av swampmonkey » 2014-12-16, 03.42.08
med tanke på hur biffigt förkopplingsmotståndet är på tidare modeller rekomenderar jag ingen vanlig potentiometer, den kommer brinna upp snabbt...
förslagsvis kollar du på säkringen, har för mig att jag eldade 8amp säkringar när min fläkt började kärva, och ska du då slippa värme, 8A * 14v ungefär 120watt... en hel del i ett litet motstånd...
(halverar du spänningen, så fläkten går på 7v så får du en fjärdedel av effekten, så inte bara motståndet är intressant, utan även tänkt spänning på fläkten... går fläkten lagom på 7volt, så behöver du alltså bara räkna med 30watt
så prova dig fram med ett nätagg i väggen, och se vid vilken spänning du får lagom varv på fläkten, sen kan vi räkna ut vad effekten blir på motstånd och fläkt.
förslagsvis tar du en amperemätare och kollar vad fläkten drar, fluke-multimeter klarar av 10amp osäkrat dock är det dyr skit, så se vad du har tillgång till, pratar du om potentiometrar, och vridmotstånd gissar ajg att du inte totalt saknar utrustning,
se till att inte koppla amperemätarn rakt över batteriet bara, då säger det poff!
(finns väl vanliga analoga amperemätare att köpa på Biltema, kolla att de klarar lite effekt bara)
w115 240d, 72hp, 3.07bakaxel, 15" barock
+ lite fler
---
hobbymoderator, tar bort dubbelpostningar och flyttar emellanåt inlägg till rätt kategori.
---
www.mbturbo.com