av osla » 2023-10-12, 20.04.15
nu har jag inte skruvat w140, men 124 diesel och det är väl bara börja mäta vakuumet från vakuumpumpen som sitter i bröstkåpan fram på motorn, nu vet jag inte hur det ser ut om det är mer vakuum till utrustningen i bilen utöver det som är i dom enklare bilarna, men jag gissar att allt som rör motor/växellåda enbart går på motorns pump. sen sitter det väl några elventiler på vakuumet till turbon, en kompis hade en 124 med en 250 turbo som hade utanpåliggande waste gate och vakuum till den som var slö, vi gjorde en fuling och kopplade vakuum direkt från pumpen till snäckan utan någon reglering och det är den orginal motor som gått absolut bäst av alla jag varit uti men det var den enda jag sett som hade något sånt system till turbon, vanligast är en turbo utan någon som helst styrning utifrån. men jag antar att det är detta system som sitter i din bil så då blir det ju mer saker som kan strula då det är både el och vakuum till den regleringen
finns bara två olika bilar, skattebefriade diesel mercor och lastbils reggade diesel mercor