Jag har nyligen låtit en firma renovera min topp, dvs en komplett topplocksrenovering med byte av topplockspackning, planing och med allt vad det innebär. Ventillyftarna (24 st) byttes samtidigt.
Efter renoveringen har jag märkt att det smattrar och låter en del från motorn mer än vanligt (tack tack tack tack tack......) Har läst lite om att det tar ett tag att köra in motorn då toppen måste fyllas med olja eller framförallt är det ventillyftarna som måste hinna fyllas med olja och det finns tydligen någon fjäder i dem och det är dem som låter en del). Är det någon annan som har erfarenhet av topprenovering av W124 modellen? Hur lång tid tar det innan det stabiliserar sig och motorn blir tyst igen, dvs hur lång tid tar det för ventillyftarna att stabilisera sig efter en topprenovering?
Ytterligare en fråga: Måste en justering göras av ventilerna (ventillyftarna)? Enligt firman som gjort renoveringen hävdar de att det inte behövs... men vad säger ni som är kunniga om W124-modellen om detta? Har också märkt att när man har bilen som har automatväxellåda i läge "P" eller "N" så är den väldigt hög på tomgången.. ligger ofta över 1 på varvräknaren, men när man lägger den i "D" så åker varven ner till en bit över 5 på varvräknaren och blir lugn igen...
Sedan började ABS-lampan att lysa och lyser nu konstant efter testkörning efter renovering och byte av ventillyftarna. Och det har kommit från ingenstans för har inte haft problem med det förut.
Jag har en 300CE-24 1991 (M104 motorn).
Tacksam för svar. Är inget proffs utan är ganska off när det gäller svårare motorfrågor, så hoppas ni förstår vad jag skrivit