osla skrev:det är för breda däck, ska vara 195 65 15. har du plank och stänkskydd så tar det ännu snabbare vid ihopfjädring med för breda däck alternativt fel et på fälgarna
swampmonkey skrev:Den s124 300TDT med aningen lägre fjädrar än original (sportline variant) i höjd skrapade inte med 205/60/r16, så nog är inte "bredden och höjden" nödvändigtvis problemet.
Har en w201 med tröttare dämpare och fjädrar, och den står på 195/60r15 nu för att inte skrapa framtill tills jag fått bytt fjädrarna.
Med tanke på att det fungerade på en tidigare w124 så är det antagligen original offset på fälgarna vilket annars är ett vanligt fel.
I ditt fall kan det dels vara plast/innerskärmar som sitter lite lätt felaktigt monterat vilket gör att det skrapar lättare, eller så är det så att fjädrarna är mer slitna, eller lägre på den nya bilen.
AmeliaW109 skrev:som sagt: jag kör ofta på 205/65-15 trots att denna däckdimension inte finns bland de rekommenderade i MB specarna.
MB specarna? Jo de finns och anger 195/65-15 eller 205/60-15 eller 215/55-16, alla med respektive fälgbredd och ET (offset).
Men det viktiga är nog ifall däcken skrapar emot något, framförallt vid skarpa svängar. Jag har varit med om det med mina 205/65-15 när framfjädrarna har gått av och därför blivit kortare. Och som sagt: om plastinnerskärmarna har lossnat från sina fästen så kan de gärna skrapa emot däcken.
Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 1 gäst