läcka och bilen går väldigt illa (gäller kanske alla bilar) men med tanke på åldern så kan slangar o dyl vara ganska torrspruckna, detta är ganska vanligt har jag förstått.
Sen är det brytarna som triggar insprutningen som slits, sitter på fördelaren.
Jag vet att det finns firmor som säljer "nya" styrenheter till insprutnings systemet och då menar jag med modern elekronik i stället för en authentisk, även nya elektroniska fördelare som ersätter den gamla mekaniska.

Och man kan alltid byta ut det mot ett modernt insprutnings system eftersom du har allt utom en modern styrenhet, kostar mindre än man tror(håller själv på att konvertera till ett modernt men då jag har ett mekaniskt styrt så blir det ett större ingrepp).

Jag hade nog oroat mej mer för rost än för bränslesystem, kolla på min blog vad jag hittade på min nyligen tysk-importerade... http://mb280sl.blogspot.com/.
mvh. Peter
Kolla gärna min blog som handlar om allt jag gör med min 280SL-85
http://mb280sl.blogspot.com/
Användarvisningsbild
Pex

UNREAD_POSTav Jörgen » 2011-03-29, 15.18.06

Hej Christer

D-Jetronic var 1:a generationen av elektroniska insprutningssystem som dök upp i slutningen av 60-talet. Det var med från början av 107:ans historia i 1971. Sedan kom det större krav på avgasrening och då blev det tid för efterföljande system, t.ex. K-Jetronic, KE-Jetronic och ME-Jetronik m.fl.
D-Jetronic var inte något dåligt system, utan det största felet låg hos ägaren och dom tidigare ägare, som inte ville kosta på några pengar på deras bilar. Så fort det blev problem började dom på att skruva på alla möjliga komponenter, var dom kunna hitta en skruv. I mellantiden har dom riktiga mekaniker tyvärr gått ur tiden och det finns inte många kvar som kan systemet. Dom som utbildas i dag kallas mekatroniker och har tyvärr inte en susning om detta system, utan dom kan endast låsa av en dator och ett kodnummer och byta en komponent och därmed hoppas att det var den riktiga komponent som blev bytt.
Dom bilar som finns i dag med D-Jetronic har fått helt andra problem. Dessa problem är oftast gamla torra slangar i undertryckssystemet som har börjat läcka och därmed ger fel information till styrenheten. Det samma gäller oxidation vid elektriska anslutningar och slitage på komponenter som t.ex. spjällkontakt, tillsatsluftslid, impulskontakten i underdelen av strömfördelaren samt bränsle- och luftläckage vid insprutningsventiler. Det går fortfarande att få delar till systemet. BOSCH har t.o.m. börjat med reparationsverksamhet av gamla komponenter. Det är t.o.m. många som byter ut sina tändsystem till nya ”elektroniska”, men oftast är det inget fel på det gamla system, utan man har börjat att rota och skruva på fel ställe.

Man skall tänka på att dessa bilar nu är omkring 34-40 år gamla och det är därför man hör så mycket om ”gamla system som inte fungera” och nu måste bytas ut. Samma problem börjar nu komma på K- och KE-Jetroniksystemet. Här blir det ännu värre, då man här har blandat in vakuumslangar till värmesystem m.m.
Jag har själv haft en bil med D-Jetronicsystemet och hade mycket glädje av detta. När man sedan hade lärt sig systemet, kunna man skruva och optimera detta till en vettig bränsleförbrukning.
När du nu skall skaffa dig en sådan bil, är det ännu viktigare att kolla igenom hela bilen för rost m.m. Det blir billigare att lägga ut 50 TSEK. mer på en riktig bil, än att skall börja att reparera rost. Rostreparationer på en R/C 107:a bli dyrt, mycket dyrt. Tro mig, jag har upplevt otaliga exempel detta. Det finns en bok som ger mycket goda köpråd och om du skickar din mailadresse, skall du få den av mig, - kostnadsfritt
Nu skall jag inte sticka ut hakan mer, då får jag säkert hugg från flera håll.
Lycka till Christer
Jörgen Eriksen (1227)
Teknikreferent i
Mercedes-Benz R/C 107 SL-Club
Deutschland e.V.
Jörgen

UNREAD_POSTav Mr Ralt » 2011-03-29, 16.44.44

Hej, tack för mycket värdefull information. Bilen finns i Arizona,USA och har en mycket trevlig historia. Jag ska hämta hem den nästa vecka. Den har gått ca. 10.000 mil, mint condition 8) INGEN ROST :P Återkommer med bilder.
Hälsningar Christer
Mr Ralt

UNREAD_POSTav sone » 2011-03-29, 20.36.40

Hej Christer
Jag har själv en 350SL -72 med D-jetronic systemet, jag hade lite strul i början jag hade köpt den, förre ägaren hade inte en aning om att man behöver serva en bil och hålla rent i motorrummet , precis som Jörgen skriver är det viktigt med friska slangar, mitt problem var triggarna i strömfördelaren som ger inpulser parvis till styrboxen inne i cupen, för det första läcker det lite olja nerifrån motorn som lägger sig på kontaktytorna ,man bör skruva bort denna kontakt vartannat år och rengöra, jag fick köpa en ny den gamla var nersliten, det går bra att mäta på utgången om kontakten är riktig , kopplingschema underlättar. Sen jag bytat den kontakten har min SL gått klanderfritt i 6år,när man lärt sig systemet är det inte så krångligt.
Så visst funkar det gamla systemet , jag vet inte hur mycket man kan få ner bensiförbrukningen med ett elektroniskt system kanske någon vet, kör man 300-400 mil om året kanske det inte har så stor betydelse, kanske 3dl pr mil x1,40 = 4,20 x300=1260 pr år. vad kostar ett elektroniskt system?
Hälsningar Sone :lol:
Användarvisningsbild
sone

UNREAD_POSTav Mr Ralt » 2011-03-29, 22.01.18

Tack Sone och alla andra som entusiatiskt bidragit med råd och information.
Hälsningar Christer 8)
Mr Ralt

UNREAD_POSTav fullboost » 2011-03-30, 14.51.18

Det som jörgen skriver är en riktigt stor sanning helt rätt, av hur bilarna sköttes och därav nu man får ta del i resterna så att säga som är så nerkört men komma ihåg att bilarna trots detta gick att köra med så illa skötta dem är egentligen. jag tycker D-jet är ett väldigt stabilt och bra system då jag meckat i över 20 år med D-jet anser jag det fortfarande som ett av dem bästa system som byggdes , enligt min mening ska man få ett D-jet att gå bra som det gjorde engång i tiden måste man byta ut egentligen allt dels tappar komponenter sina börvärden och det ena med det andra kommer i en följd , som då oftast folk säger är skit grejer D-jet piss osv då jag har hört mer ramser om hur dåligt systemet är på grund av folks okunnighet och snålhet. D-jetronic va inkörsporten till dagens moderna styrsystem som finns mapbara i dag vilket icke ska glömmas bort, och dem moderna system som jag jobbar med i dag har jag faktist haft mycket att tacka D-jet systemet. Och gör man så att man skaffar hela D-jet systemet nytt om man ska få sin bil att gå 100 igen då först kommer man ha fin gång och verkligen få känna på hur det än gång i tiden va tänkt att D-jet skulle fungera.
450SLC 5.6 dubbel turbo 803hp
fullboost

UNREAD_POSTav Anders H » 2017-05-02, 11.01.34

Hej,
Har precis köpt en 450sl från -75, där naurligtvis insprutninen behöver gås igenom.
Finns det någon I Göteborgsområdet som är duktig på D-jectronic?

Mvh
Anders Hörvallius
Anders H

UNREAD_POSTav celberg » 2017-05-02, 20.30.40

Du har Pm
Björn Råsberg (4397)
Regionansvarig Region Syd
Mercedes Benz Klubben Sverige

Kolla sista halvan av videon (om du inte gillar musiken, vill säga).
https://www.youtube.com/watch?v=sqpyn93XtyY

R107 1973 (350SL)
W116 1975 (350SE)
R129 1996 (SL500)
Användarvisningsbild
celberg

UNREAD_POSTav nick_hbg » 2017-05-02, 20.53.19

Inte så komplicerat. Jag har bra guider om du känner för att skruva. Finns dock i Skåne om du behöver handfast hjälp.

Mvh
Nick
nick_hbg

Återvänd till R/C/W 107 SL & SLC