Hur lång tid tar det att köra in motor efter topprenovering?

W 124 E-Klass 1986-1995

Hur lång tid tar det att köra in motor efter topprenovering?

UNREAD_POSTav Robeven » 2015-07-16, 20.51.16

Hej!

Jag har nyligen låtit en firma renovera min topp, dvs en komplett topplocksrenovering med byte av topplockspackning, planing och med allt vad det innebär. Ventillyftarna (24 st) byttes samtidigt.

Efter renoveringen har jag märkt att det smattrar och låter en del från motorn mer än vanligt (tack tack tack tack tack......) Har läst lite om att det tar ett tag att köra in motorn då toppen måste fyllas med olja eller framförallt är det ventillyftarna som måste hinna fyllas med olja och det finns tydligen någon fjäder i dem och det är dem som låter en del). Är det någon annan som har erfarenhet av topprenovering av W124 modellen? Hur lång tid tar det innan det stabiliserar sig och motorn blir tyst igen, dvs hur lång tid tar det för ventillyftarna att stabilisera sig efter en topprenovering?

Ytterligare en fråga: Måste en justering göras av ventilerna (ventillyftarna)? Enligt firman som gjort renoveringen hävdar de att det inte behövs... men vad säger ni som är kunniga om W124-modellen om detta? Har också märkt att när man har bilen som har automatväxellåda i läge "P" eller "N" så är den väldigt hög på tomgången.. ligger ofta över 1 på varvräknaren, men när man lägger den i "D" så åker varven ner till en bit över 5 på varvräknaren och blir lugn igen...

Sedan började ABS-lampan att lysa och lyser nu konstant efter testkörning efter renovering och byte av ventillyftarna. Och det har kommit från ingenstans för har inte haft problem med det förut.

Jag har en 300CE-24 1991 (M104 motorn).

Tacksam för svar. Är inget proffs utan är ganska off när det gäller svårare motorfrågor, så hoppas ni förstår vad jag skrivit :)
# Robert Vennberg

Mercedes-Benz 300 CE-24 1991 (Bornit metallic #481) *
Mercedes-Benz E320 Avantgarde Sedan 1998 (Amazongrön metallic #272) *
Användarvisningsbild
Robeven

Re: Hur lång tid tar det att köra in motor efter topprenover

UNREAD_POSTav swampmonkey » 2015-07-17, 00.41.01

ventillyftarna ska mig veterligen tystna ganska omgående, helt klart sluta rassla när motorn blivit varm.
bytte du olja samtidigt? vad för olja blev det? kan skilja en hel del mellan olika oljor i hur det smattrar under huven från lyftare.

ventillyftare är det man normalt justerar på tidigare motorer, när de är oljefyllda som på dina, så sköter oljetrycket den justeringen, inget att bekymra dig över alltså (om nu allt annat är gjort riktigt)

tomgången låter som du har ett annat fel, bensinarna med automat sjunker drygt 50-100rpm när man petar i Drive från P läget om jag minns rätt, lite skillnad kommer man inte ifrån, men inte så stor som 1000 till 500rpm.

ABS lampan har nog inte med ventillyftarna alls att göra, sålänge de inte hamrade runt på annat i motorytrummet när de fixade toppen, så är det nog bara otur att det dök upp samtidigt. kanske kan kopplas ihop med hög tomgång dock, OVP-relä och allt som strular till det på modernare bilar.
w115 240d, 72hp, 3.07bakaxel, 15" barock
+ lite fler
---
hobbymoderator, tar bort dubbelpostningar och flyttar emellanåt inlägg till rätt kategori.
---
www.mbturbo.com
swampmonkey

UNREAD_POSTav Robeven » 2015-07-17, 09.02.49

Tack för behjälpligt svar. Jo,det byttes olja samtidigt..vet ej nu exakt vilken men de som gjorde jobbet kollade upp i systemen via mekonomen om vad det skulle vara för olja i den. Fyllde i strax under 7 liter eller däromkring. Tacket som låter just nu kanske stabiliseras ju mer jag kör.. vet ej just nu. Har inte kört mycket med den nu sedan renoveringen, bara en kort testkörning så får väl ge det lite tid.

Jag ska in med den på Hedin bil i Borås idag på förmiddagen, så får en kille där försöka koppla in mot dator om varför ABS-lampan lyser samt justera tomgången när man har den i parkeringsläge.

Får väl hoppas att det går att lösa och att de kan hjälpa mig. Om inte så vet jag inte till vilken expert jag skall vända mig, men det får i så fall bli en senare fråga.
# Robert Vennberg

Användarvisningsbild
Robeven

UNREAD_POSTav Kölis » 2015-07-17, 17.22.05

Det hela låter lite lurigt. Mecocat som Mekonomen använder sig av vad gäller oljor är gjord efter Castrols rekommendationer. Ofta stämmer inte det på äldre motorer tyvärr. En hydraulisk ventil lyftare tysnar direkt när motorn startas eller efter max 30 sekunder om motorn har varit totalrenoverad. I ditt fall är det något som är fel.
W124 300E 4-matic mörkröd med beige helskinn 1988. W211 E500 2003 Avantgarde silver/guld med benvit helskinn.
Kölis

UNREAD_POSTav Jörgen » 2015-07-17, 19.04.47

Kölis skrev:Det hela låter lite lurigt. Mecocat som Mekonomen använder sig av vad gäller oljor är gjord efter Castrols rekommendationer. Ofta stämmer inte det på äldre motorer tyvärr. En hydraulisk ventil lyftare tysnar direkt när motorn startas eller efter max 30 sekunder om motorn har varit totalrenoverad. I ditt fall är det något som är fel.

Jo, det är nog som Kölis påpekar, "Det hela låter lite lurigt", jag skulle säja mycket lurigt.
Till den maskinen finns 2 olika lyftare, beroende på motornummer, - den yttra ventilfjädern har fått nytt nummer.
Motorn skall inte låta ett tick, efter den har varit igångkörd och varm.
Därefter kan ibland hända att en äldre motor efter en kallstart kan ge ett par tick ifrån sig, men när oljetrycket är uppnått skall den vara tyst. En renoverad maskin är alltid tyst.
Jag har en M103 med > 20.000 mil på nacken, och den är tyst.
Det är nått som är helfel, - fråga när du endå skall till MB.
Jörgen Eriksen (1227)
Teknikreferent i
Mercedes-Benz R/C 107 SL-Club
Deutschland e.V.
Jörgen

UNREAD_POSTav Robeven » 2015-07-19, 00.50.32

För att redogöra för en kort bakgrund så var jag tvungen att göra en topplocksrenovering på bilen eftersom motorn konsumerade vatten. I samband med detta så fick jag se hur den gamla topplockspackningen såg ut och den hade spruckit på flera ställen och det var mer eller mindre hål i packningen där cylindrarna skall gå så att säga.

Det gjordes då en topplocksrenovering med oljebyte, men "utan" att ventillyftarna byttes. Jag körde i ca 3 dagar och då gick bilen lugn, tyst och normalt. Efter ca 3 dagar börjar det låta från motorn ungefär som en gammal diesel..tack tack tack tack tack tack tack osv... Jag åker tillbaka till firman som gjort topplocksrenovering och frågar varför det låter så. Får till svar att det är ventillyftarna som låter då någon fjäder inuti dessa antagligen är dålig men att det är helt ofarligt att köra med det. Man kan hälla i en tjockare olja säger de för att få bort det, men då har jag grundproblemet kvar ändå eftersom det låter. De säger att för att få bort ljudet måste man byta ventillyftarna på den och eftersom jag har 24 ventiler blir det därmed 24 st ventillyftare som måste bytas. Jag bestämmer mig för att dessa skall bytas.

Jag kollade upp via Mercedes om att dessa ventillyftare har artikelnummer: A1040501225 och att dessa passar min motor och bilmodell.

Det enda som nu gjordes var därmed att ventillyftarna byttes och inget annat. Jag har efter detta haft ett konstant oljud i motorn som innan dvs tack tack tack tack tack tack tack tack tack..... ungefär som en gammal diesel.
Firman som gjort renoveringen säger att de inte gjort någonting annat eller ändrat något nu mer än att bytt ventillyftarna i motorn. De hävdar att motorn kan behövas köras in och att det tar ett tag innan ventillyftarna tystnar eftersom toppen och ventillyftarna måste fyllas med olja eftersom det är helt rent och nytt nu.

Detta har alltså inte skett dvs det lyckas inte bli bättre med oljudet och tackandet, så jag tror att det är något som är allvarligt fel. Dessutom är den nu extremt svårstartad om den stått över natten när den är kall och det är knappt att den vill gå igång när man ger gas.

Frågan är hur det kunnat bli så här från att den först är lugn, tyst och fin efter topplocksrenoveringen utan att ventillyftarna byttes och sen kommer det som ett brev på posten oljud efter 3 dagar... och sedan när firman prövar att enbart byta ventillyftarna så hjälper inte detta utan det är samma oljud som det var sist gång innan det byttes. De hävdar att de inte gjort eller rört några andra inställningar eller ställt in något annat utan bara bytt dem.

Det är något som inte stämmer här, så vi får se hur detta slutar och om det går att lösa. I värsta fall måste jag ta den till en riktig oberoende Mercedes-expert som hjälper mig med detta. Just nu är den på Hedin bil, men om de lyckas lösa detta återstår att se. Om inte så behöver jag hjälp av någon som förstår sig på detta. Får avvakta vad Hedin bil säger nu i veckan om de hittar något om orsaken.

MVH: Robert, Borås
# Robert Vennberg

Användarvisningsbild
Robeven

UNREAD_POSTav Kölis » 2015-07-19, 09.42.01

Det kan vara stopp i en oljekanal som förser ventillyftarna med oljetryck.
W124 300E 4-matic mörkröd med beige helskinn 1988. W211 E500 2003 Avantgarde silver/guld med benvit helskinn.
Kölis

UNREAD_POSTav kalle59 » 2015-07-19, 10.24.00

Det jag reagerar på som "amatör" är att den helt plötsligt är svårstartad. Kan man ha monterat kedjan fel och fungerar sträckaren som den ska men frågan är oavsett vad felet är om du ska fortsätta köra med den, det där är inte ok.
Medlem 2077

Mercedes Benz 240 D 3.0 1975
Audi 100 2.3 Quattro 1991
kalle59

UNREAD_POSTav kattenrobban » 2015-07-19, 15.46.03

Gissar också på att något blivit fel med eller omkring kättingen när den nu dessutom är svårartad.
kattenrobban

UNREAD_POSTav fullboost67 » 2015-07-19, 16.01.00

det är lätt att göra fel vid återmontering av insugs kammens drev som är flyttbart i sig sker via hydraulik 26 grader advance

och när man återmonterar ett sånt drev måste man ha i åtanke hur kammarna står i markering till när justering kommer ske
insugskammen flyttas altså tror det är 26 grader vill jag minnas oavsett så

sätter man ihop den utan beaktan på drevets läge så går motorn visserligen men den beter sig inte riktigt som den ska förstås

kraftlös svårstartad dålig tomgång framför allt

för när den går på tomgång är framflyttning av insugskammen inte aktiverad då står den i vanligt läge för att få jämn en tomgång bland annat ....

när sen man kör på högre varv då flyttas **drevet** med kam fram det är antingen av eller på
inget mittemellan och man vinner på såvis effekt tidigare i registret

nu kan kommer jag inte ihåg markeringarna i skallen men det kan säkert hedins eller den merca verkstad du lämnar bilen till att hjälpa till med OM nu det är fel inte säkert vill påpeka att det inte är tanken att hänga ut någon mekaniker här

utan rent generellt vad som är extra viktigt att tänka på just på 24v motorn

hoppas det löser sig
fullboost67

UNREAD_POSTav Robeven » 2015-07-19, 18.18.17

Jag läser i min reperationshandbok angående tackande ljud och under kapitlet ventillyftare:

"Innan monteringen måste samtliga ventillyftare fyllas med motorolja. Detta görs genom att hålla enheten vertikalt och fylla förrådskammaren med ren motorolja. Använd en tunn tråd nedstucken i förrådskammaren, tryck loss kulventilen från sitt säte så att olja kan rinna in i arbetskammaren. Tryck samtidigt upp plungern mot sitt stopp. Upprepa till dess att ingen mer olja kan fyllas på."

Jag tror de har missat att fylla ventillyftarna med olja helt enkelt i samband med montering.

Tack för alla tips oavsett, jag har vidarebefordrat en del av tipsen från er till en mekaniker på Hedin bil så har han lite att gå på.

Kan återkomma längre fram om vad som framkom eller om det inte gick att lösa.
# Robert Vennberg

Användarvisningsbild
Robeven

UNREAD_POSTav osla » 2015-07-19, 18.49.20

lyftarna fylls med olja så fort motorn startat och fått upp oljetryck. tror inte det är problemet, då chansar jag mer på inställning av kamkedja/ kam om den nu är svårstartad
finns bara två olika bilar, skattebefriade diesel mercor och lastbils reggade diesel mercor
osla

UNREAD_POSTav Kölis » 2015-07-19, 20.01.47

Får ventillyftarna inget oljetryck så blir det dåligt motstånd i dom och dom bottnar innan dom öppnar och stänger ventilerna och då blir ventiltiderna fullkomligt åt h-e med startsvårigheter och dålig eller knappt ingen effekt, dessutom får man rassel/tickande i lyftarna. Lyftarna blr inte föra oljud av att kammarna står fel och framförallt så gick ju bilen bra ett tag, det skulle den inte gjort om det var felmonterat.
Kölis

UNREAD_POSTav fullboost67 » 2015-07-20, 04.42.02

kammarna påverkar inte ventil slammer det vet man
men står det fel här med justerbara insugsdrevet då går motorn inte bra
tanken här va att ta med det som 'tips* eller en trolig orsak till ett konstigt beteende som kan orsakas av bland annat felaktigt inställd insugskam som helt klart orsakar dålig effekt pg a
där blir taskig fyllnadsgrad när den står fel

och det som orsakar slamret däremot är något helt annat mina vänner ..,

detta va bara som ett gott råd på vägen då det ibland missas vid återmontering när man lyft toppen på 24v motorn

många bäckar små så att säga,.,,,
fullboost67

UNREAD_POSTav swampmonkey » 2015-07-20, 09.17.51

Slå en signal till Göteborgs bil och diesel och kolla om de har tid att kolla till din bil.

Vet att de fixar sådant Hedin går bet på. Bättre mekaniker i dina trakter hittar du nog inte.

031-14 68 08
w115 240d, 72hp, 3.07bakaxel, 15" barock
+ lite fler
---
hobbymoderator, tar bort dubbelpostningar och flyttar emellanåt inlägg till rätt kategori.
---
www.mbturbo.com
swampmonkey

Nästa

Återvänd till W 124 E-Klass