Vill du ha kvitto?

Övrigt
Här har vi fri diskussion inom rimliga gränser.
Lämna gärna synpunkter på
forumet.
Alla förslag är välkomna

Vill du ha kvitto?

UNREAD_POSTav J B » 2023-02-08, 22.48.11

Detta är helt utanför ämnet bilar så läs inte längre om du enbart är bilintresserad.

Den senaste tiden har jag vid besök på Systembolaget fått frågan: vill du ha kvitto?
Första gången häpnade jag. Vilken fråga! Därefter började jag dra paralleller till mindre nogräknade gatukök där man emellanåt fått frågan. Mer nogräknade gatukök har en korg på disken UTANFÖR fönstret där de lägger kvittot när kunden inte väntat på eller tagit det, helt enkelt för att visa att de uppfyller Skatteverkets krav på kvitto.

Systembolaget, däremot, denna vedervärdiga statliga inrättning, har nu valt att besvära varje kund med frågan om han vill ha kvitto. Otroligt jobbigt. Är det ens lagligt? Vad händer om jag, mot förmodan, stoppas av en butikskontrollant efter kassan? Utan kvitto? Ett krångel med videofilmer, kassaregisterutdrag osv.

Chattade med Bolaget och enda syftet är, vad jag kunde utröna, miljöskäl. Dårar...

Snälla Systembolaget: uppfyll Skatteverkets krav, inte minst i skenet av att ni är ett STATLIGT bolag.

Jag är inte på något sätt skattetaliban men när ett statligt bolag så totalt flippar ur undrar man…

Privata företagare har alltid jagats men monopolet gör tydligen som det vill. Jag i egenskap som kund hos ett statligt bolag ska inte ens behöva svara på frågan om jag vill ha kvitto, det är en självklarhet.
J B

Re: Vill du ha kvitto?

UNREAD_POSTav Marie » 2023-02-09, 03.19.48

J B skrev:Detta är helt utanför ämnet bilar så läs inte längre om du enbart är bilintresserad.

Den senaste tiden har jag vid besök på Systembolaget fått frågan: vill du ha kvitto?
Första gången häpnade jag. Vilken fråga! Därefter började jag dra paralleller till mindre nogräknade gatukök där man emellanåt fått frågan. Mer nogräknade gatukök har en korg på disken UTANFÖR fönstret där de lägger kvittot när kunden inte väntat på eller tagit det, helt enkelt för att visa att de uppfyller Skatteverkets krav på kvitto.

Systembolaget, däremot, denna vedervärdiga statliga inrättning, har nu valt att besvära varje kund med frågan om han vill ha kvitto. Otroligt jobbigt. Är det ens lagligt? Vad händer om jag, mot förmodan, stoppas av en butikskontrollant efter kassan? Utan kvitto? Ett krångel med videofilmer, kassaregisterutdrag osv.

Chattade med Bolaget och enda syftet är, vad jag kunde utröna, miljöskäl. Dårar...

Snälla Systembolaget: uppfyll Skatteverkets krav, inte minst i skenet av att ni är ett STATLIGT bolag.

Jag är inte på något sätt skattetaliban men när ett statligt bolag så totalt flippar ur undrar man…

Privata företagare har alltid jagats men monopolet gör tydligen som det vill. Jag i egenskap som kund hos ett statligt bolag ska inte ens behöva svara på frågan om jag vill ha kvitto, det är en självklarhet.

Jag är lika förundrad som du, men även ett större antal privata företag har börjat med samma dumheter. Lidl, Hemköp, ICA bl.a. Mitt svar är alltid "Självklart vill jag ha kvittot! Och glöm inte kortdebiteringsbongen, hur skulle jag annars kunna kolla debiteringarna på kontoutdraget?" (Den slänger ju de flesta kassörskor utan att fråga, om den inte ingår i kvittot. Ni skulle bara ana hur ilsk kassörskan blir när hon tvingas dyka ner i papperskorgen och leta, alltmedan kön växer...)
Mercedes 400SE W140 -92

Förbrukat:
Mercedes 200TE S124 -90
Mercedes 300SEL V126 -89
Mercedes 300D Lang V123 -86
Mercedes 200 W123 -85
Mercedes 240D W123 -80
Användarvisningsbild
Marie

UNREAD_POSTav osla » 2023-02-09, 18.55.29

enda gången jag är intresserad av kvitton är då man köpt grejjer som det är garanti på, tex verktyg mm, eller bil/maskinsaker som är lite tveksamt om det är rätt grejjer. men kvitton från något man köpt på en mack eller gatukök, de får vara
finns bara två olika bilar, skattebefriade diesel mercor och lastbils reggade diesel mercor
osla

UNREAD_POSTav MB250SL » 2023-02-09, 19.51.41

Jo det är helt lagligt att fråga ifall man vill ha kvittot. Det är snarare så att det är olagligt(enligt skatteverket) att INTE erbjuda kunden kvittot.
Nu är det väl inte alla kunder (t.ex jag) som vill ha kvittot på Systembolaget och då får kassapersonalen gärna slänga det. Men det är deras skyldighet att fråga ifall jag vill ha det.

Ingenting som jag har bestämt men egentligen heller inget stort problem i min värld, jag är mer orolig för vad t.ex de ryska myndigheterna har för sig.
R129 500SL -92, S213-kombi E220D -17)
(f.d R107 350SL -72, R129 SL320 -99, 200E-04, 200C-01, 220D-71, 250SL-67, W204 C180 -10, W212-kombi E220D -14)
Användarvisningsbild
MB250SL

UNREAD_POSTav Marie » 2023-02-09, 21.10.43

osla skrev:enda gången jag är intresserad av kvitton är då man köpt grejjer som det är garanti på, tex verktyg mm, eller bil/maskinsaker som är lite tveksamt om det är rätt grejjer. men kvitton från något man köpt på en mack eller gatukök, de får vara

:shock: Hur i himmelens namn gör du då när du sitter och bockar av transaktionerna för att kontrollera att allting stämmer när månadens kontoutdrag kommer???? :shock: :shock: :shock: :shock:
Mercedes 400SE W140 -92

Förbrukat:
Mercedes 200TE S124 -90
Mercedes 300SEL V126 -89
Mercedes 300D Lang V123 -86
Mercedes 200 W123 -85
Mercedes 240D W123 -80
Användarvisningsbild
Marie

UNREAD_POSTav osla » 2023-02-10, 19.12.32

enkelt, jag har aldrig kollat i efterhand. kollar nån gång då jag vet vad jag köpt och vad det kostade, men jag kollar långt ifrån allt. då är jag mer emot alla nymodigheter med fakturor på mail och autogiron mm, samt mobilt bank id och swish, det har jag inte och kommer inte att skaffa heller. och beställer inte om det inte går att få hemskickat en pappersfaktura eller postförskott
finns bara två olika bilar, skattebefriade diesel mercor och lastbils reggade diesel mercor
osla

Återvänd till Fri diskussion